2015-01-13
Native-annonsering inom Bonnier News
För att skapa en tydlighet mot marknaden som underlättar vid planering och köp så har vi tagit fram ett upplägg som är gemensamt för DN, Expressen, HD-Sydsvenskan och Dagens industri. Det säger Andreas Sandin, annonsdirektör på Di och ansvarig för Native inom Bonnier News.
Konceptet Native-annonsering innebär att kundens material antingen tas fram, eller om kunden har eget material kvalitetssäkras, av Bonnier News. Detta för att materialet skall vara så effektivt som möjligt på respektive site.
-Vanligtvis ser vi att kunder använder samma material på ett antal olika siter, men då missar man en stor del av poängen med Native. Som mest effektivt blir det när materialet är anpassat och vinklat utifrån miljön och läsarna på just den siten det publiceras. Nativematerialet kommer att publiceras i redaktionell miljö, både puffar och artiklar. Detta då nativeartiklarna kommer vara det första besökaren möter på våra siter när man kommer från exempelvis Google eller sociala medier.
Enligt Andreas Sandin ställer det nya krav på organisationerna.
-Känslan och kunskapen kring hur siten fungerar och vad besökarna vill ha är nyckeln. Därför kommer samtliga våra titlar jobba med kommersiellt redaktörskap, personer som kan väga annonsörens behov mot vad som funkar och den redaktionella trovärdigheten.
Ett exempel på hur Bonnier News samlade Native upplägg ser ut är PostNord som just nu använder Dagens industris plattform.
- Vi arbetar ständigt med att utveckla hur vi når viktiga målgrupper med relevant innehåll, native advertising är ett intressant sätt att göra detta. Di.se är den ledande ekonomisajten i Sverige, som dagligen läses av många som fattar beslut om logistik- och kommunikationslösningar i Norden, säger PostNords kommunikationsdirektör Per Mossberg.
Native ställer höga krav både på mediet och annonsören om det ska bli bra. - Vi märker att intresset är mycket högt, men vi kommer att vara restriktiva. Både i antalet uppdrag och med vilka kunder som vi samarbetar med. För att det ska bli bra behöver man ha något intressant att berätta och samtidigt kompetensen och engagemanget att kunna ta fram ett stort antal vinklingar på detta. När man arbetar i redaktionell miljö är uppdateringstempo och kvalitet avgörande. Rätt utfört är dock Native fantastiskt, det är verkligen ett effektivt verktyg för att bygga varumärke och engagemang, säger Andreas Sandin.
Information om företaget: Dagens industri AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk