2014-05-20
Siemens teknik vidare i Trafikverkets och Vinnovas innovationsupphandling för elvägar
Projektet
”Gävle- Elväg” är ett av fyra bidrag som har gått vidare till fas två i
Trafikverkets och Vinnovas upphandling för elvägar. I projektet bidrar Siemens
med systemlösning och produkter för att göra strömöverföring från en luftledning
till en elhybridmotor i en lastbil möjlig. Upphandlingen är den största
innovationsupphandlingen hittills i Europa och ligger i linje med regeringens
mål om en energieffektiv och fossilfri fordonsflotta till 2030, vilken ska
bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft.
I ett första steg som
genomfördes förra året, anmälde elva leverantörer intresse till Trafikverket för
att utveckla elvägar, och lämnade därefter in sina idébeskrivningar. De fyra
leverantörer som nu har gått vidare ska genomföra varsin detaljprojektering av
hur en demonstrationsanläggning i praktiken skulle kunna fungera. Trafikverkets
och Vinnovas målsättning är att låta minst två leverantörer bygga
demonstrationsanläggningar i Sverige. Byggstart för dessa är under 2015.
I projekt Gävle-Elväg körs lastbilar med hybridmotorer på vanliga vägar
och får kontinuerlig strömförsörjning med hjälp av strömavtagare utvecklade med
Siemens teknik. Tekniken, som inom Siemens går under benämningen ”eHighway”, bygger på att el överförs till fordonet via luftledningar
som är monterade ovanför vägen. Över lastbilshytten befinner sig en
strömavtagare som matar ner strömmen till en elhybridmotor i lastbilen.
Tekniken ger stor flexibilitet då lastbilens hybridmotor kan drivas av andra
drivmedel som t.ex. diesel eller biobränsle på de sträckor där det inte finns
elförsörjning genom strömavtagare.
– Siemens
koncept för ”eHighway”, kombinerar väl beprövad järnvägsteknik med
flexibiliteten som finns hos vägtransporter. Befintlig infrastruktur kan utnyttjas,
vilket gör att investeringskostnaderna begränsas. Tekniken är dessutom mycket
energieffektiv, enligt våra mätningar kan energikostnaderna minskas med ca 80 procent
jämfört med en konventionellt dieseldriven lastbil, och de fossila utsläppen
med 80-90 procent, säger Anders Bylund, affärsutvecklare på Siemens AB.
I projekt
”Gävle-Elväg” ingår förutom Siemens även Scania, Region Gävleborg, SSAB, Sandvik,
Ovako, Outokumpu, Boliden, Stora Enso, Midroc Electro, Ernsts Express, Gävle
Hamn, energibolagen i Gävle och Sandviken, Högskolan i Gävle samt
Handelshögskolan i Stockholm.
Demonstrationsanläggningen är tänkt att uppföras
utanför Storvik i Gästrikland med den långsiktiga målsättningen att skapa en elväg
mellan Gävle hamn och Storvik längs med E16, och vidare inåt landet.
Läs mer på www.siemens.se/ehighway
För pressbilder, besök vårt pressrum:
www.siemens.se/press
För ytterligare information kontakta:
Lisa Frykman, presskontakt Siemens AB
tel. 070-728 14 42, email lisa.frykman@siemens.com
Information om företaget: Siemens AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk