2014-11-21
Umeå Energis film Living with lag vinner Spinn-guld
Med Umeåstudenter i huvudrollen visar ”Living with lag” hur det är att leva med lagg i verkliga livet. Till sin hjälp har de en ”laggmaskin”, byggd av bland annat VR-glasögonen Oculus Rift. Filmen blev snabbt en viral succé på YouTube och har belönats med en mängd prestigefyllda priser, som i reklamtävlingen Clio, europeiska Lovie Award och Sveriges Annonsörers reklamtävling 100-wattaren. I går kunde kampanjen lägga ytterligare ett pris till samlingen – guld i Spinn 2014.
– Umeås snabba bredband har blivit en snackis i hela världen tack vare filmen. Vi har utmärkt oss ordentligt, vilket visar att vi har tänkt helt rätt i våra marknadsinsatser, säger Agneta Filén.
Juryns motivering lyder:
”Årets digitala kampanj plockar ut det digitala i riktiga livet med enkelhet, träffsäkerhet och genialiskt användande av rörlig media. Plötsligt gillar vi att prata uppkoppling!”
– Filmen var en del av vår lansering av ume.net som eget varumärke. Vi vågade tänka utanför boxen och man kan nog inte säga annat än att vi lyckades, Mats Berggren, vd på ume.net.
Stadsnätet ume.net har enligt företaget Akamais mätningar västvärldens snabbaste uppkoppling och har gjort Umeå till en av Sveriges mest uppkopplade städer.
Spinn arrangerades för elfte året i rad – och med fler tävlande byråer än någonsin. Tävlingen belönar Sveriges bästa marknads-PR, samlar branschens prestationer och lyfter fram det som utmanar och inspirerar.
Information om företaget: Umeå Energi AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk