2014-05-30
Världspremiär för Wörthersee GTI Roadster – virtuell super-GTI från bilspel blir verklighet
Vid
den legendariska GTI-träffen vid sjön Wörthersee i Österrike (28 till
31 maj), raderar Volkswagen ut gränserna mellan den virtuella världen
och den verkliga. Volkswagen utvecklade GTI Roadster med 503 hk till
bilspelet ”Gran Turismo 6” och presenterar nu en verklig version.
Det
hela har sin upprinnelse i en världspremiär, där tillverkaren bakom
Golf GTI presenterar en utställningsbil som ursprungligen skapats som en
rent elektronisk bil till det klassiska PlayStation®3-bilspelet”Gran
Turismo 6” (”GT6”, utvecklat av Polyphony Digital Inc.). Resultet är
”GTI Roadster, Vision Gran Turismo”.
Den
tvåsitsiga cabrioleten är utrustad med en 3,0-liters V6 biturbo-motor
som levererar en effekt på 503 hk. V6 TSI-motorn ger ett maximalt
vridmoment på 560 Nm mellan 4 000 och 6 000 varv/min, där hela 500 Nm
finns tillgängligt redan vid 2 000 varv/min i den direktinsprutade
bensinmotorn. Den enorma effekten överförs till de 20 tum stora hjulen
via en 7-växlad växellåda med dubbelkoppling (DSG) och 4Motion
fyrhjulsdrift. Den lätta superbilen, med en vikt på 1 420 kg, klarar 0
till 100 km/h på 3,6 sekunder. Topphastigheten är 309 km/h.
GTI:n från PS3-spelet blir verklighet
”GTI
Roadster, Vision Gran Turismo” är resultatet av ett samarbete mellan
Volkswagen och Sony Computer Entertainment. Volkswagens designchef,
Klaus Bischoff, säger:
– När
de frågade oss om vi kunde tänka oss att utveckla en Vision GT
exklusivt för spelet, för att högtidlighålla att Gran Turismo fyllde 15
år, var vi direkt med på noterna.
Volkswagen
drog genast igång en interntävling och unga designers lämnade in sina
bidrag. Förslagen bedömdes av Klaus Bischoff och Kazunori Yamauchi, chef
för Polyphony Digital och vice vd på Sony Computer Entertainment och
mannen bakom ”Gran Turismo”-serien.
Bischoff
och Yamauchi valde slutligen två olika designer som därefter
utvecklades vidare. Designerna Malte Hammerbeck och Domen Rucigaj
ansvarade för utvecklingen av exteriören, medan Guillermo Mignot
ansvarade för interiören. Hela utvecklingsprocessen utfördes på datorer,
även 3D-modellen av bilen var helt virtuell.
Tillsammans
med andra designers utvecklade de tre kollegerna projektgrupp . Efter
bara några veckor var deras ”GTI Roadster, Vision Gran Turismo” färdig.
Den 26 maj presenterade Sony Computer Entertainment och Volkswagen den
virtuella versionen för Gran Turismo 6. Bara tre dagar senare, den 29
maj, var sensationen ett faktum: Volkswagen presenterade supersportbilen
”GTI Roadster” på GTI-träffen i Reifnitz (vid sjön Wörthersee) i
Österrike. Detta som en hyllning till alla Golf GTI-fantaster och alla
som älskar ”GT6”-världen. Från och med mitten av juni kommer
”GT6”-spelarna kunna ladda ner ”GTI Roadster, Vision Gran Turismo” för
PS3.
Den mest spektakulära GTI:n någonsin
När
Volkswagens designers kunde låta fantasin flöda fritt under
utvecklingen av GTI Roadster till GT6-spelet – och helt kunde ignorera
begränsningarna för en produktionsmodell (t.ex. producerbarhet och
försäljningspris) – blev resultatet tveklöst den mest spektakulära Golf
GTI:n någonsin!
Klaus Bischoff:
–
Vision GT-projektet var en fantastisk möjlighet att få skissa på
extrema idéer och designkomponenter till GTI:n, som återger den så
levande, dynamiskt och känslomässigt som det bara är möjligt. Att
fortsätta utveckla en omisskännlig design och kärleken för detaljer
återspeglar den höga standard som delas av både Volkswagen GTI och Gran
Turismo från Sony samt PlayStation®. Vi är alla otroligt nöjda med att
ha skapat en bil som ger spelarna ett ojämförligt virtuellt intryck av
GTI-världen.
Under
utvecklingen av ”GTI Roadster, Vision Gran Turismo” revolutionerade
Volkswagen det visuella konceptet för ”Design Vision GTI”, som är den
konceptbil som presenterades på Wörthersee 2013. Den utvecklades
ytterligare, gjordes om och skickades in i framtiden som en roadster.
Båda
konceptbilarna framhäver potentialen hos Volkswagens DNA och som kommer
att bära GTI långt in i framtiden. Målsättningen med ”GTI Roadster” var
att göra konceptet ”Design Vision GTI” ännu extremare. Hjulbasen på
roadstern är 2 494 mm, vilket är betydligt kortare jämfört med
produktionsmodellen av GTI och ”Design Vision GTI”. Med sitt minimala
överhäng, låga höjd (1 090 mm) och extrema bredd (1 894), har den 4 158
mm långa roadstern egenskaper som kommer att förvåna GTI-fantasterna.
De
största parallellerna mellan de två konceptbilarna i Wörthersee hittar
man runt C-stolparna och trösklarna. På GTI Roadster har de återigen
blivit fristående karosselement, men nu har de integrerats i en
cabrioletsportbil vars dubbla monocoque stilmässigt utgör en koppling
till Formula-bilar.
Exteriördesign – GTI som roadster
Roadster-karossen
optimerades aerodynamiskt genom ett flertal förändringar. Baktill drar
den stora spoilern eller vingen blickarna till sig. Den hjälper till att
skapa ett bra väggrepp som på ett kontrollerat sätt, via
fyrhjulsdriften, överför motorkraften till vägbanan.
”GTI
Roadster, Vision Gran Turismo” har en sportigt, intensiv röd
metallic-färg, som är en nytolkning av ”Tornado Red”-lacken – som är en
klassisk GTI-färg. Designerna kallade den nya färgen ”Gran Turismo Red”.
Alla tilläggsdelar är designade i matt kolfiber för att komplettera och
lyfta fram den röda karossen. Det är bara kylargrillen och gallren över
ventilationen som är högglansigt svarta.
De
läckra dörrarna svänger upp och framåt. Dörrarnas konturer är väldigt
distinkta eftersom de ramas in av trösklarna, C-stolpar och de utsvängda
hjulhusen. På den övre dörrsektionen bildar sidorutorna en linje som
stiger framåt med den låga fönsterprofilen.
De specialgjorda 20-tums lättmetallfälgarna har
en helt ny design. Formgivarna arbetade in karossfärgade element i
GTI-fälgarna, som är utrustade med centrala låsbultar. Designelementen
bildar en röd cirkel när hjulet roterar. Framhjulen (8.5J x 20, ET32)
har 235/35 ZR20-däck medan bakhjulen är (9.5J x 20, ET25) har 275/30
ZR20. Tittar man närmare mellan hjulens ekrar ser man de tåliga
keramiska bromsskivorna. På framhjulen greppar bromsoken om bromsskivor
som är 380 mm i diameter, skivorna bak är 356 mm.
Rakt
framifrån ser roadstern ut som en vanlig GTI – men en GTI från nästa
årtionde. Eftersom konceptbilen bara är drygt metern hög är fronten
extremt låg och bred. Fronten har en tredimensionell design med
stötdämparmoduler som ser ut att sväva. En ”bladformad”
tävlingsbilsspoiler i kolfiber fyller utrymmet mellan GTI:n och vägbanan
och hjälper till att öka väggreppet vid framaxeln.
Kylargrillen
omsluts av en karossfärgad yta. Vid sidan om dessa ytor finns de
vertikalt placerade LED-varselljusen och den karossfärgade stötdämparen.
Ovanför hittar man den klassiskt röda GTI-kylargrillsdekoren,
VW-emblemet och GTI-loggan samt ytterligare luftintag med nätmönstrat
galler och dubbla LED-strålkastare. Under strålkastarna finns två smala
LED-remsor för varselljus.
Sett
bakifrån ser man hur kolfiberbladen i fronten fortsätter oavbrutet
längs trösklarna och in i bakpartiet som ett omslutande element. Bak
fungerar bladen som aerodynamiskt optimerade vindavledare. Kombinerat
med de smala karossfärgade elementen som går parallellt med dem och
ramar in sidoluftintagen och kolfiberdiffusorn i mitten. Stötfångaren
bygger ut vid sidorna genom det trappstegsformade dubbla avgasröret som
är placerat i mitten av bilen. På
nästa högre nivå finns smala 3D-LED-bakljus i ett lackerat tvärstag och
ovanför dessa finns bakspoilern. Även här drog designerna nytta av
djupet i olika nivåer för att ytterligare förstärka 3D-looken.
Interiördesign – GTI med dubbel monocoque
Förare
och passagerare omsluts av en dubbel monocoque i kolfiber. GTI Roadster
är utrustad med två racingsäten. Sätena är lågt placerade och ligger
nästan ner och påminner om en tävlingsbils ergonomiska proportioner.
Sätena och den fyrekrade ratten är klädda med Alcantara. Även
instrumentpanelen har inspirerats av tävlingsbilar och är placerad på en
V-formad vinge som sitter fast i rattstångens hölje – långt framför
föraren. Ratten är monterad på en lång, öppen rattstång, som är typiskt
för en tävlingsbil.
Interiörens
och exteriörens material och färger har avsiktligt skiljts åt i de två
olika bilarna: den typiska GTI-röda används till viss interiördekor –
bland annat för säkerhetsbältet (5-punkts), sätenas kontrasterande
sömmar, dörrhandtagen och reglagen på ratten – resten används exteriört.
När det gäller ”GTI Roadster” har dock valet av interiörfärg begränsats
till svart och antracit, som är de vanligaste interiörfärgerna på en
tävlingsbil. Trots det ger förarplatsen i matt kolfiber en tydlig
koppling till exteriören.
Andra
framträdande material är Alcantara, Dinamica (som precis som Alcantara
har mikrofibrer) och aluminium. Inne i ”GTI Roadster” har man utelämnat
de mest dekorativa detaljerna för att skapa en kompromisslös och
föraraktiv motorsportkänsla. Så att föraren helt kan fokusera på
tävlingsbanan – både i den virtuella världen och i verkligheten!
Är du journalist
och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk,
Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige
Twitter: http://twitter.com/VWSverige
YouTube:
www.youtube.com/user/VolkswagenSverige
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk