2014-09-22
Säljstart för nya Volkswagen Touareg
Med uppdaterad design, utökad standardutrustning och ny
avancerad teknik gör nya Touareg debut på den svenska marknaden. Bilen
är nu prissatt och beställningsbar.
10 viktiga fakta om nya Touareg:
- Uppdaterad design fram och bak
- Bi-xenonstrålkastare standard för alla modellversioner
- Standardmonterad automatisk multikollisionsbroms
för att undvika följdkollisioner (för V6 TDI-versionerna)
- Interiör med nya läderklädselkulörer, nya dekorpaneler, ny design på knappar och reglage – exklusiv vit belysning av reglagen
- V6 TDI är försedd med en ny SCR-katalysator och uppfyller utsläppsnormen Euro 6
- Alla modellversioner av Touareg har
frirullningsfunktion som standard
- N
ya lacker och nya lättmetallfälgar (upp till 21 tum)
- Uppdaterade R-Line-paket tillför ännu mer dynamik, både ut- och invändigt
- Den svenska lanseringen sker i november, men nya Touareg är redan nu beställningsbar. Rekommenderat cirkapris från 524 900 kr
- Från start erbjuds två TDI-motorer (V6 TDI 262 hk
och V8 TDI 340 hk) samt Touareg Hybrid (V6 TSI + elmotor). Längre fram
kommer även V6 TDI med 204 hk att erbjudas
Volkswagen-modellen Touareg introducerades år 2002 och är med
720 000 exemplar en av världens mest sålda premium-SUV:ar (Sport Utility
Vehicle). Enbart under förra året var det fler än 70 000 bilköpare som
valde en ny Touareg, en bil som kombinerar det bästa från personbils-
och offroad-sidan i ett och samma koncept. I Sverige har drygt
3 600 exemplar av Touareg registrerats sedan 2003.
Den senaste versionen av Touareg premiärvisades på
bilsalongen i Beijing i april. Man känner igen nya Touareg på den
uppdaterade designen, både fram och bak, liksom på de nya lackerna och
fälgarna.
Motorer på den svenska marknaden
Nya Touareg får svensk premiär i november, men är
redan nu beställningsbar. Bilen går också att bygga i konfiguratorn
”Bygg din bil” på
www.volkswagen.se
.
Från start erbjuds Touareg med en sexcylindrig och en
åttacylindrig turbodiesel; V6 TDI 3,0 med 262 hk (rek. cirkapris: från
524 900 kronor) respektive V8 TDI 4,2 med 340 hk (rek. cirkapåris: från
734 900 kronor). Längre fram kommer ett tredje dieselalternativ att
erbjudas: V6 TDI 3,0 med 204 hk.
Touaregs V6 TDI-motorer har uppgraderas så att de
uppfyller den europeiska utsläppsnormen Euro 6 som träder i kraft 2015.
Uppdateringen av de båda motorerna har bland annat bestått i att de
utrustats med en ny SCR-katalysator och en SCR-mätningsmodul (AdBlue)
kombinerat med en oxidationskatalysator.
Från start erbjuds även Touareg i en
fullhybrid-version som har en 333 hk stark V6 TSI-motor (direktinsprutad
och turboladdad bensinmotor) samt en elmotor med en effekt på 46 hk.
När dessa båda kraftkällor samverkar (”boosting”), är den totala
systemeffekten 380 hk och det maximala vridmomentet ligger på 580 Nm.
Det rekommenderade cirkapriset för Touareg Hybrid är 834 900 kronor.
Touareg Hybrid blir till en norm för bensindrivna
äkta offroad-SUV:ar med sin förbrukning på låga 8,2 l/100 km
(motsvarande 193 g CO
2
/km). Med eldrift kan den köras cirka 2 kilometer i
hastigheter upp till 50 km/h – helt utsläppsfritt. Energin lagras i ett
NiMH-batteri (nickel metal hydride battery) som är placerat i
reservhjulsbaljan. Batteriet har en lagringskapacitet på 1,7 kWh.
Som alla Touareg-versioner, är även Hybrid-versionen konstruerad för släpvagnsvikter på upp till 3,5 ton.
Samtliga motorer är kombinerade med en 8-växlad Tiptronic
automatväxellåda och är som standard utrustade med start/stopp-system,
frirullningsfunktion och med ett bromsenergiåtervinningssystem som
återvinner rörelseenergi vid inbromsning.
Sänkt bränsleförbrukning
Frirullningsfunktionen
aktiveras så snart föraren lyfter foten från gaspedalen. Den 8-stegade
automatväxellådan kopplas då bort från motorn så att bilens
rörelseenergi kan utnyttjas fullt ut, till exempel i utförslut eller när
man inte behöver accelerera. Detta är möjligt i hastigheter upp till
130 km/h varför man också kan nyttja det på motorväg.
Förbättrad aerodynamik, nya lättrullande däck
och bromsenergiåtervinning bidrar också till sänkt bränsleförbrukning
vid vanlig vardagskörning, liksom ett optimerat start/stopp-system som
nu stänger av motorn i hastigheter under 7 km/h.
Bränsleförbrukningen för den 204 hk starka
V6 TDI-versionen, som erbjuds senare, har sänkts från 7,0 l/100 km
(motsvarande 184 g CO
2
/km) till 6,6 l/100 km (174 g CO
2
/km).
I den ”stora” V6 TDI-motorn har effekten höjts med 17 hk
till 262 hk. Trots detta har förbrukningen sänkts från 7,2 l/100 km (189
g CO
2
/km) till 6,8 l/100 (178 g CO
2
/km).
4MOTION fyrhjulsdrift
Samtliga Touareg är fyrhjulsdrivna
.
Grundversionerna är utrustade med fyrhjulsdriften 4MOTION med
Torsen-differential (max. stigningsvinkel: 31 grader). Dessutom har alla
Touareg-versioner ett speciellt program för offroad-körning som
regleras via ett vridreglage i två steg. Detta program anpassar ABS-,
EDS- och ASR-systemen liksom automatväxellådans växlingspunkter för
körning i terrängen och aktiverar Hill Climb Assist.
Som alternativ kan man välja Touareg V6 TDI 262 hk
med ”Terrain Tech”-paket som gör den ännu mer rustad för
offroad-körning. Paketet innehåller en reduktionsväxel liksom
mellandifferential och bakdifferential som kan spärra till upp till 100
procent (max. stigningsvinkel: 45 grader). Denna version har en liten
ratt med fem steg som föraren använder för att anpassa sin Touareg efter
olika användningssätt.
Teknisk perfektion
Volkswagen erbjuder många olika
assistans- och komfortsystem som gör Touareg till en av de säkraste
bilarna någonsin. Några exempel: Parkeringsbromsen aktiveras med en
enkel knapptryckning. Oljenivån visas elektroniskt. Automatisk
öppning/stängning av bakluckan finns som tillval. Det skjutbara
panoramasoltaket är större än på någon annan SUV och släpper in generöst
med ljus i kupén även när det är molnigt ute.
Standardchassit har optimerats vilket resulterar i
smidigare styrrespons och ökad komfort. Man kan också välja luftfjädring
(tillval) till sin Touareg – med detta alternativ kan man till exempel
öka bilens markfrigång med upp till 300 mm när man kör offroad. I högre
hastigheter (från 140 km/h) sänks karossen automatiskt av
luftfjädringen.
Förarassistanssystemet Area View fångar närområdet
runt Touareg via fyra kameror och bidrar till säkerheten. Upp till nio
krockkuddar erbjuder ett allround-skydd. Lane Assist säkerställer att
bilen inte oavsiktligen avviker från sitt körfält och Side Assist varnar
vid filbyte för eventuella bakifrån kommande fordon.
Den adaptiva farthållaren ACC har vidareutvecklats och fått
Front Assist med City Emergency Brake. Systemet bromsar ner bilen till
stillastående om så skulle behövas.
Passagerarskyddssystemet Pre-Crash kopplar samman
förarhjälpsystemen och säkerställer i en nödsituation att bältena
sträcks. Systemet ser också till att rutorna och ett eventuellt
panoramasoltak stängs om de laterala rörelserna indikerar att det är
nödvändigt.
V6 TDI-versionerna är som standard utrustade med en
automatisk multikollisionsbroms, som bidrar till att förhindra
sekundärkollisioner efter en eventuell krock.
En annan innovativ detalj är bi-xenonstrålkastarna
(standard) med tillvalet Dynamic Light Assist. Denna kamerabaserade
helljusreglering ”ser” mötande trafik liksom fordon framför den egna
bilen och reglerar via kurvljusmodulen automatiskt helljuskäglorna
individuellt på respektive sida så att medtrafikanterna inte bländas.
Nya Touareg utvändigt
Fronten på Touareg har fått en ny design som ger
en ännu bredare och kraftfullare look. Jämfört med den föregående
modellen är bi-xenonstrålkastarna numera standard och har försetts med
en ny design, och kylargrillen pryds av fyra horisontella kromlameller
istället för två. De båda undre lamellerna löper vidare in i
strålkastarna. Tillsammans bildar kylargrillen och strålkastarna ett
brett band. Under detta sträcker sig den nya stötfångaren och ger
fronten en mer uttalat horisontell karaktär. Precis som på nya Scirocco R
bildar den undre kylargrillen nu formen av ett A istället för ett V,
till höger och vänster flankerat av luftintag.
Till ”Chrome & Style”-paketet hör en kromlist
som fortsätter längs sidorna och sträcker sig ut på bakpartiet. Under
denna list sitter de nydesignade dimljusen. Längst ner optimerar en ny
frontspoiler underredets och framhjulens aerodynamik.
Bakifrån betraktad präglas Touareg av den nya
stötfångaren som med sina rena linjer ger bilen ett ännu kraftfullare
intryck. Beställer man ”Chrome & Style”-paketet pryds stötfångaren
bak av en kromlist som följer bilen runt om och avslutas på stötfångaren
fram. Mellan avgasrören sitter en nydesignad diffusor. Formgivarna har
flyttat LED-dimljusen bak så att de nu sitter i stötfångaren. På denna
sitter även reflexerna monterade, precis som på den föregående modellen.
LED-bakljus finns som tillval.
Fälgprogrammet har uppdaterats med två nya fälgar,
en 18-tums lättmetallfälg med tio ekrar som heter ”Arica” och en 20-tums
lättmetallfälg med fem dubbelekrar som heter ”Masafi”. I kombination
med R-Line kan kunden även få fälgarna ”Salvador” 19 tum och ”Talladega”
20 tum. Fälgen Talladega erbjuds i färgerna silver och antracit. Som
nytt tillval erbjuds även tonade rutor från B-stolpen och bakåt med 90
procent toning.
Nya Touareg erbjuds i totalt tolv lacker varav fem
är nya, närmare bestämt ”Light Silver Metallic”, ”Sand Gold Metallic”,
”Moonlight Blue Metallic”, ”Black Oak Brown Metallic” och ”Reef Blue
Metallic”.
Nya Touareg invändigt
Interiören präglas av mixen av robusta
SUV-komponenter och sofistikerade detaljer av premiumklass. Till
SUV-detaljerna i Touareg hör exempelvis vridreglagen i aluminium till
luftkonditioneringen Climatronic, chassiregleringen, luftfjädringen,
radio/navigationssystemet, sidobackspeglarna och ventilationen som nu
alla ersatts av vridreglage med ny design. Reglagebelysningen är vit
istället för som tidigare röd.
En nyhet när det gäller framsätena är det manuellt inställbara svankstödet som nu är standard i samtliga versioner av Touareg.
Även utbudet av klädselkulörer och dekorpaneler har
breddats. Till exempel erbjuds nu en fjärde färg till läderklädsel
”Vienna”, nämligen ”Bonanza Brown”. Dessutom erbjuds den nya färgen ”St.
Tropez” (en ljus sandton) för den eleganta nappaklädseln. Nya är också
de stiliga trädekorpanelerna ”Sapelli Mahagoni” och ”Engineered Ebony”.
Generös standardutrustning
V6 TDI har en rik standardutrustning med bland annat: bi-xenonstrålkastare (en nyhet för alla versioner),
18-tums lättmetallfälgar (262 hk),
farthållare, multifunktionsratt, infotainmentsystemet RCD
550 med pekskärm, start/stopp-system, bromsenergiåtervinning,
frirullningsfunktion, klimatanläggningen Climatronic, servostyrning och
ESC (antisladdsystem) med släpvagnstabilisering.
V8 TDI 380 hk och Touareg Hybrid är som standard
dessutom utrustade med exempelvis 18-tums lättmetallfälgar,
designpaketet ”Chrome & Style”, komfortstolar klädda i
”Vienna-läder”, elegant trädekor, elektrisk öppning och stängning av
bakluckan, larm och det nyckellösa lås- och startsystemet Keyless
Access.
Från fabrik levereras Touareg också med ett baksäte
som är skjutbart 160 mm i längdled och där också ryggstödslutningen går
att ställa. Med nedfällda baksätesryggstöd blir lastutrymmet 1 642
liter stort.
Sportiga R-Line
Volkswagen kommer från start också att erbjuda de
sportiga R-Line-paketen ”exteriör” och R-Line Sportpaket. Paketet
”R-Line exteriör” uppgraderar Touareg utvändigt och innehåller 20-tums
lättmetallfälgarna ”Talladega” (21-tums lättmetallfälgar finns som
tillval), stötfångare i R-Line-design (stötfångare fram som på
V8-versionen), svarta högblanka luftintag med kromdekor,
tröskelbreddare, en svart högblank diffusor bak (också den prydd av
krom), kromade ändrör för V8-versionen samt en exklusiv och sportig
bakspoiler. Dessutom skvallrar ett ”R-Line”-emblem i grillen om bilens
dynamiska karaktär.
R-Line Sportpaket innehåller lättmetallfälgar
”Everest” 19 tum, sportratt i R-Line-design, dekorinläggen ”R-Line
Silver Lane”, R-Line instegslister, pedalytor av rostfritt stål,
sportchassi, tonade rutor bak, svart innertak och elmanövrerade
sportstolar klädda i Alcantara/Nappa med R-logo på nackstöden.
Mer information
I bifogad PDF finns mer detaljerad fakta om de olika motoralternativen samt paket och tillval som erbjuds till nya Touareg.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då
Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube:
www.youtube.com/user/VolkswagenSverige
, Instagram:
www.instagram.com/volkswagensverige
År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i
över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000
personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på
bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och
marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf
Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat,
Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life,
Multivan, Touareg och Phaeton.
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk