2012-11-13

Nybakat Forbo-golv på finalen av “Årets Bak- och Dessertmästare”

Produktbild från företaget Forbo Flooring AB - Nybakat Forbo-golv på finalen av “Årets Bak- och Dessertmästare”

När finalen av tävlingen Årets Bak- och Dessert­mästare ska avgöras på Stockholm Central den 16 november sker det på ett väldigt passande underlag: Ett nybakat golv ifrån Forbo. – Det är alltid roligt att kunna överraska lite. En oväntad twist i ett, för oss, nytt sammanhang, sä­ger Ola Wiklund, produktchef på Forbo Flooring.

Årets Bak- och Dessertmästare startades för att hylla svenskarnas passion för bakning – och hitta den per­son som gör det mest himmelska bakverket eller den allra smarrigaste efterrätten. I år arrangeras tävlin­gen för tredje gången och precis som tidigare är den enda egentliga regeln att deltagarna inte får arbeta i konfektyr-, konditori-, bageri- eller restaurangbran­schen. Nytt för i år, däremot, är att till och med golvet där finalen ska utkämpas har gräddats i ugn.

– Trots att linoleumgolv är både välkänt och populärt är det inte många som vet hur myck­et tillverkningen påminner om bakning. Ingredienserna, som består av 97 procent naturliga råvaror, knådas ihop till en deg som får jäsa innan man tillsätter önskad färg. Därefter kavlas den ut i längder som gräddas hängande i jättelika ugnar. I princip skulle man kunna göra hembakta linoleum­plattor, om man bortser ifrån att de måste stå tre veckor i ugnen, säger Ola Wiklund.

En bärande ingrediens i linoleum, som också bidragit till namnet, är linfrön. Ur dem utvinns den olja som binder ihop receptets övriga delar, som till exempel trämjöl, harts och kalksten.

– Linoleum har massor av bra egenskaper, men framförallt är det snyggt, hållbart och miljövänligt. Det gör att det passar lika bra i butikerna på Stock­holms Centralstation som i en sjukhuskorridor, ett klassrum eller hemma i köket, säger Ola Wiklund.

Golvet som läggs för finalen av Årets Bak- och Dessertmästare kallas Walton Cirrus, vars namn knyter an till Fred Walton – uppfinnaren som ska­pade materialet 1860. Det har en lätt marmorerad effekt och finns i 12 färger. Tonen som visas upp i Stockholm, ”Vintage Blue”, ger en försmak av Forbos nya kollektion som lanseras i februari med över 300 olika linoleumvarianter – anpassade för både konsumenter och företag.

Tävlingen pågår klockan 10-15, fredagen den 16 november, och alla är rykande varmt välkomna...

Information om företaget: Forbo Flooring AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk