2013-04-16

E.ON prioriterar leveranssäkerhet för sina kunder

Mellan den 27 november 2011 och den 4 januari 2012 drabbades Sverige av ett flertal kraftiga stormar. Energimarknadsinspektionen, EI, har granskat de avbrott som varade längre än 24 timmar och idag presenterades myndighetens rapport. E.ON har förlagts att, under viteshot med fem miljoner kronor, redovisa en plan för hur bolaget tänker åtgärda beskrivna brister och det inom fyra veckor.

- Våra kunder har drabbats av långa elavbrott, vilket vi beklagar. Vi förstår kundernas besvärliga situation vid elavbrott och arbetar ständigt för färre och kortare avbrott för våra kunder, säger Mats Andersson, anläggningschef E.ON Elnät.

E.ON prioriterar leveranssäkerhet till sina kunder. Sedan 2006 har 23 000 km ledningar vädersäkrats i Sverige – en sträcka motsvarande Stockholm-Buenos Aires t/r. E.ON har sedan perioden och störningarna i elnätet mellan november 2011 och januari 2012 vidtagit följande åtgärder:

- Omfattande extraröjning med helikopter i de drabbade områdena. Fram till nu innebär det 1 600 km ledning för 16 MSEK. Ytterligare röjning av 2 400 km är planerade för 13 MSEK år 2013-2015.

- Planerat och påbörjat ett omfattande arbete med vädersäkring av ledningsnätet i området – motsvarande 500 MSEK. Totalt över 1 000 km som berörs, vilket innebär att mängden oisolerad ledning i nätområde Nord minskar med 40%.

- Utslaget innebär investeringarna mellan år 2012-2015 ca 6 400 kr/kund i nätområde Nord.

- Vi anser att de åtgärder som redan planerats, väl uppfyller kraven i EI:s föreläggande. Viteshotet på fem miljoner kronor blir mest symboliskt med tanke på nämnda och lanserade investeringar från vår sida, men vi stödjer dess syfte – bristande elleverans och långa elavbrott till kunderna är allvarligt och något vi med kraft arbetar på att förbättra, säger Mats Andersson.

Samtidigt fortsätter E.ON att investera för säkrare elleveranser i övriga Sverige. Totalt ca 1,5 miljarder kr/år.

För mer information kontakta: Jakob Holmström, Kommunikationschef E.ON Elnät, 0703 – 25 14 15

Information om företaget: E.ON Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk