2014-02-20
Starkare, mer ekonomisk och sportigare: Världspremiär för nya Scirocco!
- Starkare, men drar upp till 19 procent mindre bränsle
- Nytt motorutbud
- Ny styling både fram och bak – LED-baklyktor standard
- Nya Scirocco och Scirocco R får svensk premiär i augusti
Världspremiär för nya Scirocco – åtta huvudfakta:
1. Nytt motorutbud med högre effekt men upp till 19 procent lägre förbrukning. Uppfyller som standard avgasnormen EU 6.
2. Med 2,0 TSI (180 hk/132 kW), förbrukar nya Scirocco endast 6,0 l/100 km.
3. Den nya generationen Scirocco och Scirocco R (280 hk/206 kW) gör debut samtidigt.
4.
Ny design på front och bakparti – med nya halogen- och
bi-xenon-strålkastare, LED-baklyktor och utfällbar VW-logo som handtag
på bakluckan.
5. Modifierad interiör med extrainstrument som en hyllning till ursprungs-Sciroccon.
6. Nya tekniska finesser, som t.ex. Dynaudio Excite Sound System och parkeringshjälp.
7. Nya färger, material och lättmetallfälgar (17, 18 och 19 tum).
8. Marknadslansering i Sverige och övriga Europa med start i augusti 2014.
Det
var för precis 40 år sedan, närmare bestämt på 1974 års upplaga av
Geneva International Motor Show, som den första generationen Scirocco
hade världspremiär.
Nu
premiärvisar Volkswagen den senaste generationen av denna ikon som
hittills sålts i mer än 1 miljon exemplar. Platsen är återigen den
internationella bilsalongen i Genève.
Den
nya versionen har vidareutvecklats både tekniskt och rent
utseendemässigt. Ta t.ex. motorerna: de 6 direktinsprutade
turbomotorerna (varav två lanseras i Sverige) hör till den senaste
generationen i Volkswagens 4-cylindriga motorfamilj och uppfyller alla
kraven i utsläppsnormen EU 6. Dessutom är de upp till 19% mer
bränsleekonomiska. Som standard är 180 hk-versionen utrustad med
start/stopp-system liksom med ett energiåtervinningssystem. I Sverige
kommer nya Scirocco att erbjudas med två TSI-motorer på 180 hk
respektive 280 hk (Scirocco R). Trots sin sänkta bränsleförbrukning,
stoltserar alla motorerna med högre prestanda. Det största klivet i
detta avseende tar Scirocco 2,0 TSI på 180 hk (132 kW) (tidigare 1,4 TSI
på 160 hk (118 kW)) och 280 hk starka Scirocco R (tidigare 265 hk/195
kW).
Vassare utvändigt, fullmatad invändigt.
Exteriören på Scirocco ”2014” karakteriseras bl.a. av de nydesignade
front- och bakpartierna – fram med nya halogen- eller
bi-xenon-strålkastare och bak med LED-lyktor. VW-märket bak kan fällas
ut och fungerar nu som handtag till bakluckan. Invändigt hittar vi
sportstolar och en läderklädd sportratt med multifunktion som standard,
och sportbilen bjuder också på nya material och färger. Till de nya
tekniska finesserna hör t.ex. Dynaudio Excite Sound System, som är
speciellt utvecklat för Scirocco, och parkeringshjälpen ParkAssist. Nytt
ombord är också de standardmonterade extrainstrumenten (laddtryck,
kronometer, oljetemperatur) – en hyllning till ursprungsversionen av
Scirocco.
Scirocco marknadslanseras i sommar.
Volkswagen tillverkar den senaste versionen av Scirocco vid sin
Portugal-fabrik utanför Lissabon. Sportbilen kommer först att lanseras i
Europa, med start i mitten av augusti. Kort därefter påbörjas
introduktionen på andra högvolymsmarknader som t.ex. Kina, Argentina,
Turkiet, Australien, Ryssland och Sydkorea.
Svenska priser och utrustningsnivåer är ännu ej fastställda.
Scirocco utvändigt
Dynamisk design.
Det är designen som bildar den visuella grunden för Scirocco – med sin
silhuett som inte går att miste på. Med sitt karakteristiska bakparti,
front och de attraktiva proportionerna visar denna coupé också rent
utseendemässigt att det här handlar om en synnerligen pigg bil som
erbjuder massor av körglädje. Precis som den första generationen av
Scirocco, ses även den tredje serien av denna sportbil som en stilikon.
Det här är ett gott skäl till att vara varlig när man vässar Sciroccos
design för att utveckla dess karaktär ytterligare.
Ny front.
Distinkta linjer, strålkastare som ger en ny karaktär och aerodynamiska
”blades” (smala, strömlinjeformade ”lameller”, som på Golf GTI) i
stötfångarhörnen – tillsammans ger de fronten sin nya look. Genom att
stötfångarytorna lackerats i karossfärgen istället för i svart, ser nya
Scirocco också bredare ut, med tydligare konturer. Smala blades och en
svart ram (öppen upptill) i stötfångaren, blir till en effektfull
kontrast mot ljusa lacker. Luftintagen, både det övre och det stora i
den undre delen av fronten, har fått behålla sin svarta färg. Förutom
XL1 och Beetle, är Scirocco den enda Volkswagen där VW-märket sitter
placerat på motorhuven. För att ge ett bättre skydd mot skador vid
parkering, finns ParkPilot nu också för den främre stötfångaren.
Nya strålkastare.
En hög nivå av belysningsdesign är ett av kännemärkena för alla
Volkswagen-modeller. Denna upplysta ”signatur” visar sig extra
intressant på nya Scirocco om man väljer de nya bi-xenon-strålkastarna:
under xenon-modulen har konstruktörerna och formgivarna låtit infoga en
smal, konvex LED-kontur som påminner om ett ögonlock och fungerar som
varselljus. Blinkersen sitter placerade separat i stötfångarens ändar,
med dimljus och varselljus som standard. De skiljs åt av blades.
Tillsammans med den karossfärgade dekoren på det undre luftinsläppet får
detta bilen att se bredare ut. Den nya designen ger också Scirocco
intrycket av att ligga närmare vägbanan.
Nytt bakparti.
Något som är typiskt för Volkswagens formspråk är att bilens bredd
framhävs av horisontella designdetaljer, både fram och bak. På nya
Scirocco förstärks denna effekt ytterligare av de helt nydesignade
LED-baklyktorna och den likaledes nya bagageluckan. De trapetsformade
baklyktorna med sina C-formade ljuskonturer flyter nu längre in i
bagageluckan som i sin tur är försedd med en horisontell, ljusbrytande
kant under bakrutan. Denna kraftfulla och precisa design matchas av en
ny svart diffusor vilket får stötfångaren att verka sitta lägre och ger
hela bilen plattare proportioner. Praktiskt: Som tidigare nämnts fälls
VW-märket upp när man trycker på det och fungerar då som handtag för
bagageluckan (som är skyddat mot smuts). Som standard är även
skyltbelysningen av LED-typ.
Nya fälgar och färger.
De nydesignade lättmetallfälgarna – 17" (”Shanghai”) och 18" (”Lisbon”
och ”Salvador”) – drar blickarna till sig. Som standard rullar Scirocco
fram på de 17" stora lättmetallfälgarna ”Long Beach” med 225 mm breda
däck. Alternativt kan man beställa coupén – och även detta är en nyhet –
med de legendariska lättmetallfälgarna ”Talladega” (18" eller 19").
Tidigare kunde man endast få dessa till Scirocco R. Dessutom är 5 av de
totalt 13 färgerna nya: nämligen de 3 standardfärgerna ”Pure White”,
”Flash Red” och ”Urano Grey” liksom metalliclackerna ”Ultra Violet” och
”Pyramid Gold”.
Scirocco R utvändigt.
På traditionellt sätt är det en fristående design och klädsel som
karakteriserar seriens toppmodell – Scirocco R. Samma sak gäller
stötfångarna fram och bak, som har en sportigare design, liksom
fälgarna. Fram är det speciellt de tre stora, blankpolerade luftintagen,
de standardmonterade bi-xenon-strålkastarna, LED-varselljusen och
LED-blinkersen som drar blickarna till sig. På sidorna är backspeglarna
försedda i matt krom. ”R”-stylade tröskelbreddare och svartlackerade
bromsok, prydda med ”R”-logo, ger också effekt.
Bak
hör de kromade ändrören (på v resp. h sida) och den större
takkantspoilern fortfarande till kännetecknen för ”R”-modellen medan de
stora luftutsläppen i stötfångaren hör till nyheterna. Även de
standardmonterade 18"-fälgarna på Scirocco R har fått ny design. De går
under beteckningen ”Cadiz” och kan som alternativ även beställas som
19".
Scirocco invändigt
Extrainstrument en hyllning till ursprungs-Sciroccon.
Invändigt har nya Scirocco vidareutvecklats på flera områden. Ett
exempel är den optimerade dekoren på instrumentpanelen som visuellt
strömlinjeformar denna med en horisontell kant och fångar ögat.
Luftutsläppspanelerna och mittpanelen i aluminiumoptik ligger nu i plan
med instrumentpanelen och betonar på så sätt den höga kvalitén i kupén.
Precis
som modeller som t.ex. Golf GTI, stoltserar Scirocco nu med en ny
instrumentinsats med tub-look. Instrumenten har fått ny design och en
inramning i aluminiumoptik. Rattens design är också den hämtad från Golf
GTI. Dessutom sitter det som standard tre extrainstrument monterade
ovanför mittkonsolen: ett för laddtrycket, ett för oljetemperaturen samt
en kronometer. De är alla en hyllning till den första generationen
Scirocco som, beroende på version, var försedd med två extrainstrument
placerade längre ner på mittkonsolen. Naturligtvis är nya Scirocco som
standard också utrustad med finesser som t.ex. luftkonditionering, Hill
Hold, elektriska fönsterhissar och sportstolar.
Sportiga dekordetaljer, material och färger.
Ett nytt förvaringsfack, som kan stängas med en jalusi, har placerats
vid handbromsen. Det är ingen slump att den nya dekoren ”Checkered
Black” på mittpanelen har visuella kopplingar till Golf GTI. Sist, men
inte minst, har sätena fått ny design och nya material. Till nyheterna
hör ”Matthew” (en skotskrutig tygklädsel med titansvarta sittytor),
Alcantara-varianten ”Greg” som kan fås i kulörerna ”Ceramique”, ”Deep
Mocca” och ”Titanium Black”, liksom Vienna-läder i färgerna ”Ceramique”,
”Sioux” och ”Black in carbon style”. En annan nyhet är den ljusa
klädseln ”Ceramique” – för instrumentpanelens undre del, dörrpanelerna
och mittkonsolen – som man kan välja istället för ”black”.
Scirocco R invändigt.
Precis som exteriören på Scirocco R är det Volkswagen R GmbH som satt
sin prägel på bilen även invändigt. Till de individualiserade detaljerna
hör sätesklädseln ”Race”, som pryds av en ”R”-logo och kristallgrå
dekorsömmar, det svarta innertaket, dekorinläggen ”Carbon Race”, dekor i
högblank pianosvart lack ”Piano Black” (på radions front, den
läderklädda multifunktionssportratten och dörrhandtagen) samt pedaler i
rostfritt stål. De speciella ”R”-visarnålarna är traditionsenligt blå
och instegslisterna av aluminium har dekorerats med en ”R”-logo.
Motorerna till Scirocco
Upp till 19% mer bränslesnåla.
2014 års modell av Scirocco kommer att utrustas med avancerad teknik
för Volkswagens 4-cylindriga motorer. Både de redan fulländade och de
nya, turboladdade och direktinsprutade motorerna uppfyller de strikta
kraven i utsläppsnormen EU 6 och är upp till 19% mer bränslesnåla. Trots
sin sänkta bränsleförbrukning, erbjuder alla motorerna högre prestanda.
Som standard är alla nya Scirocco med 180 hk-motorn också utrustade med
ett start/stopp-system samt med energiåtervinning. Dessutom kan båda de
modellversioner av Scirocco som lanseras i Sverige som tillval utrustas
med en DSG-växellåda med dubbla kopplingar.
Toppeffekten för de bensindrivna motorerna ligger på 180 och 280 hk.
Prestandaspannet för de två TSI-motorerna (med turbomatning och
direktinsprutning) som lanseras i Sverige sträcker sig från 180 till 280
hk. Den 180 hk starka 2,0 TSI är ny i utbudet och ersätter 1,4 TSI på
160 hk (118 kW). Den nya motorn utvecklar 20 hk extra och erbjuder en
bränslebesparing på ca 0,6 liter per 100 km jämfört med 160
hk-versionen.
Två TSI-motorer.
Här nedan finns en sammanställning över de olika motorerna med värden
för prestanda, effektökning och bränsleförbrukning (med 6-växlad manuell
växellåda):
- 2,0 TSI: 132 kW / 180 hk (+20 hk); 6,0 l/100 km / 139 g CO2/km.
- 2,0 TSI: 206 kW / 280 hk (+15 hk); 8,0 l/100 km / 187g CO2/km.
Är du journalist
och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk,
Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
År 2013
levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150
länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer.
Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden.
Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför
personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet,
Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant,
Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg
och Phaeton.
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk