2013-03-22
WSP vann Columbi Ägg för kampanj om framtidens städer
Konsultbolaget
WSP vann reklamtävlingen Columbi Ägg 2012 för kampanjen ”Designing Future
Cities”. Priset delas med reklambyrån Edenvik. Tävlingen arrangeras av tidningen Dagens Samhälle och syftet är att
belöna reklam riktad till beslutsfattare inom offentlig sektor.
Hösten 2012 inledde
WSP sin globala långsiktiga kampanj ”Designing Future Cities”, med en spektakulär
modeshow på fastighetskongressen Business Arena i Stockholm. Unga modedesigner
visade upp sin tolkning och visualisering av framtidens städer med egna
kreationer. Kampanjen ”Designing Future Cities” fokuserar på de
hållbarhetsutmaningar som följer med städernas tillväxt. Samverkan över
branschgränserna är en viktig framgångsfaktor. Nu belönas kampanjen med vinst i
tävlingen Columbi Ägg.
– Med ”Designing Future Cities” vill vi skapa ett brett engagemang kring hållbart byggande,
även utanför ingenjörsvärlden. Vi funderade kring vad som ligger i framkant,
och vad som har en koppling till städer. Modeindustrin är en av de mest extrema
när det gäller nytänkande och förnyelse. Det är också något som formas i
städerna. Kopplingen mellan framtidens samhällsbyggande och mode blev alltmer
uppenbar, säger Siv Axelsson, personal- och
informationsdirektör, WSP.
Juryns
motivering:
”Ingenstans
i Europa går urbaniseringen lika snabbt som i Sverige. I våra expansiva städer strålar människor, kultur och företag samman.
Med en kampanj som förenar estetisk
skönhet och modernt samhällsbygge går WSP rakt in i de offentliga
beslutsfattarnas hjärta”.
- När vi lanserade idén om att positionera ingenjörsstyrda WSP med hjälp
av mode möttes vi av applåder från vissa och fullständiga idiotförklaringar
från andra. Med facit i hand, och nu även ett Columbi Ägg, vågar vi nog påstå
att även de mest inbitna motståndarna ser att det fungerar, säger Jonas
Edenvik, vd, Edenvik reklambyrå.
”Designing Future Cities”-kreationerna turnerar sedan i höstas runt i
världen och har varit i Tyskland och Sydafrika. De visas för tillfället i
Australien för att under våren komma till Sverige igen.
Arbetsgrupperna
Annonsör
WSP:
Siv
Axelsson, Personal- och
informationsdirektör WSP Sverige och WSP Group
Jonathan
Larsson, Webmaster WSP Sverige och WSP Group
Karin
Sundberg, Marknadskommunikatör
Magnus
Gustafson, Internkommunikation
Nicola
Evans, WSP, fotograf
Bridget
Kennerley, WSP, global PR
Elizabeth
Yesil, WSP, global communication
Reklambyrå
Edenvik:
Jonas
Edenvik, konceptutveckling, projektledning
Daniel
Edenvik, digitalt/webb
Ann
Brodin, styling
Lena
Wikenstål, produktionsledning
Stefan
Nilsson, Trendgruppen, fashion supervisor
PR-byrå Vox PR & Information:
Pia
Schiller, konsult
Agneta Johansson,
konsult
Per
Sangrud, projektledare
Besök gärna http://wspgroupfuturecities.com/campaign/.
För ytterligare information v v kontakta
Siv Axelsson, Personal- och informationsdirektör WSP
Sverige och WSP Group
Tel: 08-688 65 43 / 070-543 87 17
E-post: siv.axelsson@WSPGroup.se
Jonas
Edenvik, VD
Edenvik reklambyrå
Tel: 070-575 23 48
E-post: jonas.edenvik@plutoedenvik.se
Karin
Sundberg, Marknadskommunikatör
WSP Sverige AB
Tel: 08-688 67 85 / 070-266 41 72
E-post: karin.sundberg@WSPGroup.se
Information om företaget: WSP Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk