2014-04-17
Världspremiär för nya Volkswagen Touareg
Med
uppdaterad design, utökad standardutrustning och ny avancerad teknik gör
nya Touareg debut i höst. Världspremiären sker på bilsalongen i Beijing
i april.
10 viktiga fakta inför världspremiären av nya Touareg:
- Ny design fram och bak
- Bi-xenon-strålkastare standard för alla modellversioner
- Standardmonterad automatisk multikollisionsbromsför att undvika följdkollisioner (för V6 TDI-versionerna)
- Interiör med nya färger för läderklädseln, dekordetaljer, knappar/reglage – exklusiv vit belysning av reglagen
- V6 TDI är försedd med en ny SCR-katalysator och uppfyller utsläppsnormen EU6
- Alla modellversioner av Touareg har frirullningsfunktion som standard
- Nya lacker och nya fälgar (upp till 21 tum)
- Uppdaterade R-Line-paket för ännu mer dynamik, både ut- och invändigt
- Den svenska lanseringen sker i höst. Priset är ännu inte fastställt.
- I Sverige erbjuds tre TDI-motorer (V6 TDI 204 hk, V6 TDI 258 hk och V8 TDI 340 hk) samt Touareg Hybrid (V6 TSI + elmotor)
Volkswagen-modellen
Touareg introducerades år 2002 och är med 720 000 exemplar en av
världens mest sålda premium-SUV:ar (Sport Utility Vehicle). Enbart under
förra året var det fler än 70 000 bilköpare som valde en ny Touareg, en
bil som kombinerar det bästa från personbils- och offroad-sidan i ett
och samma koncept. I Sverige har drygt 3 200 exemplar av Touareg
registrerats sedan 2003.
Vid bilmässan ”Auto China” i Beijing, 21-29 april, premiärvisar Volkswagen den senaste versionen av Touareg. Man känner igen nya Touareg på den nya designen, både fram och bak, liksom på de nya lackerna och fälgarna.
Motorer på den svenska marknaden
Nya
Touareg lanseras på den svenska marknaden i höst. I Sverige erbjuds två
sexcylindriga och en åttacylindrig turbodiesel: V6 TDI med 204
respektive 258 hk samt V8 TDI med 340 hk, som fortsatt är den starkaste
av dieselmotorerna.
Touaregs
V6 TDI-motorer har uppgraderas så att de uppfyller den europeiska
utsläppsnormen EU-6 som träder i kraft 2015. Uppdateringen av de båda
motorerna har bl.a. bestått i att de utrustats med en ny SCR-
katalysator och en SCR-mätningsmodul (AdBlue) kombinerat med en
oxidationskatalysator.
I
Sverige erbjuds även Touareg Hybrid som har en 333 hk stark V6
TSI-motor (direktinsprutad turbomotor) samt en elmotor med en effekt på
52 hk. När dessa båda kraftkällor samverkar (”boosting”), är den totala
systemeffekten 380 hk och det maximala vridmomentet ligger på 580 Nm.
Touareg
Hybrid blir till en norm för bensindrivna äkta offroad-SUV:ar med sin
förbrukning på låga 8,2 l/100 km (motsvarande 193 g CO2/km).
Med eldrift kan den köras i hastigheter upp till 50 km/h – helt
utsläppsfritt. Som alla Touareg-versioner, är även Hybrid-versionen
konstruerad för släpvikter på upp till 3,5 ton.
Samtliga
motorer är kombinerade med en 8-stegad automatväxellåda och är som
standard utrustade med start/stopp-system, frirullningsfunktion och med
ett bromsenergiåtervinningssystem som återvinner rörelseenergi vid
inbromsning.
Sänkt bränsleförbrukning
Frirullningsfunktionen
aktiveras så snart föraren lyfter foten från gaspedalen. Den 8-stegade
automatväxellådan kopplas då bort från motorn så att bilens
rörelseenergi kan utnyttjas fullt ut, t.ex. i utförslut eller när man
inte behöver accelerera. Detta är möjligt i hastigheter upp till 130
km/h varför man också kan nyttja det på motorväg.
Förbättrad
aerodynamik, nya lättrullande däck och bromsenergiåtervinning bidrar
också till sänkt bränsleförbrukning vid vanlig vardagskörning, liksom
ett optimerat start/stopp-system som nu stänger av motorn i hastigheter
under 7 km/h.
Bränsleförbrukningen för den 204 hk starka V6 TDI-versionen har sänkts från 7,0 l/100 km (motsvarande 184 g CO2/km) till 6,6 l/100 km (174 g CO2/km).
I
den ”stora” V6 TDI-motorn har effekten höjts med 13 hk till 258 hk.
Trots detta har förbrukningen sänkts från 7,2 l/100 km (189 g CO2/km) till 6,8 l/100 (178 g CO2/km).
4MOTION fyrhjulsdrift
Samtliga Touareg är fyrhjulsdrivna. Grundversionerna
är utrustade med fyrhjulsdriften 4MOTION med Torsen-differential (max.
stigningsvinkel: 31 grader). Dessutom har alla Touareg-versioner ett
speciellt program för offroad-körning som regleras via ett vridreglage i
två steg. Detta program anpassar ABS-, EDS- och ASR-systemen liksom
automatväxellådans växlingspunkter för körning i terrängen och aktiverar
Hill Climb Assist.
Som
alternativ kan man välja Touareg V6 TDI 258 hk med ”Terrain Tech”-paket
som gör den ännu mer rustad för offroad-körning. Paketet innehåller en
reduktionsväxel liksom mellandifferential och bakdifferential som kan
spärra till upp till 100 procent (max. stigningsvinkel: 45 grader).
Denna version har en liten ratt med fem steg som föraren använder för
att anpassa sin Touareg efter olika användningssätt.
Teknisk perfektion
Volkswagen
erbjuder många olika assistans- och komfortsystem som gör Touareg till
en av de säkraste bilarna någonsin. Några exempel: Parkeringsbromsen
aktiveras med en enkel knapptryckning. Oljenivån visas elektroniskt.
Automatisk öppning/stängning av bakluckan finns som tillval. Det
skjutbara panoramasoltaket är större än på någon annan SUV och släpper
in generöst med ljus i kupén även när det är molnigt ute.
Standardchassit
har optimerats vilket resulterar i smidigare styrrespons och ökad
komfort. Man kan också välja luftfjädring (tillval) till sin Touareg –
med detta alternativ kan man t.ex. öka bilens markfrigång med upp till
300 mm när man kör offroad. I högre hastigheter (från 140 km/h) sänks
karossen automatiskt av luftfjädringen.
Förarassistanssystemet
Area View fångar närområdet runt Touareg via fyra kameror och bidrar
till säkerheten. Upp till nio krockkuddar erbjuder ett allround-skydd.
Lane Assist säkerställer att bilen inte oavsiktligen avviker från sitt
körfält och Side Assist varnar vid filbyte för eventuella bakifrån
kommande fordon.
Den
adaptiva farthållaren ACC har vidareutvecklats och fått Front Assist
med City Emergency Brake. Systemet bromsar ner bilen till stillastående
om så skulle behövas.
Passagerarskyddssystemet
Pre-Crash kopplar samman förarhjälpsystemen och säkerställer i en
nödsituation att bältena sträcks. Systemet ser också till att rutorna
och panoramasoltaket stängs om de laterala rörelserna indikerar att det
är nödvändigt.
V6 TDI-versionerna är som standard utrustade med en automatisk multikollisionsbroms, som bidrar till att förhindra sekundärkollisioner efter en eventuell krock.
En
annan innovativ detalj är bi-xenon-strålkastarna (standard) med
tillvalet Dynamic Light Assist. Denna kamerabaserade helljusreglering
”ser” mötande trafik liksom fordon framför den egna bilen och reglerar
via kurvljusmodulen automatiskt helljuskäglorna individuellt på
respektive sida så att medtrafikanterna inte bländas.
Nya Touareg utvändigt
Fronten
på Touareg har fått en ny design som ger en ännu bredare och
kraftfullare look. Jämfört med den föregående modellen är
bi-xenon-strålkastarna nu större, och kylargrillen pryds av fyra
horisontella kromlameller istället för två. De båda undre lamellerna
löper vidare in i strålkastarna. Tillsammans bildar kylargrillen och
strålkastarna ett brett band. Under detta sträcker sig den nya
stötfångaren och ger fronten en mer uttalat horisontell karaktär. Precis
som på nya Scirocco R bildar det undre luftintaget nu formen av ett A
istället för ett V, till höger och vänster flankerat av luftintag.
Till
”Chrome & Style”-paketet hör en kromlist som fortsätter längs
sidorna och sträcker sig ut på bakpartiet. Under denna list sitter de
nydesignade dimljusen. Längst ner optimerar en ny frontspoiler
underredets och framhjulens aerodynamik.
Bakifrån
betraktad präglas Touareg-stylingen av den nya stötfångaren som med
sina rena linjer ger bilen ett ännu kraftfullare intryck. Beställer man
”Chrome & Style”-paketet pryds stötfångaren, liksom fram, av en
kromlist som sträcker sig ut på sidorna. Mellan avgasrören sitter en
nydesignad diffusor. Formgivarna har flyttat LED-dimljusen bak så att de
nu sitter i stötfångaren. På denna sitter även reflexerna monterade,
precis som på den föregående modellen. LED-bakljus finns som tillval.
Fälgprogrammet
har uppdaterats med två nya fälgar, en 18-tums lättmetallfälg med tio
ekrar som heter Arica och en 20-tums lättmetallfälg med fem dubbelekrar
som heter Masafi. Som nytt tillval erbjuds även tonade rutor från
b-stolpen och bakåt med 90 procent toning.
Nya
Touareg erbjuds i totalt tolv lacker varav fem är nya, närmare bestämt
”Light Silver Metallic”, ”Sand Gold Metallic”, ”Moonlight Blue
Metallic”, ”Black Oak Brown Metallic” och ”Reef Blue Metallic”.
Nya Touareg invändigt
Interiören
präglas av mixen av robusta SUV-komponenter och sofistikerade detaljer
av premiumklass. Till SUV-detaljerna i Touareg hör exempelvis
vridreglagen i aluminium till luftkonditioneringen Climatronic,
chassiregleringen, luftfjädringen, radio/navigationssystemet,
sidobackspeglarna och ventilationen som nu alla ersatts av vridreglage
med ny design. Reglagebelysningen är vit istället för som tidigare röd.
En nyhet när det gäller framsätena är det manuellt inställbara svankstödet som nu är standard i samtliga versioner av Touareg.
Även
utbudet av klädselmaterial och trädekor har breddats. Till exempel
erbjuds nu en fjärde färg till läderklädsel ”Vienna”, nämligen ”Bonanza
Brown”. Dessutom erbjuds den nya färgen ”St. Tropez” (en ljus sandton)
för den eleganta nappaklädseln. Nya är också de stiliga trädekorerna
”Sapelli Mahagoni” och ”Engineered Ebony”.
Generös standardutrustning
V6 TDI har en rik standardutrustning med bland annat: bi-xenon-strålkastare (en nyhet för alla versioner), fyrhjulsdrift, 17-tums lättmetallfälgar (204 hk), 18-tums lättmetallfälgar (258 hk), farthållare,
multifunktionsratt, infotainmentsystemet RCD 550 med pekskärm,
start/stopp-system, bromsenergiåtervinning, frirullningsfunktion,
klimatanläggningen Climatronic, servostyrning och ESC (antisladdsystem)
med släpvagnstabilisering.
V8
TDI 380 hk och Touareg Hybrid är som standard dessutom utrustade med
exempelvis 18-tums lättmetallfälgar, designpaketet ”Chrome & Style”,
komfortstolar klädda i ”Vienna-läder”, elegant trädekor, elektrisk
öppning och stängning av bakluckan, larm och det nyckellösa lås- och
startsystemet Keyless Access.
Från
fabrik levereras Touareg också med ett baksäte som är skjutbart 160 mm i
längdled och där också ryggstödslutningen går att ställa. Med nedfällda
baksätesryggstöd blir lastutrymmet 1 642 liter stort.
Sportiga R-Line
Volkswagen
kommer också att erbjuda de sportiga R-Line-paketen ”exteriör” och
”interiör”. Paketet ”R-Line exteriör” uppgraderar Touareg utvändigt och
innehåller 20-tums lättmetallfälgarna ”Talladega” (21-tums
lättmetallfälgar finns som tillval), stötfångare i R-Line-design
(stötfångare fram som på V8-versionen), svarta högblanka luftintag med
kromdekor, tröskelbreddare, en svart högblank diffusor bak (också den
prydd av krom), kromade ändrör för V8-versionen samt en exklusiv och
sportig bakspoiler. Dessutom skvallrar ett ”R-Line”-emblem i grillen om
bilens dynamiska karaktär.
Paketet
”R-Line interiör” innehåller sportratt, dekorinläggen ”R-Line Silver
Lane”, R-Line instegslister, pedalytor av rostfritt stål, tonade rutor
bak, svart innertak och sportstolar klädda i Alcantara/nappa med R-logo
på nackskydden – eller som tillval i nappa (2-tons).
Är du journalist
och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk,
Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk