2014-02-06
Volkswagen presenterar SUV-konceptet Taigun
På bilmässan i New Delhi, Indien, presenterar Volkswagen nu
en ny version av den nästan serieproduktionsklara kompakt-SUV:en Taigun.
Denna fyrsitsiga konceptbil har
en turboladdad bensinmotor på 110 hk som endast förbrukar 4,7 l/100 km.
Jämfört med den första designen på konceptbilen – som
presenterades i São Paulo, Brasilien – har den nya versionen av Taigun
fått ett nytt bakparti där reservhjulet sitter monterat på utsidan. Och
det här är precis den lösning som de framtida förarna velat se på nya
Taigun.
Den konceptversion som visades upp i São Paulo fick ett
mycket positivt mottagande. Volkswagen lät ändå utvärdera feedbacken
från runt om i världen för att kunna anpassa den nya SUV:en efter
kundernas önskemål på ett optimalt sätt.
Den nya versionen presenteras nu på bilmässan Auto Expo 2014 i New Delhi, Indien, (5-11 februari).
Kompakt utanpå, rymlig invändigt.
Taigun är 3 859 mm lång (med reservhjulet
monterat: 3 995 mm), 1 728 mm lång och 1 570 mm hög (med takreling: 1
605 mm). Hjulbasen mäter 2 470 mm, vilket är mycket med tanke på bilens
längd. Det här resulterar i korta överhäng och attraktiva proportioner.
Samtidigt ger konceptbilens rymliga interiör en vink om hur Volkswagen
tänker sig att en elegant, mångsidig, kompakt och ekonomiskt överkomlig
SUV ska se ut.
Avancerad och effektiv motor.
Fyrsitsiga Taigun drivs av en ny, bränslesnål
1,0-liters TSI-motor. Det handlar om en nyutvecklad 3-cylindrig
bensinmotor baserad på EA211-serien som fått direktinsprutning och
turboladdning, och som skriver ett nytt kapitel i Volkswagens
downsizing-strategi. Effekten är 110 hk (från 5 000 varv/min). Den
erbjuder samtidigt ett högt vridmoment redan vid låga varvtal (175 Nm
från 1 500 v/min). Snittförbrukningen ligger på endast 4,7 l/100km,
vilket motsvarar 110 g CO2/km. Det här ger en räckvidd på cirka 1 000 km
(med en tankrymd på 50 liter). Konceptbilen, som väger 998 kg, klarar
accelerationen från 0 till 100 km/h på endast 9,2 sekunder.
Topphastigheten är 186 km/h. Motorn är kopplad till en 6-växlad manuell
växellåda.
Byggd för storstadsdjungeln.
Taigun, som rullar fram på 17"-lättmetallfälgar
med däck av dimensionen 205/50 R17, är tack vare sitt höga vridmoment
och höga markfrigång anpassad för terrängkörning. Ändå är denna
Volkswagen främst utvecklad för körning i stadsmiljö.
Designen – kraftfull och kaxig
Tydlig silhuett.
Taigun har en utvändig design som både är
personlig, kaxig, och sportig. Betraktad från sidan är det
skärmbreddarna som fångar ögat – deras kraftfulla design smälter perfekt
in i silhuetten, som i övrigt är mycket harmonisk och distinkt, och
löper vidare in i dörrarna. Sidokonturen förstärks av den vinklade ytan
under sidorutorna, den så kallade ”karaktärslinjen” på designerspråk.
Stilistiskt sett förbinder den precisa karaktärslinjen
konceptbilens front med dess bakparti, baktill flyter den vidare in i
C-stolparna. Den speciella utformningen av C-stolparna är Volkswagen
typiskt. Formgivarna har också designat dörrhandtagen bak så att de
ligger försänkta, i plan med karossen, i anslutning till rutorna. Hela
sidoprofilen utstrålar kraftfullhet och säkerhet.
Sportiga proportioner.
På den nedre delen av karossen hittar vi robusta
sidolister som sträcker sig över trösklarna, hjulhusen och stötfångarnas
nederdel. De korta överhängen är inte bara ett tecken på hur utrymmet
utnyttjats utan bidrar också till bilens look – fram är det endast 708
mm och bak 681 mm. Kombinerat med en hjulbas som är lång i förhållande
till den kompakta utvändiga längden, resulterar detta i extra sportiga
proportioner och, när det gäller körning i terrängen, mycket goda
frigångsvinklar (28 grader fram och 35,5 grader bak). Sist, men inte
minst, förstärks bilens robusta intryck från sidan också av den
praktiska takrelingen med sin inbyggda LED-belysning.
Kraftfull front.
Fronten på Taigun har medvetet likheter med de
större SUV:arna Tiguan och Touareg. Precis som dessa, uppvisas linjer
som domineras av horisontella designdetaljer. Den särpräglade fronten
framhäver bredden hos Taigun och förstärker på så sätt dess kraftfulla
utstrålning.
De horisontella linjerna löper vidare in i
strålkastarna som är integrerade i kylargrillen. De karakteristiska
LED-varselljusen flankerar kylargrillen. En hasplåt har integrerats i
stötfångarna. Den breda spårvidden på 1 473 mm (fram och bak) i
förhållande till bilens bredd (1 728 mm exklusive sidospeglar) bidrar
också i högsta grad till dess kraftfulla framtoning sedd framifrån.
Förfinat bakparti.
Det nydesignade bakpartiet på den Taigun som
presenteras i Indien karakteriseras av att reservhjulet sitter monterat
på utsidan. När bakluckan öppnas, följer reservhjulet med – gångjärnen
sitter placerade på förarsidan. Bakrutan öppnas separat uppåt,
tillsammans med den takspoiler som sitter integrerad ovanför. Bakpartiet
på konceptbilen är, precis som fronten, försett med en robust hasplåt.
Registreringsskylten har formgivarna placerat i mitten av
detta skydd för underredet – mellan avgassystemets ändrör (på vänster
sida) och bogseröglan (på höger). En spännande detalj är
bakluckehandtaget som sitter integrerat i det högra baklyset.
Effektfull lackering.
Taigun är lackerad i pärleffektlacken ”Ultra
Orange”. Kulören är tänkt att framhäva konceptbilens sportiga
utstrålning ännu mer.
Interiör med optimalt utnyttjat utrymme
Ljus miljö.
Precis som exteriören, har formgivarna gett
interiören en design av senaste snitt. Alla som dras till det senaste
när det gäller smarta telefoner och surfplattor kommer också att gilla
interiören i Taigun, reglagens placering och hur sköna ytorna är att
röra vid.
Färgerna och klädslarna leker med kontrasterna mellan
elegans å ena sidan och sportigt funktionell offroad-karaktär å den
andra. Sätesklädseln är beige och har en bikakestruktur – materialet är
både slitstarkt och lätt att göra rent.
De orangefärgade bårderna blir till en optisk
förbindelselänk mellan exteriören och interiören och utgör samtidigt en
fräsch kontrast till säteskulören. Sidosektionernas innersidor är klädda
i konstläder.
Robusta ytor.
Formgivarna har gett dörrarnas nederkanter liksom de övre
och undre sektionerna på instrumentpanelen, en grovkornig, svart och
sportig yta. Förvaringsfacken i dörrsidorna, mittkonsolen och området
under instrumentpanelen är lackerade i karossfärgen. Den övre delen på
instrumentpanelen och kanten runt dörrpanelerna går i beige metallic.
Alla dekordetaljer av metall är tillverkade i matt eloxerad aluminium.
Bagageutrymme på 996 liter.
Denna SUV är ett bra exempel på ett verkligt
optimalt utnyttjande av det utrymme som står till buds. Bakom bakluckan
döljer sig ett bagageutrymme på 280 liter – med baksätet nedfällt utökas
bagageutrymmesvolymen i en Taigun utrustad med dubbelt lastgolv till
996 liter. Förvaringsfack hittar vi också i den dörrhängda bakluckan
(lastbredd: 900 mm) som kan öppnas med ett aluminiumhandtag.
God sikt garanteras.
Den höga placeringen av sätena – typiskt för en
SUV – kommer sig av kundernas önskan om optimal komfort vid i- och
urstigning, och att man ska ha bästa möjliga sikt under färd. Den
invändiga höjden fram är 1 036 mm – och bak, där den är 980 mm, erbjuder
den tillsammans med det generösa utrymmet för benen i längdled en
alldeles utmärkt komfort. Förarplatsen kan optimeras optimalt efter hur
lång föraren är – ratten kan till exempel ställas in i höjdled i en
vinkel på upp till 25 grader.
Intuitivt handhavande.
Alla reglage och funktioner karakteriseras av
sitt verkligt intuitiva handhavande. Ett av de bästa exemplen är
rattarna i luftinsläppen på instrumentpanelen. med vars hjälp man även
kan justera temperaturen och fläkthastigheten och också läsa av
inställningarna på ett smart och enkelt sätt.
Taigun är också utrustad med ett infotainmentsystem (på
instrumentpanelen) som kan kopplas till alla vanligt förekommande
smartphones. Till höger om radio/navigationssystemet sitter ett
kombinerat På/Av/Volym-reglage.
Ansluter man sin smartphone, dyker ”Taigun Infotainment
App” (som är speciellt programmerad för denna SUV), upp på displayen.
Appen är färgmässigt avstämd efter interiören.
Med allt i blick.
Mitt under infotainmentsystemet sitter knappen
till varningsblinkern (i mitten) och de till bakrutedefrostern,
luftkonditioneringen och strålkastarbelysningen – alla i finaste
aluminium.
Ovanför radio/navigations-systemet på instrumentpanelen
sitter tre extra instrument (oljetryck, kylartemperatur och laddtryck).
Dessa matchas perfekt av en treekrad läderratt som har en tillplattad
nederdel.
Responsen från mässbesökarna i New Delhi och från
media är något som Volkswagen nu ser fram emot med spänning – feedbacken
från dessa kommer också den att införlivas i den serietillverkade
versionen av bilen.
År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i
över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000
personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på
bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och
marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf
Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat,
Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life,
Multivan, Touareg och Phaeton.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då
Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter:
http://twitter.com/VWSverige, YouTube:
www.youtube.com/user/VolkswagenSverige
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk