2013-04-17

Avtal ger bättre information till en miljon kunder

Produktbild från företaget E.ON Sverige AB - Avtal ger bättre information till en miljon kunder

Capgemini och Ericsson har ingått femåriga avtal med E.ON för att kunna ge över en miljon kunder bättre information om avbrott, pris och förbrukning. Samarbetet är ett steg mot framtidens smarta energisystem med större andel småskalig och förnybar energi, med betydligt fler aktiva konsumenter med behov av löpande information om såväl elpris på timbassis som egen förbrukning och produktion.

Samarbetet med E.ON handlar om att vidareutveckla möjligheterna med fjärravlästa elmätare. För kunden kommer detta på kort sikt bland annat innebära bättre information i samband med störningar och avbrott. Men på längre sikt skapar det även bättre interaktion mellan hemmet och elnätet, vilket är ett viktigt steg mot smartare nät med större andel småskalig och förnybar energi.

- Antalet aktiva konsumenter med ökat intresse och kunskap om den egna elförbrukningen blir bara fler och fler, vilket ställer helt andra krav på oss som energibolag, säger Per-Olof Lindholm, VD på E.ON Elnät.

Capgemini och Ericsson kommer att dela geografiskt på förvaltningen av E.ONs samtliga el- och gasmätare i Sverige, över en miljon i antalet. Avtalet omfattar ett flertal tjänster som regelbunden insamling av mätvärden, fältservice, effektivisering och utveckling, hosting av system och applikationsförvaltning.

- Tillsammans kommer vi nu ta steget mot andra generationens insamling och hantering av mätvärdesdata, säger Per-Olof Lindholm.

För mer information kontakta:Jakob Holmström, Kommunikationschef E.ON Elnät, 0703 – 25 14 15

 

Information om företaget: E.ON Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk