2013-03-12
Premiär för Pirellis nya F1-däck i Australien
Det är
dags för start av 2013 års F1-säsong kommande helg i Melbourne, där Pirellis
nya gummiblandningar i kombinationen P Zero Medium - med vit dekor - och P Zero
Supersoft - med röd markering - för första gången används på banan i Albert
Park. Årets gummiblandningar är generellt mjukare och snabbare än sina
föregångare, men ändå räknar man med två till tre depåstopp per bil på
tävlingsdagen. Melbourne har varit premiärrace på F1-kalendern sedan 1996 och
banan i Albert Park är en halvpermanent anläggning som är välkänd för sina låga
greppnivåer, som dock förbättras under helgen när färskt gummi från däcken
läggs ner i asfalten.
Pirellis
motorsportchef Paul Hembery: ”Efter 12 dagars försäsongstester är det äntligen dags för race
med 2013 års däck. Dessa utvecklades under förra säsongen i våra egna tester
och de är de mest högpresterande däck vi någonsin tillverkat. Det kalla vädret
under vårens tester gjorde att vi inte kunde visa upp deras bästa sidor, men vi
räknar med ett annat läge på Albert Park, med två till tre stopp per bil under
racet. Starten på en ny säsong är alltid mycket spännande och av det vi sett
under försäsongstesterna verkar startfältet tätare tidsmässigt än någonsin
förr. Något som vi ser som en bedrift eftersom vi förra året hade sju olika
vinnare under de första sju tävlingarna”
Alla gummiblandningar
och däckens konstruktion är nya för i år, och förarna bör märka att däcken
fungerar som bäst över ett större arbetsområde och dessutom har de ett bredare
fönster där greppet är optimalt. Varvtidsskillnaden mellan gummiblandningarna
är också större, vilket ger teamen fler möjligheter att använda olika
strategier, där de kan utforska skillnaderna i varvtider och använda detta till
sin fördel."
Banan ur däckssynpunkt
•
Då alla däck är mjukare i år har Pirelli valt kombinationen
Medium och Supersoft till racet i Australien för att ge teamen en utmaning när
det gäller hur de skall ta hand om däcken och vilka strategier de skall välja.
Allt enligt den brief som Pirelli fått av teamen och F1-organisationen.
•
PZero Medium med vit dekor är perfekt för banor där vädret är
lite svalare och asfalten mindre aggresiv, likt Melbourne. Däckets hållbarhet
liknar förra årets mjuka blandning, något som kommer ge varvtider som är runt
0,8 sekunder snabbare än 2012 års mediumdäck.
•
Det rödmarkerade P Zero Supersoft har designats för att snabbt
komma upp i temperatur och det är som bäst när det direkt skall leverera
maximalt grepp och hög prestanda på en långsam och kurvig bana.
•
Förra året var det medium- och mjuka däck som gällde för
Australiens GP och de sju första i mål använde tvåstoppsstrategier.
•
Mer information om Albert Park och de krav banan ställer på
däcken finns i den 3D-film som är fri att använda för media, se mer på: www.pirelli.com/f1pressarea
Däckfakta
•
Acceleration och inbromsningar är nyckeln till ett bra resultat
i Melbourne, de längsgående påfrestningarna är kraftigare än sidokrafterna.
Årets P Zero med förbättrat grepp är ett steg framåt inom detta område.
•
Melbourne har haft några blöta race, förra årets
fredagsträningar kördes bl a i regn, och Pirelli har med sig nya
våtdäcken Cinturato Intermediate - med grön dekor - och de blåmarkerade
Cinturato Full Wets i nya specifikationer. Den nya konstruktionen skall ge
bättre grepp och förhindra plötsliga bakhjulssläpp.
•
Vänster bak är det däck som får jobba hårdast i Melbourne, med
10 högerkurvor och 6 vänster.
•
Den 5,303 km långa banan i Albert Park används bara för
Australiens GP, något som betyder en extremt ”grön” bana - med dåligt grepp -
speciellt under fredagsträningarna. 2013 års Pirellidäck med kortare
uppvärmningstider kommer dock hjälpa förarna att få upp greppet snabbare.
Pirelli i
Australien
•
Företaget har haft representation i landet sedan 1971 och
huvudkontoret med 30 anställda ligger i Sydney.
•
Resultatet för 2012 visar på en stadig tillväxt med en ökning av
totalförsäljningen på 8,3%, och 45% ökning inom premiumsegmentet.
•
Fotomodeller från Australien har förekommit rikligt i den
världsberömda Pirellikalendern. 2010 var Miranda Kerr från Sydney, Catherine
McNeil från Brisbane och Abbey Lee Kershaw från Melbourne med i ”The Cal”.
•
Pirelli Australia är officiell leverantör till Porsche GT3
Challenge Cup Australia 2013.
Andra Pirellinyheter
•
Den senaste GP2-testen i Barcelona på den nya generationen
GP2-däck från Pirelli avslutades i veckan. Rapax-föraren Stefano Coletti var
snabbast med en tid på 1,29,055.
•
GP3-serien, också den med Pirelli som leverantör av enhetsdäck,
har kört igång sina försäsongstester. I år används en helt ny bil och vid
det senaste testet i Estoril, Portugal, körde Carlos Sainz Junior snabbaste
varvet med 1,26,816.
•
Familjen Sainz har haft några framgångsrika veckor. Carlos Sainz
Sr, legendarisk rallyförare med två världsmästartitlar från 1990 och 1992 på
Pirellidäck, vann nyligen Rallye de Espana Historico med en Porsche 911 försedd
med Pirelli P7 Corsa Classic, ett nyproducerat rallydäck med klassisk design.
Pirelli visade upp några av sina senaste gatdäck på bilsalongen i Geneve
som avslutades veckan innan Australiens GP. Den nya Ferrarimodellen -
uppföljare till legendariska Enzo - presenterades tillsammans med unika P
Zerodäck för Lamborghini Aventador, Maserati Quattroporte och McLaren P1.
Information om företaget: Pirelli Tyre Nordic AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk