2014-02-07

Trendbrott: Svenskarna sparar el för miljöns skull, inte plånbokens

För första gången anser mer än hälften av svenska folket att det är omsorg om vår miljö, framför sparade kronor, som gör att de vill minska sin elförbrukning. Det visar en omfattande undersökning från SIFO som kartlagt svenskarnas attityd till sin elförbrukning.

Kartläggningen visar också att vi vill vara effektiva och att all el ska göra nytta, men har svårt att göra någonting åt det. Närmare 80 procent av svenskarna uppger att de tycker att det är viktigt att ha koll på sin energiförbrukning. Trots det säger sju av tio att de tror sig förbruka el i onödan.

Undersökningen är genomförd av SIFO på uppdrag av E.ON, som under flera år kartlagt svenskarnas attityd till sin elkonsumtion. 

 – Vi ser ett stort trendbrott i attityden till energieffektivisering. Vi vill helt enkelt i första hand minska vår elförbrukning för att värna om miljön. Människor vill dra sitt strå till stacken för att skapa ett hållbart samhälle, säger Karin Jarl Månsson, VD för E.ON Försäljning Sverige. En liknande beteendeförändring i vardagslivet gjorde svenskarna när vi tog ansvar för sopsortering och återvinning.

Kraftig förändring i opinionen på bara tre år

År 2011 svarade 38 procent att miljön var viktigast, år 2012 var siffran 40 procent och 2013 uppgav hela 51 procent att miljön är ett viktigare incitament än pengarna för att minska elförbrukningen. Kvinnor sätter miljön i första rummet i större utsträckning än män. 59 procent av kvinnorna säger att miljön är viktigast när man vill minska elförbrukningen medan motsvarande siffra för män är 42 procent.

Även runt om i landet finns stora skillnader i attityder. Mest miljömotiverade är boende i Stockholmsområdet, medan Sydsverige i högst utsträckning ser pengarna som största anledning att spara el.

– Energieffektivisering är mycket viktigt i arbetet med att minska vår miljöpåverkan och skapa ett hållbarare samhälle, säger Anna Johansson, enhetschef på Energimyndigheten. Här kan vi även se att tester och energimärkning av produkter på marknaden hjälper hushållen att göra kloka och medvetna val.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av SIFO mellan 9 - 18 januari 2014. Undersökningen, som är riksrepresentativ, bygger på telefonintervjuer med 2000 respondenter i åldern 15 och uppåt med jämn fördelning mellan män och kvinnor.

För mer information om undersökningen kontakta:

Jon Andersson, Senior Research Executive på TNS SIFO 

Tel: +46 701 84 20 09 E-post:¿jon.andersson@sifo.se

Louise Gudmundson, Press Officer E.ON Sverige AB

Tel: +46 702 65 38 51 E-post: louise.gudmundson@eon.se


Information om företaget: E.ON Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk