2013-04-22
Vindkraft projekteras med hjälp av Topocad
Förnybara
energikällor röner ett allt större intresse. Det gäller inte minst för
vindkraften. Men steget från behov till ett rest och alstrande kraftverk är en
tålmodig process där Topocad är ett av verktygen.
De moderna vindmöllorna är respektingivande
konstruktioner. De höjer sig över landskapet och signalerar att här pågår ett
viktigt arbete. Att alstra energi från den vinande vinden, som är en råvara som
aldrig tycks sina.
Att fånga vinden med dessa kraftverk är en avancerad
process där momentet att resa dessa möllor inte är en enkel match. Ett
kraftverk har imponerande dimensioner. Ett normalstort verk reser sig cirka 150
meter över markytan. Den cirkel som rotorbladen tecknar i skyn har i snitt en
diameter på 100 meter och det torn som bär upp rotorn har en höjd på 100 meter.
När väl kraftverket är fastsatt i marken så ska det mycket till för att flytta
det till en annan plats. Transportfordonen av verkets olika delar är mycket
långa där trailern som längst är 62 meter lång. Dessutom tillkommer en kranbil.
Med tanke på de
stora dimensionerna krävs en mycket god planering för att kunna lösa de logistiska
problemen. Det gäller framför allt idag när fler vindkraftverk anläggs i
skogsmiljö och inte ute på slätten.
– För att kunna
projektera kraftanläggningen och mäta in transportvägarna använder vi Topocad,
berättar Pontus Nilsson, som är projektledare på Triventus. Det är ett
halländskt företag som inriktat sig på förnybar energi.
Avgörande
beslut i digital miljö
Innan verket kan
resas på plats sker en juridisk process som utmynnar i bygglov och
miljötillstånd. Därefter görs en förstudie och kartunderlag tas fram. Man åker
ut och besiktigar platsen och studerar markförhållandena. Höjdlinjerna på
kartan ger inte tillräcklig information. Därför är det viktigt för Pontus att
se terrängen i verkligheten.
Det är flera
uppgifter som ska tas hänsyn till.
Man måste få fram
den enklaste transportvägen och finna anslutningar till befintliga vägar. Det
är också av betydelse att bestämma i vilken ordning som fordonen ska åka till
och från anläggningsområdet. Man måste också besluta hur vändplatsen ska se ut
och att den får rätt dimensioner för att underlätta för kranbilen och andra
fordon.
I förstudien mäter
Pontus in området med GPS och bearbetar sedan informationen digitalt.
– Tack vare Topocad
och GPS-utrustning får jag en uppfattning av området för att kunna planlägga
arbetet.
I den digitala
miljön anpassar han platsens ytdimensioner efter kraftverkets egenskaper.
– Om en
vindkraftsleverantör har specifika uppgifter eller mått på kranplatsen så får
jag denna information på en fil. Dessa data importerar jag i Topocad. Då kan
jag vända och vrida på verket utan att behöva ta ner ett enda träd. Jag kan
också se om placeringen klarar det närliggande stupet och får på så sätt fram
den optimala platsen.
Sparar
tid i fält
Vägar och andra
egenskaper i landskapet mäts in och läggs i Topocad. Resultatet blir en karta
där alla vägar är utsatta, vändplatsen har rätt storlek och där man kan se det
gjutna betongfundamentets placering. På fundamentet sätts verket på plats.
Kartan sammanfattar alla de beslut som Pontus har tagit under
projekteringsarbetet och visar var det är lättast att bygga. Det är viktig
information som kommer till användning av olika entreprenörer till exempel en
vägentreprenör. I framtiden kommer man även att använda Topocad för att beräkna
schaktmassor. I projekteringen har Pontus och hans medarbetare tagit hänsyn
till att verket inte får störa kringboende med för hög bullernivå och inte
skugga hus mer än ett visst antal timmar per år.
Nyligen har
Triventus uppfört vindkraftverk på Öland och i Skåne och Pontus var med i
arbetet.
– Det är bra att
kunna ha med GPS:en och programmet i den bärbara datorn ute i fält, säger
Pontus. Jag kan jobba med materialet och mäta samtidigt som jag är på plats.
Det sparar tid.
Man måste få fram
den enklaste transportvägen och finna anslutningar till befintliga vägar. Med
hjälp av Topocad får Pontus en överblick av arbetsgången, från förstudien tills
dess att verket ska resas och börja leverera miljövänlig el.
Av Love Jansson
Information om företaget: Adtollo AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk