2015-01-21
DHL Express först ut med konsumentautomater – enklare e-handel för svenska konsumenter
E-handeln från utlandet ökar kraftigt och DHL Express lanserar gula DHL SwipBox-automater på den svenska marknaden. Det betyder att konsumenterna inte behöver vänta in leveranser utan kan själva gå och hämta sina paket när det passar. Totalt ska 60 automater installeras i ett första skede.
Stockholm, 21 januari 2015: DHL Express, världens ledande leverantör av internationella expressleveranser, har ingått ett partnerskap med det danska systemföretaget SwipBox. Samarbetet innebär att DHL Express kan erbjuda konsumenterna ett helt nytt leveransalternativ. Det innebär att konsumenterna själva kan hämta ut sina paket på gula DHL SwipBox-automater på olika strategiska lägen runt om i Sverige.
DHL Express blir den första aktören i Sverige att lansera denna lösning. Det är den snabbt växande e-handeln som skapar behovet av en mer kundvänlig transportlösning. Leveranser till privatpersoner ökar dramatiskt och många konsumenter får sina leveranser till hemmet eller till jobbet. Med den nya lösningen kan de själva välja när de vill hämta försändelsen.
Ett sextiotal DHL SwipBox-automater installeras med start i december månad. Automaterna är ett enkelt, smidigt och effektivt sätt att leverera försändelser från utlandet. Konsumenter får ett sms från DHL Express där de själva får välja bland olika leveranslösningar. Om konsumenten väljer att hämta upp försändelsen i en DHL SwipBox-automat får de ett sms när paketet finns tillgängligt för upphämtning tillsammans med en unik pinkod.
– I Sverige levererar vi flera tusentals paket från utlandet till privatpersoner varje månad och antalet stiger kraftigt. Utmaningarna för oss på DHL Express är att vi levererar till företag och privatpersoner på dagtid och då är många av dem på arbetet. Att lansera automater i butiker är en efterfrågad lösning och förenklar för de som handlar från utlandet. Vi planerar en kraftig expansion med hundratals enheter inom en snar framtid, säger Ted Söderholm, vd DHL Express Sverige.
E-handeln i Europa ökar kraftigt och enligt studien “Global E-Tailing 2025”, initierad av Deutsche Post DHL står e-handeln idag för 8 procent av den totala handeln i Europa men trenden ser ut att öka med 40 procent år 2025. Med en ökad e-handelstillväxt ställs det allt högre krav från konsumenterna både vad gäller snabbhet men också tillgänglighet.
– Med en ökande e-handelstrend globalt, ser vi en stark efterfrågan av toppmoderna kundanpassade systemlösningar som SwipBox-automater för att möta konsumenters krav. I Danmark vet vi att denna lösning är mycket uppskattad av både butiker och kunder och jag är övertygad om att detta är framtiden även på den svenska och europeiska marknaden, säger Henrik Gedde Moos, grundare av SwipBox.
SwipBox finns idag etablerade på 340 platser runt om i Danmark. De ser en stabil utveckling och har planer på fortsatt expansion med 500 SwipBox-automater de kommande åren. DHL Express i Danmark inledde ett samarbete med SwipBox våren 2014.
-Slut-
Mediakontakt:
Ted Söderholm
Vd, DHL Express Sverige
Telefon: 08-543 453 56
Mobil: 0709-345 210
E-post: ted.soderholm@dhl.com
Ann-Kristine Johansson
Marknadschef, DHL Express Sverige
Telefon: +46 8 54 345 753
E-post: annkristine.johansson@dhl.com
Bild: Ted Söderholm, vd DHL Express, framför en DHL Swipbox-automat
Foto: DHL Express
Information om företaget: DHL Supply Chain (Sweden) AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk