2014-04-01
Varannan bilist saknar kunskap och intresse att ta hand om bilen själv
Brist på kunskap, tid och intresse för
bilvård är bland de vanligaste anledningarna till varför nära hälften av Sveriges
bilägare inte tar hand om sin bil själv. Istället förlitar man sig på sin
partner eller en händiga bekant enligt en
undersökning som Nepa har genomfört på uppdrag av OKQ8. För att göra livet med bilen enklare och roligare arrangerar
OKQ8 Servicehjälpen, där bilister får hjälp med att serva bilen kostnadsfritt.
Att
byta däck och fylla på olja är inte alltid enkelt. När undersökningsföretaget
Nepa ställde frågor till bilister om bilvård framkom det att brist på kunskap
och intresse är de främsta skälen till varför de inte underhåller sin bil själv.
Tidsbrist är det skäl som flest män (31 %) anger som orsak till att bilen inte
servas. För kvinnor var orsaken främst okunskap (42 %).
Kvinnor och yngre bilförare sköter helst
inte bilen alls själv
Nästan
hälften av svenskarna (45 %) lämnar hellre bort bilen än att vårdar den själv.
Av de yngre bilisterna mellan 18-30 år, tar sex av tio hjälp av andra och hela
75 procent av de kvinnliga bilförarna när bilen ska servas. Oftast tar bilägaren
hjälp av respektive partner (25 %) eller en händig anhörig (13 %) när det är
dags för service.
-
Många
känner inte till att de kan få hjälp att serva bilen utan att det kostar
någonting. Sedan 2013 erbjuder OKQ8 Servicehjälpen på flera stationer första
torsdagen varje månad. Responsen
hittills har varit överväldigande positiv och många upplever att det på så sätt
har blivit lättare att underhålla bilen, säger Peter Engman på OKQ8.
Gratis
servicehjälp varje månad på 350 av OKQ8:s stationer runt om i landet
Första torsdagen varje månad finns hjälp att få på OKQ8:s 350 bemannade
stationer runt om i landet. Tjänsten är kostnadsfri. Mellan klockan 14.00 och
18.00 finns OKQ8:s serviceteam på plats för att hjälpa till med alltifrån byte
av spolarvätska till att kontrollera lufttrycket i däcken och ge tips och råd
för ett enklare liv med bilen.
Det här känner sig bilister mest osäkra på:
1. Byta däck
2. Fylla på olja
3. Att köra in bilen i en biltvätt
4. Fylla på spolarvätska
Om undersökningen
Frågorna ställdes av
undersökningsföretaget Nepa till 1 131 personer mellan 18 och 65 år med körkort
och tillgång till bil under oktober och november månad 2013.
Om Servicehjälpen
¿OKQ8 finns till för att göra livet med bilen
enklare och roligare. Servicehjälpen kommer vara på plats på samtliga bemannade
stationer 1:a torsdagen varje månad. OKQ8-personal i gula västar finns då
ute på stationsplan och hjälper kunder med det mesta kring dess bilar. Förutom
att ge svar på enklare frågor hjälper personalen till med att kolla/fylla
på/byta spolarvätska, olja, torkarblad, glykol samt lufttryck i däcken.
För mer information
kontakta gärna:
Malin Eklund, Head of Communication OKQ8
E-mail: press@okq8.se Mobil: 070 – 268 00 95
Information om företaget: OK-Q8 AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk