2013-06-24
Femte segern för Volkswagen i WRC – Ogier vann VM-rallyt på Sardinien
Volkswagen Motorsport fortsätter att dominera i
rally-VM. I lördags tog man sin femte seger av sju körda tävlingar.
Sébastien Ogier vann det italienska rallyt på Sardinien i sin 315
hästkrafter starka Polo R WRC.
Volkswagen Motorsport stod för en stark insats på Sardinien,
den sjunde av 13 deltävlingar i årets FIA World Rally Championship
(WRC). Sébastien Ogier och kartläsaren Julien Ingrassia (båda från
Frankrike) vann med 1 minut och 17 sekunder före Thierry Neuville
(Ford). Detta var deras fjärde seger för säsongen och Volkswagens femte.
Ogier/Ingrassia utökar därmed sin ledning i förarmästerskapet till 64
poäng.
Teamkamraterna Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (båda från Finland)
kom trea efter en imponerande slutspurt. En punktering under första
specialsträckan kostade dem nästan 2 minuter. Latvala/Anttila gick
därmed upp på en andraplats i förarmästerskapet. De två pallplatserna i
Rally Italy gör att Volkswagen Motorsport också utökar sin ledning i
märkesmästerskapet till 46 poäng före de regerande mästarna Citroën.
Den tredje Volkswagen-föraren Andreas Mikkelsen (Norge), som firade
sin 24-årsdag på lördagen, gick miste om ett bra resultat tillsammans
med sin kartläsare Mikko Markkula (Finland). I slutet av rallyt
tvingades de bryta efter en avåkning. De låg då på en femteplats och tog
lite större risker för att nå fjärdeplatsen.
Rally Italien ställde stora krav på förarna, med höga temperaturer
och smala, krokiga vägar kantade av stenar. En kombination av grus och
ett löst lager av sand ovanpå gjorde tävlingen till en mycket hal affär.
Förarna fick koncentrera sig och använda sina däck klokt för att
undvika ödesdigra misstag. Ogier och Latvala acklimatiserade sig perfekt
till de tuffa förhållandena och vann tillsammans 13 av de16
specialsträckorna – Ogier sju och Latvala sex.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC # 7
–
Tredje plats är ett fantastiskt resultat totalt sett, men vi kunde ha
gjort bättre. Punkteringen på första specialsträckan var vårt eget fel,
vi borde ha varit mer uppmärksamma under rekognoseringen. Vår hastighet
var mycket bra under hela rallyt och gjorde att vi kunde kämpa oss upp
från tolfte till tredje plats. Jag kände mig riktigt hemma i Polo R WRC
och har stort självförtroende inför hemmarallyt i Finland.
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC # 8
–
Det känns fantastiskt att vara tillbaka högst på pallen igen! Jag
började verkligen sakna den där känslan efter de senaste två
tävlingarna. Jag är helt enkelt glad – teamet gjorde ett fantastiskt
jobb och vår Polo gick som en dröm. Vi har nu en bekväm ledning i
förarmästerskapet. Rallyt var oerhört krävande fysiskt på grund av de
höga temperaturerna. Ibland blev så varmt som 45 grader i bilen. Så jag
skulle vilja rikta ett stort tack till våra medarbetare som tar hand om
oss. Värmen påverkar också däcken och bilen. Min däckvänliga körstil var
utan tvekan en av orsakerna till min seger.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC # 9
–
Jag är oerhört besviken, naturligtvis, eftersom vi fick en mycket bra
start i rallyt. Vi satsade hårt för att nå fjärdeplatsen. På
eftermiddagen hade jag redan tagit in åtta sekunder på Dani Sordo och
behövde bara omkring tolv sekunder för att passera honom. Men sedan
bromsade jag för sent i en kurva och vi gled och träffade en stubbe som
förstörde hjulupphängningen. Jag hade hoppats på ett något annorlunda
utfall på min födelsedag, men jag tror vi återigen fick en hel del
viktig erfarenhet under detta rally.
Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport
–
Vad mer kan vi begära? Rallyt blev en stor framgång för Volkswagen och
ännu en milstolpe i vår första säsong i WRC. Om någon hade sagt inför
säsongen att vi skulle vara i ledning i mästerskapet och att vi skulle
vinna fem av de sju först tävlingarna, hade vi absolut inte trott dem.
Ogier och Latvala levererade idel topprestationer här i Italien. Samma
sak gäller för Andreas Mikkelsen, trots att han var tvungen att bryta i
slutet av rallyt. Jag är stolt över alla tre förarna och de har
verkligen förtjänat ett sommaruppehåll nu. Men vi ser redan fram emot
nästa tävling i Finland, 1-3 augusti.
Resultat – Rally Italien, Sardinien
1. Sébastien Ogier/Julian Ingrassia (F/F), Volkswagen 3h 22m 57.9s
2. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford + 1m 16.8s
3. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1m 48.0s
4. Daniel Sordo/Carlos del Barrio (E/E), Citroën + 3m 19.2s
5. Martin Prokop/Michal Ernst (CZ/CZ), Ford + 8m 34.1s
6. Elfyn Evans/Giovanni Bernacchini (GB/I), Ford + 11m 51.8s
7. Michal Kosciuszko/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 11m 52.7s
8. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Ford + 13m 21.5s
9. Robert Kubica/Maciek Baran (PL/PL), Citroën + 16m 47.6s
10. Khalid Al Qassimi/Martin Scott (UAE/GB), Citroën + 17m 19.9s
Ställning förarmästerskapet, efter 7 av 13 deltävlingar
1. Sébastien Ogier, 154 poäng
2. Jari-Matti Latvala, 90
3. Thierry Neuville, 70
4. Sébastien Loeb, 68
5. Mikko Hirvonen, 61
6. Daniel Sordo, 59
7. Mads Østberg, 50
8. Martin Prokop, 37
9. Evgeny Novikov, 31
10. Nasser Al-Attiyah, 30
11. Andreas Mikkelsen, 25.
Ställning märkesmästerskapet, efter 7 av 13 deltävlingar
1. Volkswagen Motorsport, 220 poäng
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 174
3. Qatar WRT, 89
4. Qatar M-Sport WRT, 89
5. Jipocar Czech National Team, 39
6. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 33
7. Volkswagen Motorsport II, 26
8. Lotos WRC Team, 20
Är du journalist och önskar ytterligare information?
Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller
070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter:
http://twitter.com/VWSverige, YouTube:
www.youtube.com/user/VolkswagenSverige
År
2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150
länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000
personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden.
Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför
personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle
Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos,
Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.
Kontakt:
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk