2015-01-08
Storsatsning på att vädersäkra elnäten efter Gudrun
Idag, för tio år sedan slog orkanen Gudrun till mot Sverige, och raserade stora delar av E.ONs elnät i södra Sverige. Återuppbyggnaden tog fem veckor och engagerade hela E.ON-koncernen. Nu tio år senare har 3 000 mil elledningar vädersäkrats, krisberedskapen har utvecklats och den totala avbrottstiden har minskat med 60 procent.
Totalt hade 250 miljoner träd blåst omkull och lagt sig över elnätet. 10 000 elstolpar var knäckta och 20 000 km ledning behövde repareras. Över en natt blev 260 000 av E.ONs elnätskunder strömlösa
– Det stora antalet strömlösa kunder blev en svår chock för oss. Varken vi eller samhället i övrigt var förberedda på en sådan här katastrof, och till en början saknade vi en strategi för att hantera situationen. Det tog ett par dagar innan vi ens kom åt elnätet, då vägarna inte var framkomliga, minns Anders Klemedsson, driftchef på E.ON Elnät.
När den första chocken hade lagt sig, var det kraftfull mobilisering som gällde. Och dåvarande Sydkraft fick hjälp av hela E.ON-koncernen. Ett operativt kontor i Växjö, ett administrativt kontor i Älmhult, och efterhand etablerades lokala informationskontor för att möta drabbade kunder.
– På bara ett par dagar hade vi mobiliserat 2 700 medarbetare med enbart fokus på återuppbyggnad och kund- och samhällskontakter. Montörer flögs in från andra dotterbolag inom koncernen, främst från Tyskland, England och Finland, berättar Anders Klemedsson.
– Ny elutrustning, reservaggregat och elstolpar flögs in från stora delar av världen som t ex Kina, Indien och Mexiko. För att klara logistiken rekvirerades Herculesplan, som landade varje natt på Växjö flygplats.
Sedan Gudrun har E.ON Elnät investerat 17 miljarder kr på att förstärka elnäten.
– Vi har idag vädersäkrat 3 000 mil ledning, vilket motsvarar en sträcka mellan Stockholm och Sydney – tur och retur. Cirka 80 procent av dessa ledningar har vi grävt ned. Där markens beskaffenhet inte tillåter oss att gräva, har vi istället isolerat luftledningarna, säger Anders Klemedsson.
– På tio år har avbrottstiden minskat med totalt 60 procent. Elnätet har blivit mer motståndskraftigt, vilket vi fått bevis för efter de senaste årens stormar. Antalet strömlösa hade varit betydligt fler utan våra satsningar. Och vi kommer att fortsätta att förstärka våra elnät, säger han.
– Vi har utvecklat krisberedskapen med våra entreprenörer som gör att vi alltid kan ha högsta möjliga beredskap vid stormvarsel, och möjligheter att snabbt flytta resurser dit de bäst behövs. Vi har också utvecklat hanteringen av service och information till kunder, myndigheter och media, avslutar Anders Klemedsson.
Information om företaget: E.ON Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk