2014-03-18
Volkswagen-koncernens framgång fortsatte under 2013
- Fler leveranser, ökad omsättning och högre rörelseresultat
- Ännu starkare fokus på kvalitativ tillväxt
- God start på 2014 med en 4,7 procentig ökning av leveranserna under de första två månaderna
- Koncernchef Martin Winterkorn: "Det finns en god möjlighet att vi överstiger tio miljoner leveranser redan i år.”
Trots den utmanande konkurrenssituationen nådde, och till och med överträffande, Volkswagen-koncernen sina mål för 2013.
– 2013 var ett extremt utmanande år för europeiska biltillverkare i
synnerhet. Vi hjälptes inte av varken vår hemmamarknad eller
växelkurser. Ändå blev det ett starkt år för Volkswagen-koncernen, sade
koncernchef Martin Winterkorn, när företagets finansiella resultat för
2013 nyligen presenterades i Berlin.
Winterkorn meddelade att koncernen nu kommer att fokusera ännu mer på
kvalitativ tillväxt, med fokus på ökad vinstmarginal, produktutveckling
och medarbetare.
Enligt Winterkorn har man nyckeln till att på ett hållbart sätt
stärka koncernens resultat. Detta i form av företagets modulära
produktionssystem. Att rulla ut denna strategi i hela koncernen under de
kommande åren blir en unik prestation inom fordonsindustrin.
– När volymerna växer och nya modeller läggs till, kommer vi också att se positiva resultateffekter, sade Winterkorn.
Över 10 miljarder euro till forskning och utveckling
När det gäller kvaliteten på utveckling tillkännagav Winterkorn
planer på att höja ribban ytterligare. Volkswagen-gruppen investerade
över 10 miljarder euro på forskning och utveckling förra året – mer än
någon annan tillverkare i världen. Vid sidan av sina
produktionsanläggningar, investerade man främst i expansion, på
miljöanpassade produkter i sitt modellprogram, elektrifiering av fordon
samt sitt modulära produktionssystem.
Winterkorn anser att Volkswagen-koncernens största tillgång är
kompetensen hos sina cirka 570 000 anställda – och att detta måste
värnas och utvecklas ytterligare. Samtidigt kommer Volkswagen-koncernen
förvärva ny kunskap genom sitt samarbete med cirka 280 universitet och
forskningsinstitut världen över.
– Att dela kunskap leder till ny kunskap. Detta möjliggör oss att
säkra vårt tekniska ledarskap och affärsframgångar i framtiden, sade
Winterkorn.
Volkswagens AG:s finansdirektör Hans Dieter Pötsch var också nöjd med 2013.
– Volkswagen-koncernen fortsätter sin framgångssaga och har
ytterligare stärkt sin position på marknaden tack vare sin höga
lönsamhet, sade Pötsch.
– Med tanke på de pågående utmaningarna från den makroekonomiska
miljön, kommer vi fortsätta att driva vår disciplinerade inställning
till kostnader och kapitalförvaltning och ständigt förbättra befintliga
processer. Detta ger en grund för fortsatt tillväxt i den mycket
konkurrensutsatta marknaden.
Koncernens siffror för 2013
- Leveranser: 9 731 000 fordon (+4,9 % jämfört med 2012)
- Försäljning: 9 728 000 fordon (+4,1 %)
- Produktion: 9 728 000 fordon (+5,1 %)
- Antal anställda: 572 800 (+4,2 %)
- Omsättning: 197 miljarder euro (+2,2 %)
- Rörelseresultat: 11,7 miljarder euro (+1,5 %)
- Resultat före skatt: 12,4 miljarder euro (-51,2 %)
- Resultat efter skatt: 9,1 miljarder euro (-58,2 %)
Under 2013 ökade leveranserna med 4,9 procent till drygt 9,7 miljoner
fordon (9,3 miljoner). Det gör Volkswagen-koncernen till världens näst
största fordonstillverkare. Exklusive de tunga lastbilsmärkena MAN och
Scania, levererades 9,5 miljoner fordon, vilket är 4,8 procent fler än
2012 (9,1 miljoner).
Volkswagen-koncernens omsättning ökade med 2,2 procent till 197,0
miljarder euro under räkenskapsåret 2013 (föregående år: 192,7 miljarder
euro). Koncernens rörelseresultat ökade något till rekordet 11,7
miljarder euro (11,5 miljarder euro).
Koncernens leveranssiffror inkluderar alla fordon som tillverkas och
säljs av kinesiska joint ventures, som förra året översteg tre miljoner
fordon för första gången. Däremot inkluderas inte kinesiska joint
ventures i koncernens omsättning och rörelseresultat.
Sammantaget uppgick Volkswagen-koncernens resultat före skatt
till cirka 12,4 miljarder euro förra året (25,5 miljarder euro). Det bör
noteras att engångseffekter i samband med integrationen av Porsche hade
en positiv effekt på resultat före skatt under 2012. Koncernens
resultat efter skatt 2013 uppgick till 9,1 miljarder euro (21,9
miljarder euro).
– För att säkra kvaliteten på våra resultat på lång sikt kommer vi
att höja vår profil på alla nyckelmarknader, utnyttja vår unika
varumärkesportfölj, utöka vårt attraktiva sortiment, driva tekniska
innovationer och erbjuda våra kunder ett brett utbud av finansiella
tjänster, sade Pötsch.
Nettolikviditeten i Automotive Division var i slutet av 2013
fortsatt god med 16,9 miljarder euro (slutet av 2012: 10,6 miljarder
euro). Detta ger koncernen en finansiell stabilitet och flexibilitet som
behövs för att för att behålla sin lönsamma tillväxt och genomföra sin
strategi att bli världens största fordonstillverkare år 2018.
Varumärken och affärsområden
Notera att siffrorna för försäljningsintäkter, rörelseresultat och sålda enheter INTE inkluderar kinesiska joint ventures.
Volkswagen Personbilar
omsatte 99,4 miljarder euro (103,9 miljarder euro) under 2013,
en minskning med 4,4 procent till följd av växelkurser och
volymrelaterade faktorer. Lägre försäljning av bilar och ökade utgifter
för ny teknik påverkade rörelseresultatet som uppgick till 2,9 miljarder
euro (3,6 miljarder euro).
Audis
omsättning blev 49,9 miljarder euro och översteg därmed
föregående års siffra med 2,3 procent (48,8 miljarder euro), trots
negativa valutaeffekter. Rörelsevinsten uppgick till 5,0 miljarder euro
(5,4 miljarder euro). Minskningen kan främst hänföras till kostnader för
nya produkter och teknik, kostnader i samband med expansionen av
internationella produktionsnätverk och den utmanande
konkurrenssituationen på många marknader. Varumärket genererade en
vinstmarginal på 10,1 procent (11,0 procent).
ŠKODA
omsatte 10,3 miljarder euro (10,4 miljarder euro) år 2013.
Minskad volym och valutaeffekter var orsakerna bakom nedgången i
rörelseresultatet till 522 miljoner euro (712 miljoner euro).
SEAT
omsatte 6,9 miljarder euro (6,5 miljarder euro) år 2013.
Rörelseresultatet förbättrades med 4 miljoner euro till -152 miljoner
euro.
Bentley
omsatte 1,7 miljarder euro (1,5 miljarder euro).
Rörelseresultatet ökade med 66,9 procent till 168 miljoner euro till
följd av högre volymer och positiv valutakurs.
Porsches
omsättning landade på 14,3 miljarder euro. Rörelseresultatet
uppgick till 2,6 miljarder euro, medan rörelsemarginalen var 18,0
procent.
Volkswagen Transportbilars
omsättning på 9,4 miljarder euro var i linje med föregående
års nivå (9,5 miljarder euro). Rörelseresultatet ökade med 6,4 procent
till 448 miljoner euro (421 miljoner euro) till följd av framgångsrika
kostnadsoptimeringsåtgärder.
Scania
omsatte 10,4 miljarder euro (9,3 miljarder euro). Dess rörelseresultat ökade från 930 miljoner euro till 974 miljoner euro.
MAN
genererade en omsättning på 15,9 miljarder euro (16,0 miljarder
euro) och ett rörelseresultat på 319 miljoner euro (813 miljoner euro).
Volkswagen Financial Services
omsatte 1,6 miljarder euro (1,4 miljarder euro). 4,3 miljoner
nya finansierings-, leasing-, service- och försäkringsavtal tecknades
runt om i världen. Det är en ökning med 13,4 procent.
Bra start på 2014
Volkswagen-koncernen har startat 2014 på ett övertygande sätt. Under
de första två månaderna har cirka 1,5 miljoner (1,4 miljoner)
personbilar och lätta lastbilar (exklusive MAN och Scania ) levererats
över hela världen. Det är en ökning med 4,7 procent jämfört med samma
period förra året.
– Det finns en god chans att vi redan i år kommer att överstiga
milstolpen tio miljoner leveranser – fyra år tidigare än vad vi
ursprungligen planerade, säger Martin Winterkorn, med hänvisning till
den fortsatta modelloffensiven.
I år och nästa år kommer Volkswagen-koncernens varumärken att
lansera fler än 100 nya modeller, efterträdare och produktförbättringar.
Detta omfattar viktiga modeller som Passat, Audi A4 och Audi Q7,
Porsche Macan och en laddhybrid-version av Porsche Cayenne, Skoda Fabia
och Skoda Superb samt SEAT Ibiza.
Martin Winterkorn kommenterade affärsutvecklingen under resten av 2014 så här:
– Vi räknar med en måttlig ökning av leveranserna. Utmaningarna för
Volkswagen-koncernen kommer att komma från den tuffa marknaden och hårda
konkurrensen, volatilitet vad gäller räntor och valutakurser samt
fluktuationer i råvarupriser.
Det modulära produktionssystemet, som utökas successivt, kommer
att få en allt mer positiv effekt på koncernens kostnadsstruktur.
Beroende på de ekonomiska villkoren förväntar sig världens näst största
fordonstillverkare att omsättningen ökar cirka tre procent jämfört med
föregående års siffra.
Rörelsemarginalen förväntas hamna mellan 5,5 procent och 6,5 procent under 2014.
– Volkswagen-koncernen har aldrig varit nöjd med bara en miniminivå, sade Winterkorn.
Disciplinerad kostnads¿¿- och kapitalförvaltning samt kontinuerlig
förbättring av processerna förblir en väsentlig del av
Volkswagen-koncernens strategi.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då
Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och
marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche.
Under 2013 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 72
000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den
svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 11 500 lätta
transportbilar vilket är 30,9 procent av transportbilsmarknaden.
Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas
största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,5 miljoner bilar på
världsmarknaderna under 2013.
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk