2014-07-17
SUBARU Nordic belönade för nytt försäljningsrekord
För sjätte
gången har Fuji Heavy Industries belönat SUBARU Nordic med "New Sales
Record Award". Priset mottogs av företagets vd Torbjörn Lillrud vid ett
nyligen avhållet distributörsmöte på Subarus Europa-kontor i Bryssel.
Året 2013 innebar
ännu ett nytt ”all-time-high” för SUBARU Nordic. Fjolåret slutade med 7.976
sålda bilar – en ökning med 12,1 procent jämfört med 2012.
– Frånsett
”Tsunami-året” 2011 har vi ökat våra marknadsandelar under de senaste tio åren.
Vi är en av få aktörer som konsekvent gått mot strömmen även när konjunkturen
har sviktat, säger Torbjörn Lillrud, vd för SUBARU Nordic AB.
Subaru har på knappt tio år gått från
en tämligen blygsam position till att ha etablerat sig som storspelare i de
klasser man representerar. Subaru Forester blev tredje mest sålda mellanklass-suv
och Legacy noterade en femteplats i det populära D-segmentet.
Fördelningen mellan modellerna ser ut
så här:
Legacy/Outback:
42 %
Forester: 30
%
XV: 22 %
Impreza 5 %
BRZ 1 %
– Vi har satsat hårt och genomfört omfattande
utbildningar med våra återförsäljare under året. Sedan har vi också haft
lyckade lanseringar av nya modeller. Det är framför allt Forester som står för
ökningen i antal, men det är med XV vi erövrar mest från andra märken, säger Torbjörn
Lillrud.
Information om företaget: Subaru Nordic AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk