2014-04-01
Starkt första kvartal för Volkswagen
Volkswagen har inlett året på bästa tänkbara sätt.
Under årets första kvartal ökade märkets nybilsregistreringar på den
svenska marknaden mer än konkurrenterna. Samma gäller marknadsandelen
där Volkswagen var den tydliga vinnaren.
Den svenska bilmarknaden går starkt
framåt. Under årets första kvartal ökade nybilsregistreringarna enligt
branschorganisationen BIL Sweden med 21 procent. Ännu bättre går
Volkswagen som registrerade 10 141 bilar under januari-mars, vilket var
en ökning med 30 procent jämfört med motsvarande period 2013.
Den stora ökningen har också lett till att man tagit av
marknaden i stort. Under kvartalet ökade Volkswagen sin marknadsandel
med en procentenhet, till 14,95 procent. Det är en större ökning än
någon av konkurrenterna.
-
Glädjande är att vi ökar från en redan hög nivå –
från en position som klar tvåa på den svenska bilmarknaden, säger Sten
Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.
Enligt Sten Forsberg är ökningen en tydlig effekt av ett brett
modellprogram, attraktiva erbjudanden och en långsiktighet i märkets
kommunikation.
-
Vi har varit samarbetspartner till det svenska
längdskidlandslaget under flera år och vi gladdes verkligen åt deras
framgångar under vintern. Det är något vi också utnyttjat i vår
kommunikation och de senaste månaderna har vi till exempel använt
samarbetet i vår Ski Team-kampanj, där vi framförallt marknadsfört våra
fyrhjulsdrivna modeller.
Särskilt starkt har också nya Golf gått. Den lanserades som
kombimodell i slutet av 2013 och nu ligger Golf tvåa på den svenska
topplistan med 3243 registrerade bilar under januari-mars. Och med 3019
registrerade exemplar var storsäljaren Passat bara 29 bilar från att nå
tredjeplatsen.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då
Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i
över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000
personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på
bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och
marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf
Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat,
Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life,
Multivan, Touareg och Phaeton.
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk