2014-06-03
Vad driver morgondagens upplevelser inom handeln?
En inblick i handelns förändringar och lösningar som påverkar framtida handel
För decennier sedan byggde detaljhandeln på relationer: När
kunden kom in genom
ytterdörren, hälsade handlaren personligen på dem och frågade hur de kunde
hjälpa till. Kunderna litade på att handlaren kunde hjälpa dem med vad de
behövde och berättade för dem om nya produkter som fanns på hyllan.
Med tiden försvann den individanpassade strategin
och konsumenterna kände inte längre samma lojalitet med handlaren. Idag jobbar
handeln med att förbättra sina kunders upplevelse, fullt medvetna om att
samtidigt har kunder alla möjligheter att handla var de vill och när de vill,
ofta utan att ens gå in i en butik. Handlaren måste förutse sin kunds
inköpsbeteende, oavsett om vägen först går via en hemsida, social webbplats
eller parkeringsplatsen utanför butiken. De måste kunna erbjuda en spännande
och personligt erfarenhet för att återskapa speciella band mellan kunden och
handlarens varumärke. Detta är komplext och ibland förvirrande. Men det ger
också stora möjligheter.
Motorola Solutions gjorde i maj 2012 en
undersökning bland 250 USA-baserade detaljhandelschefer för att förstå vilka
konsekvenser omni-kanals trender har på deras verksamhet, orsaker till
förändring och deras planer att använda mobil teknik inom de kommande fem åren.
Undersökningen visar att handlarna idag kämpar med att tillgodose
konsumenternas önskemål och "vill ha det här, vill ha det nu " mentalitet
samtidigt som man vill hitta rätt balans mellan sin närvaro på nätet och i
traditionella butiker.
Detta dokument ger några framtida idéer för detaljhandeln, däribland det
föränderliga
tankesätt och beteende konsumenten har, och de nya förväntningar konsumenten
har för deras upplevelser i butiken.
Omni-kanals handel handlar om att ge kunden en sömlös och överensstämmande upplevelse, oavsett om det är i butiken, online eller via en mobil enhet.Framtidens handel i en Omni-kanal värld
Undersökningar visar att en
majoritet av människor dagligen är uppkopplade via sina smartphones eller
webbsidor. Och allt detta kan påverka
din verksamhet!
Kundens vanor skiftar allt eftersom fler
konsumenter använder smartphones. Dessa smartphone-användare använder sina
enheter i butiken för en rad användningsområden, som inköpslistor, recensioner,
prisjämförelser eller bara för att skicka en bild till en vän om den nya varan
som de hittade på rea. Konsumenterna har en speciell förväntan på deras
erfarenhet av detaljhandel och att få den information de vill när de vill ha
den - i eller utanför butiken.
Denna förändring i konsumenternas beteende orsakar osäkerhet bland handlare som
blir utanför denna möjlighet till konversation. I själva verket tror 61% av
kunderna att de har tillgång till mer information om produkter än butiken
personal1, och 73% av dessa
konsumenter skulle föredra att använda sin smartphone i stället för att
fråga en butiksmedarbetare2.
Denna brist av kontakt tvingar handeln att förstå konsumentens beteende och hur
de kan återställa kundens relationen till butiken.
Vision
|
Verklighet
|
Tänk om handlaren visste vem som var i butiken
och gav möjlighet till kunden att använda sin egen mobiltelefon för att
kommunicera - med varumärket, personalen, och kanske även varan?
|
Mer än 50% av butikerna kommer att ge besökarna
tillgång till WLAN inom fem år.
Konsumenten kan ansluta till butikens trådlösa
gästnätverk, och logga in för att ta emot välkomstmeddelanden, se
butikskartor, produktinformation och personligt anpassade erbjudanden från
butiken.
|
Vad händer om en handlare kunde blanda ¿konsumentens
digitala erfarenhet med den fysiska, upplevelsen i butiken?
|
Konsumenterna undersöker, skapar inköpslistor och
köper varor innan man överhuvudtaget kommer in i butiken. Genom att förstå
kundens köpmönster, kan proaktiv information lämnas till butikens personal
för att personifiera och påskynda köpupplevelsen samtidigt som man ger
konsumenten val om var man kan handla och hur en vara levereras, till affären
eller hem.
|
Tänk om butikens medarbetare kunde veta lika
mycket om kunden de hjälper som online-återförsäljaren gör, och kunna ge dem
exakt information, när de behöver det?
|
61% av konsumenterna tror att de är bättre
informerade än butikens personal. Däremot upplever 67% av kunderna en bättre upplevelse i en butik
med medarbetare och chefer som använder den senaste mobila teknologin3.
|
Tänk om en butikshylla kunde informera personalen
om när sista varan tagits, så att de kunde fylla på innan kunden upptäcker
det?
|
Slut-på-lager är den ledande orsaken till
missnöjda kunder. RFID och video analytisk teknik kan identifiera ett
potentiellt uppdrag och omedelbart varna lämplig personals mobila enhet om saker
behöver åtgärdas.
|
Tänk om detaljhandlare kunde förutse vad som gör
konsumenten missnöjd med sitt besök och agera för att genomföra köpet (eller
åtminstone förstärka varumärke för framtida möjligheter)?
|
Handeln använder alltmer information för köpanalyser,
lagra trafikuppgifter och andra mätningar. En blandning av teknik (dvs.
video, kundrörelser, POS-data) samlar information med förslag till åtgärder
som sänds till berörda personers mobila enheter, vilka används på butikens
golv av butikschef och personal för att
engagera konsumenten och avsluta försäljningen, eller helt enkelt
vidta åtgärder för att undvika en lämnad kundkorg.
|
Framtidens handel i en Omni-kanal värld
Då de flesta inköp fortfarande kommer att göras i
vanliga butiker, är det viktigt för butiken att utnyttja den rätta tekniken för
att ge kunder samma typ av information och erfarenheter som de får på nätet,
men med den extra kunskap och omedelbarhet som ett personligt möte ger. Nästan
tre fjärdedelar av tillfrågade handlare tror att förmågan till att kunna
upprätthålla en intressant kundupplevelse kommer att vara affärskritisk under
de kommande fem åren. Det bästa sättet att börja är genom att titta på
teknikens roll i kundupplevelsen.
En anledning till förändring
Historien är full med detaljister som en gång var
ledare men som nu inte har sin verksamhet kvar. Målet för framgångsrik
detaljhandel är att hålla kunder nöjda genom rätt produktmix, service och
prissättning, hantera lönsamhet och ha kontroll på arbetskostnader.
För att lyckas, måste handeln ta tag i utmaningen
kring relationer genom att utnyttja tekniken som ett medel för att etablera och
upprätthålla en omni-kanal kontakt med kunder och ge sina medarbetare
förutsättningar att bli ännu bättre. Detaljhandelns framtida miljö går utöver
butiksdesign och tar tag i komplexiteten med att sammanföra teknik, vilket gör
att olika system kan att prata med varandra och utbyta endast de viktigaste
uppgifterna som behövs för att göra intelligenta beslut i realtid. Med minskad
komplexitet, och program som är enkla att driftsätta, underhålla och utveckla,
kan detaljister tillbringa mer tid till att
skapa upplevelser som ansluter till kunder och får dem att komma tillbaka.
En anledning till förändring
Om Cub
Cub Business Systems är en totalleverantör av mobila
lösningar för bland annat lager, butik och logistik. Alla Cubs lösningar är
baserade på den standardiserade systemplattformen CubLink® som finns
i tusentals installationer. Vår erfarenhet av att utveckla och leverera
avancerade systemlösningar, har gett oss förtroende hos flera stora
detaljhandelskedjor i Sverige och Norge
Information om företaget: StrongPoint E-com AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk