2014-04-07
Sébastien Ogier och Volkswagen vann Rally Portugal
Volkswagen tog segern i det tuffaste rallyt för året. Under svåra, ständigt skiftande förhållanden säkrade regerande världsmästarna Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) den fjärde segern i 2014 års FIA World Rally Championship. Det är dessutom den åttonde i rad för Volkswagen inklusive de sista tävlingarna förra säsongen.
Men parets 19:e vinst sammanlagt var långt ifrån någon promenadseger.
I Rally Portugal delades pallplatsen mellan tre tillverkare efter
dueller där det bara skiljde någon tiondels sekund. Under rallyt var tre
olika team i ledningen vid olika tillfällen. Volkswagens Andreas
Mikkelsen/Mikko Markkula (N/F) kom på fjärde plats.
Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) kämpade sig tillbaka
efter en avåkning på fredagen och tog värdefulla poäng i
konstruktörsmästerskapet. De slutade som tvåa i avslutande Power Stage
där de tre snabbaste får extrapoäng.
-Rally Portugal blev precis som väntat, svårt för både team och
förare, men till slut framgånsrikt, säger en glad Dr. Heinz-Jakob Neußer
medlem i styrelsen för teknisk utveckling hos Volkswagen.
-Ogier/Ingrassia visade än en gång sin klass under svåra
förhållanden. Men hela teamet gjorde ett fantastiskt jobb. Sättet som de
lyckades få Jari-Matti Latvalas bil i ordning inom tidsgränsen efter
hans krasch var väldigt imponerande. Ett annat värdefullt skäl för mig
att åka till Portugal är att det är stort att uppleva entusiasmen hos de
många fans som hejar på våra förare längs sträckorna.
Recce och svåra däcksval
Rallyt i Portugal utvecklades snart till en händelserik och
framgångsrik vecka för Volkswagen. Först vann Sébastien Ogier/Julien
Ingrassia "Fafe Rally Sprint", en uppvisning inför 140 000 åskådare.
Sedan gjorde ihärdigt regnande förhållandena särskilt svåra inför Rally
Portugal. "Recce", rekognosceringen, fick skjutas upp och
specialsträckor kortas på grund av mjuka, regndränkta vägbanor.
Trots att solen kom tillbaka dominerades fredagen av svåra däcksval -
Michelins mjukare däck visade sig vara det idealiska valet. Med bara 16
mjuka däck tillgängliga blev det viktigt att spara på däcken på
söndagen.
En svit som går till historien
Sébastien Ogiers seger är den åttonde raka för Polo R WRC. Därmed har
Volkswagen lika lång segersvit som Citroën nådde 2011. Volkswagen vann i
Australien, Frankrike, Spanien, och Storbritannien 2013 och har sedan
fortsatt med segrar i Monte Carlo, Sverige, Mexico och Portugal den när
säsongen. Volkswagen har tangerat det gamla rekordet efter bara sjutton
starter i WRC.
Polo R WRC #2 återuppstod
En kraftfull insats låg bakom Jari-Matti Latvala och Miikka Anttilas
återkomst till Rally Portugal. Ett litet misstag fick stora
konsekvenser. När de låg tvåa och jagade ledaren slutade deras fredag i
förtid. Men inom tidsramen på tre timmar kunde chefsmekanikern Jose
Azevedo och hans i huvudsak portugisiska team få fart på bilen så att
den kunde fortsätta rallyt på hans hemmaplan. Det var en insats som var
värd sin vikt i guld, både för Latala/Anttila och för Volkswagen. Teamet
kunde fortsätta och ta fyra värdefulla poäng till i
konstruktörsmästerskapet. Vid rallyts avslutning av blev det finska
paret tvåa i Power Stage och fick ytterligare två bonuspoäng i förar-
och konstruktörsmästerskapen.
Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula på fjärde plats
Inför sin andra start i Rally Portugal bestämde sig Andreas
Mikkelsen/Mikko Markkula för att skriva nya noter. Men kraftigt regn och
dåligt sikt under "Recce" gjorde deras noter mindre detaljerade än
önskat. Paret beslöt sig för att ta det försiktigt och inte riskera för
mycket. Till skillnad från i Sveige och i Mexico kunde de inte hålla
samma fart som sina teamkamrater. Men en fjärde plats i Portugal är ett
gott resultat där alla konkurrenter kämpade för att klara de tuffa och
svåra omständigheterna.
Volkswagen dominerar WRC
Efter Rally Portugal utökade Volkswagen utökade sin ledning i förar-,
kartläsar- och konstruktörsmästerskapen. Sébastien Ogier och Julien
Ingrassia har 91 poäng - 29 fler än deras teamkamrater och närmaste
konkurrenter Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila. Andreas Mikkelsen/Mikko
Markkula är nu på fjärde plats totalt. I konstruktörsmästerskapet ökade
Volkswagen sin ledning över Citroën med 14 poäng till 69.
Citat efter dag tre i Rally Portugal
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
-Fyra segrar på fem år. Det är ingen överdrift, Rally Portugal är ett
av mina favoritrallyn! Hela veckan har varit fantastisk för Julien och
mig. Först den fantastiska showen inför mer än 100 000 fans vid "Fafe
Rally Sprint" och sedan som grädde på moset försvaret av titeln i Rally
Portugal i Algarve. Fansens uppmuntran och stöd är ganska speciellt här.
Vi tog inte fler risker än nödvändigt på de mjuka däcken sista dagen.
Trots det var målet att ta de tre bonuspoängen vid Power Stage, även om
Jari-Matti inte gjorde det lätt för mig.
-Ledning i VM är nu litet större men konkurrenterna sover inte - det
visade Mikko Hirvonen och Mads Östberg. Jag hörde att Markku Alén är den
okrönte kungen med fem segrar i Rally Portugal. Vi kan också klara det
nästa år. Det är vårt mål.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
-Rally Portugal har än en gång visat att det är ett av världens
svåraste rallyn. Vi hade bra fart i bilen så vi hade möjlighet att komma
på pallplats. Tyvärr fick ett litet misstag på fredagen ganska stora
konsekvenser. Det var en stor besvikelse och satte stopp för våra
chanser till ett bra resultat. Vi ändrade sedan strategi och gick in för
Power Stage. Vi sparade några mjuka däck för att kunna montera dem
inför attacken mot bonuspoängen. Det lyckades och vi slutade som tvåa.
Avståndet till våra lagkamrater i topp har ökat men det är fortfarande
mycket kvar av säsongen. Vi har gott självförtroende inför rallyt i
Argentina och vi ska förhoppningsvis kunna utmana om segern där igen.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
-Sammantaget gick inte Rally Portugal som jag hade hoppats, även om
slutresultatet inte var så dåligt. Vi bestämde oss för att skriva nya
noter. Men det kraftiga regnet under "Recce" gjorde att sikten var så
dålig att jag inte hade något riktigt förtroende för de nya noterna. De
osäkra förhållandena i början av rallyt gjorde mig också litet
försiktig. Jag förlorade mycket tid men det sista jag ville göra vara
att ta för stora risker. Det lönade sig, åtminstone om man ser till
resultatet. Fjärdeplatsen var det bästa vi kunde ha hoppats på som det
utvecklade sig. Jag var nöjd med min körning igen på söndagen. Jag hade
en bra rytm och jag ser fram emot nästa rally i Argentina.
Jost Capito, Volkswagen Motorsport Director
-Fjärde segern för säsongen. Det Volkswagen-teamet uppnådde den här
helgen, trots svåra förhållanden, är helt enkelt fantastiskt. Jag är
otroligt stolt över alla inblandade. Sébastien Ogier och Julien
Ingrassia var i en klass för sig och satsade vid exakt rätt tillfällen
och förtjänade verkligen att vinna. Andreas Mikkelsen och Mikko Markkula
gjorde det bästa av en svår situation och visade stor mognad. Detsamma
gäller Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila. Trots kraschen i fredags
lyckades de begränsa skadan och vinna värdefulla poäng för oss i
konstruktörsmästerskapet och poäng till sig själva i Power Stage. De kan
känna tacksamhet mot Volkswagens mekaniker för utan deras kraftfulla
insats hade inget av detta varit möjligt. Som Motorsportschef kan jag
bara säga: jag är stolt.
Rally Portugal – slutresultat
1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3t 33m 20.4s
2. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 43.2s
3. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 1m 12.4s
4. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN), Volkswagen + 4m 50.5s
5. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford + 5m 10.2s
6. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 8m 27.2s
7. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 8m 32.3s
8. Juho Hänninen/Tomi Tuominen (FIN/FIN), Hyundai + 8m 51.6s
9. Nasser Al-Attiyah/Giovanni Bernacchini (Q/I), Ford + 10m 14.7s
10. Jari Ketomaa/Kaj Lindström (FIN/FIN), Ford + 10m 36.3s
Ställningen i FIA World Rally Championship (WRC),
Förarmästerskapet poäng
1. Sébastien Ogier 91
2. Jari-Matti Latvala 62
3. Mads Østberg 48
4. Andreas Mikkelsen 36
5. Mikko Hirvonen 36
6. Thierry Neuville 21
7. Elfyn Evans 20
8. Bryan Bouffier 18
9. Martin Prokop 18
10. Kris Meeke 17
11. Henning Solberg 16
12. Ott Tänak 10
13. Benito Guerra 8
14. Chris Atkinson 6
15. Jaroslav Melichárek 4
16. Pontus Tidemand 4
17. Juho Hänninen 4
18. Yuriy Protasov 2
19. Matteo Gamba 2
20. Craig Breen 2
21. Nasser Al-Attiyah 2
22. Jari Ketomaa 1
23. Dani Sordo 0
Konstruktörsmästerskapet poäng
1. Volkswagen Motorsport 144
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 75
3. M-Sport 60
4. Hyundai Motorsport 45
5. Volkswagen Motorsport II 40
6. Jipocar Czech National Team 20
7. RK M-Sport WRT 4
8. Hyundai Motorsport N 0
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då
Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i
över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000
personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på
bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och
marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf
Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat,
Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life,
Multivan, Touareg och Phaeton.
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk