2014-02-21
Världspremiär för laddhybriden Golf GTE
- Nya Golf GTE kombinerar GTI-konceptets dynamik med eldrift
- Golf GTE kan köras upp till 50 km i elläget och upp till 939 km i hybridläget
Världspremiär för nya Golf GTE – 10 huvudfakta:
1. Golf blir den första bilmodellen i världen som erbjuds med alla kommersiellt tillgängliga typer av drivlinor.
2. Nya Golf GTE kan köras utsläppsfritt men är också en långfärdsbil i hybridläget.
3. Golf GTE kan köras upp till 50 km i elläget. Total teoretisk räckvidden är 939 km.
4. Låg snittförbrukning (enligt NEDC-normen) på endast 1,5 l per 100 km, motsvarande CO2-utsläpp på 35 g/km.
5. 1,4 TSI Golf GTE levererar 150 hk (110 kW), elmotorn upp till 102 hk (75 kW).
6. Systemeffekten ligger på 204 hk (150 kW), det maximala vridmomentet på 350 Nm.
7. GTE är efter GT, GTI och GTD den fjärde GT-modellen i det svenska Golf-programmet.
8. Golf GTE har en topphastighet på 217 km/h och klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder.
9. Till standardutrustningen hör LED-strålkastare och radiosystemet ”Composition Media” med en 6,5"-display.
10. Golf GTE börjar rulla in hos återförsäljarna på de första marknaderna i höst.
Volkswagen
är först ut bland världens alla biltillverkare med en modellserie som
erbjuder kunderna alla f.n. kommersiellt tillgängliga drivlinor. Vid den
internationella bilsalongen i Genève (4-16 mars) premiärvisar den tyska
biltillverkaren den nya laddhybriden Golf GTE och rundar samtidigt av
modellserien med en sjätte drivningstyp (bensin-, diesel-, bioetanol,
fordonsgas-, el- och laddhybriddrivning).
Golf GTE har en genomsnittsförbrukning (enl. NEDC-cykeln för hybridbilar) på 1,5 l/100 km (motsvarande 35 g CO2/km)
och en räckvidd i eldriftsläget på 50 km. Den totala räckvidden för
Golf GTE, som har en effekt på 204 hk (150 kW), är 939 km. Golf GTE
lanseras i Sverige i höst. Priset är ännu ej fastställt.
GTI, GTD, GTE.
Namnet Golf GTE ligger i linje med redan etablerade GTI och GTD – två
sportiga bilikoner i Golf-serien. GT är en förkortning för Gran Tourismo
och en synonym för sportighet. 1976 var den första GTI:n själva
originalet i denna klass; i dag är den världens mest framgångsrika
kompakta sportbil. Bokstaven ”I” i beteckningen GTI står för
bränsleinsprutning, då som nu. 1982 kompletterade ”GTD” för första
gången GT-konceptet med dieselinsprutning – en andra GT-bestseller hade
sett dagens ljus. De senaste versionerna av de båda Golf-sportbilarna –
GTI och GTD – lanserades 2013. Nu, 2014, har Volkswagen applicerat
GT-filosofins kompakta sportighet på en tredje modell – Golf GTE.
Det bästa av två världar.
Nya Golf GTE drivs av två motorer: en 150 hk (110 kW) stark turbomatad
och direktinsprutad bensinmotor (1.4 TSI) och en elmotor på 102 hk (75
kW). Tillsammans levererar dessa båda motorer en systemeffekt på 204 hk
(150 kW). När elmotorn används som enda drivkälla kan Golf GTE komma upp
i 130 km/h. När den fulla kraften från TSI-motorn används, spurtar GTE
upp från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder och topphastigheten för denna
Volkswagen ligger på 217 km/h. Men de siffrorna är endast av sekundär
betydelse. Viktigare är den överlägsna elasticitet som Golf GTE erbjuder
tack vare sitt maximala systemvridmoment på 350 Nm – ett vridmoment som
får Golf GTE att sticka ut rejält från samtliga konkurrerande
laddhybrider i klassen.
Utsläppsfri långfärdsbil. Trots sin effekt och sitt vridmoment är Golf GTE en av världens mest effektiva bilar.
Om
man oftast kör kortare sträckor till vardags, kan man köra
utsläppsfritt i elläget – i dagar, veckor och månader. När man kommer
hem på kvällen, laddar man helt enkelt batteriet från ett vanligt
hushållsuttag i ca. 3,5 timmar (tills det är fulladdat), så är allt
klart igen. Om man ”tankar” batteriet i en laddbox (i garaget eller i
hemmet) eller på en allmän laddningsstation, räcker ca. 2,5 timmar för
att ladda batteriet fullt. Tack vare de intelligenta
reglermöjligheterna för Golf GTE kan föraren också vid längre resor se
till så att det endast är den utsläppsfria elmotorn som används på
slutmålet om detta t.ex. är en stad. Det här betyder att Golf GTE är en
dynamisk och extremt ekonomisk allroundbil för långa resor, och
samtidigt en utsläppsfri bil.
Med
Golf GTE kan Volkswagen erbjuda alla de drivsystem som är kommersiellt
tillgängliga i nuläget till Golffamiljen. Volkswagens konstruktörer har
skapat de förutsättningar som krävs för att högvolymsmodeller, som Golf,
ska kunna förses med alla typer av drivning. Golf-modeller med bensin-,
diesel-, bioetanol, fordonsgas, el- och hybrid-drivningar kommer att
tillverkas vid Volkswagens fabriker – vilket gör att företaget kan
erbjuda en Golf som är skräddarsydd på ett optimalt sätt för varje kunds
individuella krav. Utvecklingsarbetet fortgår kontinuerligt och på sikt
kan även andra drivsystem vara aktuella, t.ex en bränslecellsdriven
Golf.
Laddhybridsystemet i Golf GTE
Drivkomponenter.
Nya Golf GTE drivs av en 150 hk (110 kW) stark turboladdad och
direktinsprutad bensinmotor (1,4 TSI) och en elmotor på 102 hk (75 kW).
Tillsammans levererar de båda motorerna en systemeffekt på 204 hk (150
kW). Elmotorn får sin ström från ett högvoltsbatteri av litiumjontyp.
Kapaciteten för det vätskekylda batteriet är 8,8 kWh. Batteriet laddas
via ett uttag som sitter placerat bakom VW-märket i kylargrillen.
Batteriet väger 120 kg, och Golf GTE totalt 1 524 kg. Växellådstypen som
Volkswagen använder här är en 6-stegad DSG-växellåda med 3 kopplingar,
speciellt framtagen för hybridbilar. Volkswagen har integrerat elmotorn i
växellådshuset. Till drivkomponenterna hör också kraftelektroniken (som
omvandlar batteriets likström till växelström för elmotorn) och en
laddare. En elektromekanisk bromsservo och en eldriven
luftkonditioneringskompressor säkerställer att broms- och
luftkonditioneringssystemen fungerar på ett optimalt och energieffektivt
sätt, även i ”e”-läget, då Golf GTE endast drivs av sin elmotor.
Blir elbil med en knapptryckning.
Golf GTE kan köras i olika drivlägen som alla har intuitiva
beteckningar. Med en enkel knapptryckning kan föraren t.ex. växla över
till e-läget för att köra utsläppsfritt med sin Golf GTE. I elläget kan
GTE nå en topphastighet på 130 km/h och räckvidden i detta ”e”-läge är
cirka 50 km (vid fulladdat batteri och beroende på utomhustemperatur och
körstil). Föraren kan också använda GTE-knappen för att växla över till
ett läge döpt efter bilen – GTE-läget – som lockar fram en utpräglat
sportig sida hos denna nya Golf.
Golf GTE – design och finesser
Teknik och design i full harmoni.
Golf GTE innehåller ett banbrytande, miljöfokuserat och samtidigt
sportigt laddhybridsystem. Allt kombineras med en fjädring som både
erbjuder sportiga vägegenskaper och åkkomfort på hög nivå. Detta
dynamiska teknikpaket har integrerats i en bil som imponerar med sin
högklassiga design och sina intuitiva reglage.
Exteriör.
Volkswagens chefsdesigner Klaus Bischoff och hans team har åstadkommit
en look som kombinerar kännetecknen för GTI och e-Golf till en unik
identitet som det inte går att ta miste på. Klaus Bischoff förklarar
skillnaderna:
- Att
Golf GTE har eldrift ombord åskådliggörs av LED-varselljusens uttalade
C-form. Övriga detaljer i frontens design har anknytning till GTI.
Rött blir blått. På de ställen som domineras av rött i GTI, används istället blått i GTE. Volkswagens chefsdesigner fortsätter:
- En
horisontell list i grillen löper vidare till strålkastarna och ger på
så sätt bilen en ännu sportigare framtoning i linje med Volkswagens
elbilskoncept.
Precis
som e-Golf, kommer Golf GTE att vara utrustad med dubbla
LED-strålkastare som standard. Också blinkers och parkeringsljus är av
LED-typ. LED-lampor svarar även för skyltbelysningen. Andra paralleller
till GTI och GTD är dekorpanelerna på trösklarna liksom takkantspoilern
med sina sidosektioner. De aerodynamiska 16”- (standard), 17”- och
18”-lättmetallfälgarna är specialdesignade för GTE.
Interiör.
Precis som exteriören, uppvisar den sportiga interiören i Golf GTE ett
tydligt släktskap till de andra två medlemmarna i GT-familjen. Men
precis som på utsidan, har de röda detaljerna nu blivit blå även i
kupén.
Klaus Bischoff:
- Volkswagens
blå elbilsfärg skapar attraktiva kontraster på sätesklädseln,
dekorsömmarna och i materialmönstren. Också den blåfärgade
orienteringsbelysningen i kupén överbryggar visuellt till e-mobilitetens
värld.
Nyansen
på de ljusblå dekorsömmarna på läderratten, mattornas kantsöm,
sätesklädseln och på växelspaksdamasken matchar, precis som de blå
dekordetaljerna på växelspaksknoppen, de utvändiga detaljerna på Golf
GTE.
Golf GTE – speciella instrument och displayer
Pekskärm.
Alla Volkswagen Golf är utrustade med en pekskärm. I fallet Golf GTE
handlar det om en högupplöst 6,5”-skärm som hör till det
standardmonterade radiosystemet ”Composition Media”.
Radio/navigationssystemet ”Discover Pro” finns som tillval. Båda
innehåller många extrafunktioner i GTE. Hit hör t.ex. en
räckviddsmonitor, en energiflödesmätare, nollutsläppsstatistik,
”e-manager” och, i kombination med navigationssystemet (tillval),
”räckvidd 360°”. Dessutom kan alla Golf GTE-ägare utan kostnad ladda ner
appen ”Volkswagen Car-Net e-Remote” till sin smartphone och använda
denna för att styra olika funktioner och för att plocka fram information
från bilen. Översikt över radio- och radio/navigationssystemens
extrafunktioner:
Räckviddsmonitor: Visar den aktuella räckvidden för GTE vid eldrift, samt potentiell ytterligare räckvidd om alla tilläggsförbrukare stängs av.
Energiflödesmätare:
Visar kraftflödet vid acceleration (blå pilar) och vid inbromsning
eller energiåtervinning (gröna pilar) i form av animerad grafik.
e-manager:
Kan programmeras med upp till tre avfärds- och laddningstidpunkter –
Golf GTE säkerställer inställd kupétemperatur och laddningskapacitet vid
den angivna tidpunkten. Parallellt med detta kan luftkonditioneringen
aktiveras för att kyla/värma kupén då bilen laddas. Luftkonditioneringen
inverkar därför inte på batteriladdningsprocessen vilket gör att
räckvidden förlängs.
Räckvidd 360°:
Den aktuella räckviddsradien i e-läge visas 360° runt om på den lokala
kartan. Det inre området visar aktionsradien för en tur-och-retur-resa,
det yttre området markerar räckvidden vid enkelresa. Laddningsstationer
kan visas och läggas in som etappmål i färdvägen.
Car-Net e-Remote.
Med hjälp av appen ”Volkswagen Car-Net e-Remote” kan flera av dessa
inställningar göras och information inhämtas via en smartphone eller via
Car-Net-portalen på Internet. Appen gör det möjligt att programmera
avfärdstid, luftkonditionering, laddning av batteriet samt att hämta
information om bilen och dess aktuella status.
Power-mätare centralt instrument.
Power-mätaren kompletterar varvräknaren till vänster och visar även om
energi tillförs högspänningsbatteriet (energiåtervinning) eller tas från
detta. På power-mätaren kan föraren alltså se hur mycket systemenergi
som förbrukas för tillfället eller hur mycket energi som återvinns.
Hastighetsmätaren sitter som vanligt till höger. Den färgdisplay
(”Färddator Plus”) som sitter placerad mellan power-mätaren och
hastighetsmätaren visar hela tiden räckvidden vid eldrift liksom det
aktuella driftsläget. Den undre delen av multifunktionsdisplayen visas i
ett separat LED-fält – efter att motorn startats – tillsammans med
ordet ”READY” som visar att elmotorn är klar att tas i drift.
Är du journalist
och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk,
Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
År 2013
levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150
länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer.
Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden.
Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför
personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet,
Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant,
Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg
och Phaeton.
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk