2014-02-21

Ricoh ungdomssatsar i tre storstadsklubbar

Stockholm, 21 februari 2014
Fotboll för människor samman, är roligt och kan vara många ungdomars räddning undan droger, kriminalitet och rasism. Därför sponsrar Ricoh nu tre fotbollsklubbars sociala engagemang i samhället i Malmö, Göteborg och Stockholm.

Det är känt sedan länge att fotboll är ett fantastiskt sätt att avskaffa fördomar och föra samman ungdomar med olika bakgrund. I fotbollens attraktionskraft finns enorma möjligheter att skapa något positivt för samhället. Därför har Ricoh valt att bli partner till tre storstadsklubbar i deras ungdomssatsningar: IFK Göteborgs ”Samspelet”, DIF:s ”Djurgårdsandan” och nu senast Malmös ”MFF i samhället”. Inom ramen för satsningarna ordnar klubbarna allt från turneringar mot rasism, till spontanfotboll och fotbollsaktiviteter i skolor där alla är välkomna. Många av aktiviteterna görs i områden med extra utmaningar.

– Vi är sedan tidigare djupt engagerade i idrottsrörelsen med extra fokus på ungdomar i vårt sponsorskap. I vår verksamhet ingår ett ansvar att göra hållbara affärer, det innefattar även ett socialt ansvar. De här klubbarna har ett väl etablerat ungdomsarbete som vi är stolta över att bidra till, säger Magnus Christerson, marknadschef Ricoh Sverige.

Om MFF i samhället
MFF i Samhället är namnet på Malmö FF:s arbete för att skapa aktiviteter för barn och ungdomar för att motverka att de hamnar i negativa och destruktiva beteenden. Målet är att genom fotboll sprida och underhålla positiva värderingar, motverka våld och rasism, minska användningen av droger och öka integrationen mellan olika grupper i samhället. Ambitionen är att väsentligt utvidga och intensifiera den sociala verksamhet Malmö FF bedriver för ett bättre Malmö. Ricoh har samarbetat med klubben under ett flertal år och väljer nu att bli verksamhetspartner i ungdomssatsningen.

Om Samspelet, IFK Göteborg
Samspelet är namnet för IFK Göteborgs sociala projekt, där föreningen på ett tydligt sätt vill ta sitt samhällsansvar tillsammans med partners. Fokus ligger på tre områden:
barn- och ungdom, fotboll samt Göteborg med omnejd. Ricoh Sverige blev Samspelets första så kallade platinapartner i mars 2013.

Om Djurgårdsandan
Djurgårdsandan, Djurgårdens IF:s sociala verksamheter, arbetar med stockholmsungdomar i projekt för hälsa, integration, en positiv supporterkultur och föreningens värdegrunder. Bland annat ordnar Djurgårdsandan sommarkollon och Drive-In-Fotboll, organiserad spontanfotboll, där vem som helst får komma och spela på fredags-, och lördagskvällar i Tensta, Rinkeby, Botkyrka och Kista. Fotbollen har även utökats med bland annat gratis Drive-In-Friidrott på Djurgårdsandans Sportcenter, ett center med fokus på integration och ökat idrottande bland unga. Ricoh gick in som partner 2013 och förlänger nu sitt engagemang.

För mer information, kontakta:
Jan-Olov Kindvall, MFF i samhället: 0708-19 42 45, jan-olov.kindvall@mff.se
Fredrik Abrahamsson, IFK Göteborg 031-703 73 11, fredrik.abrahamsson@ifkgoteborg.se 
Jonas Riedel, Djurgården Fotboll 070-754 44 51, jonas.riedel@dif.se 
Magnus Christerson, marknadschef Ricoh Sverige: 08-734 18 68, magnus.christerson@ricoh.se
Lisa Oliv, CSR-ansvarig Ricoh Sverige: 08-734 33 42, lisa.oliv@ricoh.se 

Information om företaget: Ricoh Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk