2014-05-27
Volkswagen Dealer Team KMS siktar mot toppen på hemmaplan
Rallycross-SM på hemmaplan – då vill Volkswagen Dealer
Team KMS nå pallen med båda sina bilar och förare i huvudklassen
Supercar.
– Självklart, säger teamchefen Tommy Kristoffersson inför torsdagens tävling på Westombanan i Arvika.
Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby var trea och fyra i
premiären på Ring Knutstorp andra helgen i maj. När mästerskapet kommer
till Arvika, där Volkswagen Dealer Team KMS har sin bas, är ambitionen
att ta ytterligare ett kliv framåt. Och uppåt.
– Först och främst vill vi ge Johan och Ole Christian bilar som
fungerar utan driftstörningar. Fixar vi det är jag säker på att båda
tar sig till final. Väl där vill jag givetvis se båda bland de tre bästa
efter målgång. Helst ska en utav dem stå allra överst på pallen under
prisutdelningen, säger Tommy Kristoffersson.
Till Knutstorp kom Volkswagen Dealer Team KMS med en nybyggd VW
Polo och den Scirocco med vilken teamet inledde sin rallycrossatsning
förra säsongen. Även om den andra Polon börjar bli klar väljer
teamledningen att matcha Veiby i Sciroccon även i den här tävlingen.
– Det känns inte rättvist mot Ole Christian att sätta honom i
en bil som han inte åkt i tidigare. Därför tycker vi det är bättre att
han kör Sciroccon även i Arvika.
Bilen visade sig konkurrenskraftig på Ring Knutstorp och Veiby
imponerade med tuff, beslutsam och smart körning, som var på vippen att
ta honom hela vägen upp på pallen.
Johan Kristofferssons SM-premiär kantades av bekymmer i en Polo som precis hunnit bli klar till säsongens första deltävling.
– Det var en strulig premiärhelg och rent tekniskt hoppas jag på en mindre händelserik andra start, säger Johan med ett leende.
Tredjeplatsen på Ring Knutstorp var han nöjd med, men på Westombanan vill han bjuda hemmapubliken på mer.
– Målet är att vinna såklart. Det är det vi siktar på. Fungerar
bara allt som det ska vet vi att vi har kapaciteten, säger han och
tillägger:
– Det vore roligt för hela teamet med en riktigt stor framgång
på hemmaplan. Killarna jobbade flat out med bilarna innan premiären och
har kört vidare i samma tempo för att på Polon som vi vill ha den till
den här tävlingen.
Arbetet med Polon har varit omfattande med många stora
förändringar sedan Knutstorp. Bland annat har teamet jobbat mycket med
bilens fjädring.
SM-premiären lockade tio bilar i SuperCar. I Arvika kommer
ungefär lika många till start. Främsta utmanare till Johan
Kristoffersson och Ole Christian Veiby blir troligtvis Sebastian
Eriksson, som vann premiären, och Robin Larsson. Den sistnämnde slutade
tvåa i Skåne och nådde samma placering i den gångna helgens
VM-deltävling i England.
– Det var jätteroligt att det gick bra för Robin i VM. Det
innebär att han har tempot som krävs på internationell toppnivå och blir
därmed en bra värdemätare för oss, resonerar Johan Kristoffersson.
Det andra Volkswagenteamet i SM, Marklund Motorsport, tvingades
står över SM i Arvika. Teamet deltar på många fronter den här säsongen
och tävlingsmässiga och logistiska krockar gör tyvärr att det inte blir
någon start för Per-Gunnar Andersson.
Årets andra SM-deltävling i rallycross bevakas av Sveriges
Television och visas i ett halvtimmeslångt sammandrag i SVT1 kl
18.45-19.15 på torsdag kväll. Missa inte det.
Fakta
Johan Kristoffersson
Bor: Arvika.
Ålder: 25 år.
Status: Sambo med Zandra Björkholtz.
Yrke: Jobbar på Kristoffersson Motorsport.
Intressen: Cykling, längdskidåkning, friluftsliv.
Meriter: STCC-mästare 2012. Segrare i Porsche Carrera Cup
Scandinavia 2012 och 2013. Mästare i internationella toppserien V8
Superstars 2012. Semifinalist i rallycross-EM i Höljes 2013.
Ole Christian Veiby
Bor: Kongsvinger.
Status: Flickvän.
Ålder: 17 år.
Yrke: Studerar på NTG, Norges Toppidrottsgymnasium.
Intressen: All motorsport, handboll och jakt.
Meriter: Norsk mästare i crosskart (125 cc) 2011, och trea i
250 cc-klassen 2012. Fem klassegrar (junior) i det norska
rallymästerskapet 2013. Två pallplatser, sjua totalt och ”Årets Rookie” i
Porsche Carrera Cup Scandinavia 2013.
Volkswagen Polo Supercar
Design: BTZ GmbH.
Motor: VW 2.0 Torrsump. Design Trollspeed.¿
Kaross: Bodytec GmbH.
Komposit: Trifilon AB¿
Elektronik: Motec. ¿
Drivlina: Unic AB.
Hjulupphängning: Reiger.
Koppling: 2-skivig från SACHS.
Bromsar: AP 351x32 fram och bak. ¿
Pedalställ: AP.
Smörjmedel: Castrol Racing.
Projekt: KMS AB.
Kalender rallycross-SM, RallyX, 2014
9-10 maj: Ring Knutstorp.
29 maj: Arvika.
26 juni: Strängnäs.
22-23 augusti: Ring Knutstorp.
5-6 september: Solvalla.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då
Johan Kristoffersson, tel. 073-811 41 57 eller Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller
Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk