2014-09-15
Trendbrott: Företagsledare redo för digital mognad
Ricoh, Stockholm, 15 september 2014 – Hela 71 procent av företagsledarna i Europa och Mellanöstern är säkra på att de inom bara fem år kommer att ha nått så kallad digital mognad. Det visar en ny undersökning gjord av som Coleman Parkes på uppdrag av Ricoh Europe. Undersökningen visar att digital mognad – när ett företag satsar på teknikdrivna initiativ och använder sofistikerade verktyg för att höja sin prestanda, hantera digitala processer och hålla tekniken uppdaterad – prioriteras av 77 procent av Europas och Mellanösterns företag.
Undersökningen visar att företagsledarna är väldigt positiva till dagens digitalisering vilket är en stor förändring jämfört med för bara ett år sedan. Då var 63 procent av företagsledarna långtifrån redo för digitaliseringen. Skillnaden kan bero på den snabba tekniska förändringstakten, ökat förtroende för tekniken och teknikdrivna processer, i kombination med ekonomiska fördelar.
68 procent av företagsledarna anger att kostnader är det största hindret för att nå digital mognad, även om de ser lönsamheten. Nästan tre fjärdedelar (73 procent) anser att digital mognad ger ökad vinst och 62 procent säger att det gör deras verksamhet attraktivare för potentiella investerare och nya ägare.
Trots att de flesta är överens om att digital mognad snabbar på affärsprocesserna, (80 procent), stärker konkurrenskraften (70 procent) och ger snabbare beslutsprocesser (69 procent) så indikerar undersökningen också hinder: Företagsledarna verkar ha för stort självförtroende vad gäller deras verksamheters beredskap och möjligheter att bli digitalt mogna. Hälften identifierar följande hinder för digital mognad:
• Förändringar i arbetssätt krävs för att effektivisera redan implementerad teknik
• Anpassning av teknik, processer och arbetssätt
• Svårigheter att nå digitaliseringsmålet utan stöd från extern partner.
– På bara ett år har digital mognad bidragit till optimism för företagen. Med snabbare förändringstakt och allt högre förväntningar är det den nya normen. Men företagsledare måste ta tag i hindren för att säkerställa att de har rätt infrastruktur för att dra nytta av de fördelar som digital mognad ger. Ett stabilt ramverk och en pålitlig partner är viktigt. Med den ständiga teknikutvecklingen måste företagen fortsätta att engagera sig för att nå och upprätthålla digital mognad. Att regelbundet granska processer och införa nya bättre arbetssätt tillsammans med ny teknik kommer att vara centralt för att nå målet. För många företag är digital mognad en viktig strategisk tillgång och drivkraft för att höja verksamhetens attraktionskraft, anseende och långsiktiga vinstmöjligheter, säger Mia Hussner, ITS Bussiness Area Manager, Ricoh Sverige.
Mer information om hur teknikdrivna förändringar påverkar finns här.
För mer information, kontakta:
Ricoh Sverige AB
Mia Hussner
ITS Business Area Manager
Tel: 08-734 19 48
E-post: mia.hussner@ricoh.se
www.ricoh.se/
Ricoh Sverige AB
Magnus Christerson
Marketing Director
Tel: 08-734 33 00
E-post: magnus.christerson@ricoh.se
www.ricoh.se/
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press
Information om företaget: Ricoh Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk