2015-03-31

E.ON positiva till att införa modellen 1 avtal - 1 kontakt - 1 faktura

Det finns en vision om en gemensam nordisk slutkundsmarknad. Ett steg på vägen är att införa en elhandlarcentrisk modell. Enligt den blir elhandelsföretaget kundens primära kontakt och kunden får enbart en faktura från sitt elhandelsföretag, som har information från både elhandelsbolag och elnätleverantör.

Energimarknadsinspektionen har på uppdrag av regeringen nu kommit med en rekommendation där man talar för att införa en elhandlarcentrisk modell så snabbt som möjligt.

E.ON är positiva till att införa en elhandlarcentrisk modell och stödjer Energimarknadsinspektions rekommendation. Tydligast för kunden är modellen 1 avtal - 1 kontakt - 1 faktura. Det är dessutom den mest använda modellen i Europa. När modellen införs kommer anvisningsavtalen successivt att försvinna. Kunder som flyttar kommer att behöva teckna endast ett elavtal för att få el och de kommer att kunna vända sig till en valfri elhandlare.

– Efter 20 år med en avreglerad elmarknad, är det fortfarande många kunder som inte förstår uppdelningen i nätbolag och handelsbolag. Nu ser vi äntligen en förändring som förenklar för våra kunder, säger Karin Jarl Månsson, VD E.ON Försäljning.

Information om företaget: E.ON Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk