2013-02-27
Nya Volkswagen Golf GTI – starkare och snålare
På bilsalongen
i Genève presenterar Volkswagen den sjunde generationens Golf GTI. Den
sportiga ikonen har fått fler hästkrafter men är ändå betydligt
bränslesnålare än sin föregångare.
I
över tre decennier har beteckningen ”GTI” stått för hög prestanda och
körglädje – den första generationen kom redan 1976. Volkswagen
fortsätter nu denna tradition genom att presentera nya Golf GTI – den
sjunde i ordningen. Premiären sker på bilsalongen i Genève, 7-17 mars.
För
första gången finns Golf GTI i två effektversioner: 220 hk respektive
230 hk. Nya Golf GTI släpps på den svenska marknaden vid påsk och de
första bilarna väntas komma till sommaren. Det svenska
försäljningsprogrammet och priserna är ännu inte fastställda.
En GTI – två effektnivåer
220 respektive 230 hk. Nya
Golf GTI drivs av en tvåliters turboladdad och direktinsprutad
bensinmotor (TSI) med en effekt på 220 hk. Från start kommer denna
sportbilsikon även att erbjudas med ytterligare en version där effekten
har höjts till 230 hk. Båda GTI-versionerna är som standard utrustade
med ett start-/stopp-system och uppfyller utsläppsnormen EU-6 som träder
i kraft först 2014.
Med
en 6-växlad manuell växellåda förbrukar den endast 6,0 liter per 100
km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 139 g/km. Jämfört med
föregångaren (211 hk), ligger bränsleförbrukningen för nya Golf GTI 1,3
liter lägre per 100 km vid blandad körning – en förbättring med 18
procent.
Båda
effektversionerna av motorn kan som tillval kombineras med en 6-stegad
DSG-växellåda med dubbla kopplingar. De två effektversionerna förbrukar
då 6,4 respektive 6,5 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp
på 148 respektive 150 g/km.
Vridmoment på 350 Nm:
Grundversionen av nya Golf GTI har nu en effekt på 220 hk, en höjning
med 9 hk jämfört med den förra modellen. Samtidigt har det maximala
vridmomentet höjts med hela 70 Nm och ligger nu på 350 Nm, vilket är
detsamma som för förra Golf R.
Nya GTI med 220 hk accelererar 0 till 100 km/h på 6,5 sekunder och topphastigheten ligger på 246 km/h.
De
som väljer en Golf GTI med 230 hk får motsvarande
vridmomentsförhållande men topphastigheten är 250 km/h och sprinten från
0 till 100 km/h är avklarad på 6,4 sekunder.
Ny differentialbroms fram och progressiv styrning
Golf
GTI i 230 hk-version erbjuder inte bara mer kraft utan också ett plus
för köregenskaperna: istället för 16"-bromsar är GTI här utrustad med
17"-skivor (med GTI-logo på bromsoken) och en speciell differentialbroms
(VAQ) för framaxeln.
Världspremiär är det för det nya progressiva styrsystemet i Golf GTI. Detta är standard i båda effektversionerna.
Exteriör GTI-styling
Utvändigt
hittar vi exempel på speciella GTI-detaljer som rödlackerade bromsok,
karakteristiska GTI-luftintag, mörkröda bakljus och två kromade ändrör.
Volkswagen
har vidareutvecklat GTI-fälgarna ”Denver”, ”Detroit” och ”Glendale”
vars karakteristiska design från den förra modellen går igen i de nya 17
tum stora lättmetallfälgarna ”Brooklyn”. Fälgarna är skodda med däck av
dimensionen 225/45. Det kommer också att finnas 18"-fälgar som tillval
för GTI.
GTI-attribut i kupén
Den
allra första GTI:n hade en skotskrutig sätesklädsel. Sätena i den
sjätte generationen Golf GTI var klädda i ”Jacky”-tyg och i övergången
till den nya GTI-generationen har denna arbetats om och fått namnet
”Clark”. Naturligtvis är den fortfarande skotskrutig.
Röda
dekorsömmar på stolarna och växelspaken ger en sportig kontrast –
innertaket i GTI är som vanligt svart vilket framhäver kupéns sportiga
look ännu mer.
Typiska
för en Golf GTI är också den speciella sportratten och
växelspaksknoppen. Den sistnämnda påminner nu åter om en golfboll och
leder på så sätt tankarna till ursprungs-GTI:n, precis som den nya
designen på läderratten.
Den
sportiga ratten har tre metallekrar och är tillplattad nedtill.
Högblank svart dekor ger ett lätt intryck och ratten är lätthanterlig
och greppvänlig. På de horisontella rattekrarna sitter standardmonterade
multifunktionsknappar.
En
annan särskiljande detalj är GTI-instrumentinsatsen med sin färgdisplay
och speciella mätargrafik. Den speciella GTI-looken i kupén förstärks
av röd orienteringsbelysning, speciella dekorlister och paneler
(dekorlister i framdörrarna med orienteringsbelysning), pedaler och
fotstöd (på vänster sida) i borstat rostfritt stål samt instegslister
fram med orienteringsbelysning och inlägg i rostfritt stål.
FAKTA GOLF GTI
Premiär, generation 1: 1976
Motor: fyrcylindrig TSI (turboladdad, direktinsprutad bensinmotor)
Cylindervolym: 1 984 cm3
Hästkrafter: 220 hk vid 4 500 – 6 300 v/min (alternativt 230 hk vid motsvarande varvtalsregister)
Vridmoment: 350 Nm vid 2 500 – 4 400 v/min
Växellåda: 6-växlad manuell eller 6-stegad DSG
Drivning: framhjulsdrift
Bränsleförbrukning, manuell: 6,0 l/100 km
Bränsleförbrukning, DSG: 6,4 l/100 km (220 hk), 6,5 l/100 km (230 hk)
CO2-utsläpp, manuell: 139 g/km
CO2-utsläpp, DSG: 148 g/km (220 hk), 150 g/km (230 hk)
0-100 km/h: 6,5 s (220 hk), 6,4 (230 hk)
Maxhastighet: 246 km/h (220 hk), 250 km/h (230 hk)
Tjänstevikt (manuell): 1 351 kg
Är du journalist
och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk,
Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige
År 2012 levererade
Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket
Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens
modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande
importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo,
Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta,
Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life,
Multivan, Touareg och Phaeto
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk