2014-11-06

Sigma vinnare på Swedish Learning Awards

Produktbild från företaget Sigma Nexer AB - Sigma vinnare på Swedish Learning Awards

Igår vann Sigmas digitala kommunikationsbyrå Maverick by Sigma tillsammans med Volvo Group pris för "Bästa Innovation" & "Bästa kompetenssatsning".
- Storslam, vi är så stolta för utnämningarna hälsar den glada trion direkt från prisutdelningen på Clarion Sign, Stockholm.

För två år sedan startade Volvo Group och Sigma ett nytänkande kommunikationsprojekt med målen att etablera nya kommunikationsverktyg och förändra medarbetarnas kommunikationsvanor världen över. Lösningen kom att inspireras av externa kommunikationskampanjer och att tänka förändringskommunikation. Projektet blev en stor framgång, med ökat engagemang hos målgruppen och hög måluppfyllelse.

Projektets utgångspunkt var att göra internkommunikation som man gör marknadsföring och tänka på användarna som kunder. Och resultatet visade snart minskade supportkostnader och att 60 000 användare i världen fick större förståelse och förtroende för sin IT-miljö. Genom nytänkande kommunikation fick Volvo Group betydligt större nytta av sina IT-investeringar.

JURYNS MOTIVERINGAR FÖR UTNÄMNINGARNA BÄSTA KOMPETENSSATSNING OCH BÄSTA INNOVATON:

Bästa kompetenssatsning: ”Med en satsning som låter användarna aktivt söka och ta till sig kunskap har man lyckats åstadkomma en märkbar beteendeförändring som genererar positiva effekter inom hela organisationen. Genom att väcka nyfikenhet och motivation hos en stor och varierad målgrupp har man sänkt kostnaderna för support, ökat personlig effektivitet och engagerat användarna till att lära sig ny teknik. Satsningen har en tydligt bevisad affärsnytta och skapar ett långsiktigt och hållbart lärande. Det har blivit enklar att arbeta hos Volvo Group.”

Bästa Innovation: ”Med förståelse för målgruppen har man genom målinriktad kommunikation och strategi skapat nyfikenhet och lust att lära. Ett innovativt sätt att skapa en bestående beteendeförändring.”

 

Dan Jönsson och Ulla-Britt Arenvid är Creative Directors på Sigmas digitala kommunikationsbyrå – Maverick by Sigma:

”Det är dags att begrava det traditionella tänket kring hur man etablerar information internt. Att lyckas med att skapa engagemang för förändring kräver andra lösningar och synsätt. Det är det här projektet ett bevis för. Och för er som vill veta mer om hur det gick till, har vi satt ihop den här filmen som beskriver projektet.”

”Vi är oerhört stolta över priserna och projektets framgång. En av de viktigaste framgångsfaktorerna är modet hos projektets beställare, som vågade tänka utanför de vanliga ramarna för utbildning och internkommunikation och ge oss utrymme för kreativ höjd.


Läs här en längre intervju med Sara Järpenberg och Christer Brasta från Volvo Group i Computer Sweden som beskriver projektets genomförande och framgångar:

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.587913


Fakta – om Swedish Learning Awards

Swedish Learning Awards syftar till att rikta strålkastarna mot Sveriges bästa utbildningsköpare, lösningar och leverantörer. Tävlingen ska föra den svenska utbildningsbranschen framåt när det gäller genomslagskraft, idéhöjd, kvalitet och teknik. En placering i Swedish Learning Awards ska bäras med stolthet och inspirera andra. Företag och organisationer ska uppleva effekten av utbildning när den är som bäst.

Swedish Learning Awards är ett non-profit event som drivs av engagerade personer från Promise och Swedish Learning Association. Vi tackar våra fantastiska samarbetspartners, tävlande, besökande och utställare för att ni gör detta möjligt och ger oss ekonomi, energi och drivkraft att arbeta med och utveckla Swedish Learning Awards.


Mer info om finalisterna: http://swedishlearningawards.se/2014/05/15/finalister-2014/

Bildtext: Det vinnande teamet från Maverick by Sigma: Johanna Schéle projektledare, Ulla-Britt Arenvid, art director och creative director samt Dan Jönsson, copywriter och creative director.

Information om företaget: Sigma Nexer AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk