2014-04-08
Ricoh hjälper förlag och tryckerier att utvecklas på bokmässan i London
Ricoh, Stockholm 8 april 2014 – På bokmässan London Book Fair 2014 kommer Ricoh Europe att visa hur förlag och tryckerier kan öka värdet på sitt tryckta material genom en rad tekniska innovationer. Ricoh kommer också att visa hur moderna trender har förändrat branschens syn på teknik och hur tekniken har gjort mer innehåll tillgängligt.
I monter R505, på bokmässan i London 8-10 april, visar experter innovationer som kan hjälpa förlags- och bokbranschen med digitaliseringen:
• Videoböcker – kombinerar video, bilder och annan media för en helt ny läsupplevelse på läsplattan. Skärmar med länkar bäddas in för att lägga till extramaterial.
• Clickable Paper™ – en printlösning som förenar den digitala och analoga världen och ger läsaren omedelbar tillgång till upp till sex olika onlinekällor som video/multimedia, webbsidor, e-handelsportaler och sociala nätverk. Tekniken kan användas på allt tryckt material som böcker, dagspress, tidningar, direktreklam, broschyrer och affischer. Tekniken gör pappersbaserad kommunikation interaktiv.
• Öppna läromedelsportaler – en onlinetjänst som till exempel universitet kan använda för att förse studenterna med litteratur i olika format som tryckt material, textdokument och e-böcker.
• Anpassade läroböcker – digital produktion av skräddarsydda böcker med innehåll för speciella syften - som klassrumsmaterial eller läslistor som uppdateras ofta. Perfekt för lärare som hellre skapar eget kursmaterial än använder förtryckta läroböcker.
Besökare kan lära sig mer och testa tekniken på en stor pekskärm, Electronic Learning Table, i Ricohs monter.
Frukostmöte med paneldebatt
Onsdagen den 9 april arrangerar Ricoh också ett frukostmöte med paneldebatt under rubriken Transforming Creative Business in a Digital Age – Exploring New Business Models. Representanter från Ricoh och från förlagsbranschen kommer att debattera hur branschen kan anpassa sig till den digitala framtiden.
– Förlagsbranschen pressas av flera marknadskrafter. Små upplagor och alternativ media är bara några, teknikdrivna störningar skapar ytterligare utmaningar. Undersökningar visar att 86 procent av Europas företagsledare tror att ny teknik kan orsaka störningar på verksamheten kommande tre år. Det finns många sätt att agera på aktuella och framtida utmaningar och samtidigt skydda tryckeriernas kärnverksamhet, vilket är kritiskt för förlagsbranschen. Vi ser fram emot diskussionerna på bokmässan och att utforska hur vi kan stödja förlags- och bokbranschen i dess övergång till den digitala tidsåldern, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.
Mer information finns här.
För ytterligare information, kontakta:
Ricoh Sverige AB
Tommy Segelberg
Director Nordic Operations, Production Printing Business Group
Tel: 08-621 90 08
E-post: tommy.segelberg@ricoh.se
www.ricoh.se
Ricoh Sverige AB
Magnus Christerson
Marketing Director
Tel: 08-734 33 00
E-post:magnus.christerson@ricoh.se
www.ricoh.se
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press
Information om företaget: Ricoh Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk