2014-09-11
Ny supermiljöbil från Volkswagen: laddhybriden Golf GTE prissatt och beställningsbar
Volkswagens nya supermiljöbil Golf GTE kombinerar GTI-konceptets dynamik med eldrift. Denna laddhybrid
kan köras upp till 50 km på enbart el och
förbrukar enligt körcykeln endast 1,5 liter bensin/100 km. Golf GTE går
nu att beställa på den svenska marknaden.
Nya Golf GTE – 10 huvudfakta:
- Golf blir den första bilmodellen i världen som erbjuds med
alla kommersiellt tillgängliga typer av drivlinor: bensin-, diesel-,
bioetanol-, fordonsgas-, el- och laddhybriddrivning.
- Golf GTE är nu beställningsbar på den svenska marknaden. Det
rekommenderade cirkapriset är från 369 900 kronor. Sverigepremiären sker
i slutet av första kvartalet 2015.
- Sverigepremiären sker i slutet av första kvartalet 2015.
- Golf GTE klassas som supermiljöbil i Sverige.
- Denna laddhybrid kan köras utsläppsfritt upp till 50 km i eldriftsläget, men är också en långfärdsbil i hybridläget.
Total teoretisk räckvidd är ca 940 km
- Låg snittförbrukning (enligt NEDC-normen) på endast 1,5 l/100 km, motsvarande CO
2
-utsläpp på 35 g/km. Elmotorn förbrukar 11,4 kWh/100 km.
- Bensinmotorn (TSI) levererar 150 hk, elmotorn upp till 102 hk.
.
- Systemeffekten ligger på 204 hk, det maximala vridmomentet på 350 Nm.
- Golf GTE har en topphastighet på 222 km/h och klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder.
- Till standardutrustningen i Sverige hör bland annat 17-tums
lättmetallfälgar, LED-strålkastare och radiosystemet ”Composition Media”
med en 6,5"-display.
Volkswagen är först ut bland världens alla biltillverkare med
en modellserie som erbjuder kunderna alla för närvarande kommersiellt
tillgängliga drivlinor. Golf GTE rundar av Golf-familjen med en sjätte
drivningstyp; laddhybriddrivning. Golf erbjuds därmed med bensin-,
diesel-, bioetanol-, fordonsgas-, el- och laddhybriddrivning.
– Golf är en mycket populär bil i Sverige, det såg vi
inte minst i augusti då den var den mest registrerade modellen på den
svenska marknaden. Vi är nu väldigt glada att kunna erbjuda Golf i
ytterligare en version där man kan köra helt utsläppsfritt, säger Sten
Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Laddhybriden Golf GTE har en genomsnittsförbrukning (enligt NEDC-körcykeln för hybridbilar) på 1,5 l/100 km (motsvarande 35 g CO
2
/km) och en räckvidd i eldriftsläget på 50 km. Den totala
räckvidden för Golf GTE, som har en effekt på 204 hk, är cirka 940 km.
GTI, GTD, GTE
Namnet Golf GTE ligger i linje med redan
etablerade GTI och GTD – två sportiga bilikoner i Golf-serien. GT är en
förkortning för Gran Tourismo och en synonym för sportighet. 1976 var
den första GTI:n själva originalet i denna klass; i dag är den världens
mest framgångsrika kompakta sportbil. Bokstaven ”I” i beteckningen GTI
står för bränsleinsprutning, då som nu. 1982 kompletterade ”GTD” för
första gången GT-konceptet med dieselinsprutning – en andra
GT-bestseller hade sett dagens ljus. De senaste versionerna av de båda
Golf-sportbilarna – GTI och GTD – lanserades 2013. Nu, 2014, har
Volkswagen applicerat GT-filosofins kompakta sportighet på en tredje
modell – Golf GTE.
Det bästa av två världar
Nya Golf GTE drivs av två motorer: en 150
hk stark turbomatad och direktinsprutad bensinmotor (1,4 TSI) och en
elmotor på 102 hk. Tillsammans levererar dessa båda motorer en
systemeffekt på 204 hk.
När elmotorn används som enda drivkälla kan Golf
GTE komma upp i 130 km/h. När den fulla kraften från TSI-motorn och
elmotorn används, spurtar GTE upp från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder
och topphastigheten för denna Volkswagen ligger på 222 km/h.
Men de siffrorna är endast av sekundär betydelse.
Viktigare är den överlägsna elasticitet som Golf GTE erbjuder tack vare
sitt maximala systemvridmoment på 350 Nm – ett vridmoment som får Golf
GTE att sticka ut rejält från samtliga konkurrerande laddhybrider i
klassen. Trots sin effekt och sitt vridmoment är Golf GTE en av världens
mest effektiva bilar.
Om man oftast kör kortare sträckor till vardags,
kan man köra utsläppsfritt i eldriftsläget ”E-mode”. När man kommer hem
på kvällen, laddar man helt enkelt batteriet från ett vanligt
hushållsuttag i cirka 3 timmar och 45 minuter (tills det är fulladdat),
så är allt klart igen. Om man ”tankar” batteriet i en laddbox (i garaget
eller i hemmet) eller på en allmän laddningsstation, räcker cirka 2
timmar och 15 minuter för att ladda batteriet fullt.
Tack vare de intelligenta reglermöjligheterna för
Golf GTE kan föraren också vid längre resor se till så att det endast är
den utsläppsfria elmotorn som används på slutmålet om detta exempelvis
är en stad. Det här betyder att Golf GTE är en dynamisk och extremt
ekonomisk allroundbil för långa resor, och kan samtidigt vara en
utsläppsfri bil.
Med Golf GTE kan Volkswagen erbjuda alla de
drivsystem som är kommersiellt tillgängliga i nuläget till
Golf-familjen. Volkswagens konstruktörer har skapat de förutsättningar
som krävs för att högvolymsmodeller, som Golf, ska kunna förses med alla
typer av drivning.
Golf-modeller med bensin-, diesel-, bioetanol,
fordonsgas, el- och hybriddrivningar kommer att tillverkas vid
Volkswagens fabriker – vilket gör att företaget kan erbjuda en Golf som
är skräddarsydd på ett optimalt sätt för varje kunds individuella krav.
Utvecklingsarbetet fortgår kontinuerligt och på sikt kan även andra
drivsystem vara aktuella, exempelvis en bränslecellsdriven Golf.
Laddhybridsystemet i Golf GTE
Nya Golf GTE drivs av en 150 hk stark
turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (1,4 TSI) och en elmotor på
102 hk. Tillsammans levererar de båda motorerna en systemeffekt på 204
hk. Elmotorn får sin ström från ett högvoltsbatteri av litiumjon typ.
Kapaciteten för det vätskekylda batteriet är 8,7 kWh. Batteriet laddas
via ett uttag som sitter placerat bakom VW-märket i kylargrillen fram.
Batteriet väger 120 kg, och tjänstevikten för Golf GTE är 1 599 kg.
Växellådstypen som Volkswagen använder här är en
6-stegad DSG-växellåda med 3 kopplingar, speciellt framtagen för
hybridbilar. Volkswagen har integrerat elmotorn i växellådshuset. Till
drivkomponenterna hör också kraftelektroniken (som omvandlar batteriets
likström till växelström för elmotorn) och en laddare. En
elektromekanisk bromsservo och en eldriven luftkonditioneringskompressor
säkerställer att bromssystemet och klimatanläggningen fungerar på ett
optimalt och energieffektivt sätt, även i eldriftsläget, då Golf GTE
endast drivs av sin elmotor.
Fem olika drivlägen – blir elbil med en knapptryckning
Golf GTE kan köras i fem olika drivlägen:
"
E-mode", "GTE mode", "Battery Hold","Hybrid Auto” och "Battery Charge".
När bilen startas kör den automatiskt igång med det
utsläppsfria eldriftsläget ”E-mode”. Bilen uppträder då som en e-Golf.
Bilen startar bara med TSI-motorn om batteriet inte har tillräcklig
laddningsnivå eller vid mycket kall utomhustemperatur.
Vid urladdat batteri eller när föraren kräver mer effekt kopplas
drivsystemet automatiskt över till läget "Battery Hold",
som betyder att "E-mode" är avaktiverad och Golf GTE beter nu som ett
hybridfordon. I det här läget laddas batteriet regenerativt under
inbromsning och vid minskad hastighet. Bilen använder automatiskt TSI-
och elmotorn växelvis eller båda enheterna tillsammans, beroende på
körsituationen. Föraren kan själv välja "Batteri Hold"-läget när som
helst från ”Car”-menyn i radiodisplayen.
När föraren
drar växelspaken från "D" till "B" ökas intensiteten av
batteriregenereringen och Golf GTE ökar då laddningen till batteriet.
Detta kommer särskilt väl till pass vid körning i kraftigt medlut.
Med en enkel knapptryckning, till vänster om
växelspaken, kan föraren till exempel växla över till eldriftsläget
”E-mode” för att köra utsläppsfritt med sin Golf GTE. I eldriftsläget
kan GTE nå en topphastighet på 130 km/h och räckvidden i
detta eldriftsläge är cirka 50 km (vid fulladdat batteri och beroende på
utomhustemperatur och körstil).
Föraren kan också använda GTE-knappen, även den
placerad till vänster om växelspaken, för att växla över till ett läge
döpt efter bilen – ”GTE mode” – som lockar fram en utpräglat sportig
sida hos denna nya Golf.
Symbolen för
"GTE mode" visas nu i kombiinstrumentet.
Föraren
(och passagerare) märker följande: egenskaperna hos
gaspedalen, växellåda och styrning ställs omedelbart om för sportigare
körning, liksom TSI-motorn som blir mer prestandaorienterad. Om bilen är
utrustad med tillvalet adaptiv chassireglering (DCC) ställs de
elektroniskt justerbara stötdämparna om från "Normal" till "Sport".
I
"GTE mode" arbetar TSI-motorn och elmotorn dessutom
tillsammans, så kallad "boosting", som framkallar en maximal
systemeffekt på 204 hk och ett maximalt vridmoment på 350 Nm.
När TSI-motorns fulla kraft utnyttjas klarar laddhybriden
0-100 km/h på 7,6 sekunder, vilket kan jämföras med dieseldrivna Golf
GTD som gör 0-100 km/h på 7,5 sekunder.
Andra lägen
kan också ställas in från en meny i radiodisplayen:
"Hybrid Auto" och ”Battery Charge”. ”Hybrid Auto” innebär att den energi
som har lagrats i högspänningsbatteriet används för att stödja
TSI-motorn, vilket minimerar bränsleförbrukningen. I läget "Battery
Charge" laddas istället batteriet med hjälp av TSI-motorn. Från denna
meny kan föraren även växla till "E-mode" eller "Battery Hold", som
beskrivits ovan.
Teknik och design i full harmoni – rött blir blått
Golf GTE innehåller ett banbrytande,
miljöfokuserat och samtidigt sportigt laddhybridsystem. Allt kombineras
med en fjädring som både erbjuder sportiga vägegenskaper och åkkomfort
på hög nivå. Detta dynamiska teknikpaket har integrerats i en bil som
imponerar med sin högklassiga design och sina intuitiva reglage.
Volkswagens chefsdesigner Klaus Bischoff och hans
team har åstadkommit ett utseende som kombinerar kännetecknen för GTI
och e-Golf till en unik identitet som det inte går att ta miste på.
Klaus Bischoff förklarar skillnaderna:
– Att Golf GTE har eldrift ombord åskådliggörs av
LED-varselljusens uttalade C-form. Övriga detaljer i frontens design har
anknytning till GTI.
På de ställen som domineras av rött i GTI, används istället blått i GTE. Volkswagens chefsdesigner fortsätter:
– En horisontell list i grillen löper vidare till
strålkastarna och ger på så sätt bilen en ännu sportigare framtoning i
linje med Volkswagens elbilskoncept.
Precis som e-Golf, kommer Golf GTE att vara
utrustad med dubbla LED-strålkastare som standard. Också blinkers och
parkeringsljus är av LED-typ. LED-lampor svarar även för
skyltbelysningen. Andra paralleller till GTI och GTD är dekorpanelerna
på trösklarna liksom takkantspoilern med sina sidosektioner. De
aerodynamiska 17”- (standard på svenska marknaden) och
18”-lättmetallfälgarna (tillval) är specialdesignade för GTE.
Precis som exteriören, uppvisar den sportiga
interiören i Golf GTE ett tydligt släktskap till de andra två
medlemmarna i GT-familjen. Men precis som på utsidan, har de röda
detaljerna nu blivit blå även i kupén.
– Volkswagens blå elbilsfärg skapar attraktiva kontraster på
sätesklädseln, dekorsömmarna och i materialmönstren. Också den
blåfärgade orienteringsbelysningen i kupén överbryggar visuellt till
e-mobilitetens värld, fortsätter Bischoff.
Nyansen på de ljusblå dekorsömmarna på läderratten,
mattornas kantsöm, sätesklädseln och på växelspaksdamasken matchar,
precis som de blå dekordetaljerna på växelspaksknoppen, de utvändiga
detaljerna på Golf GTE.
Speciella instrument och displayer
Pekskärm.
Alla Volkswagen Golf är utrustade med en
pekskärm. I fallet Golf GTE handlar det om en högupplöst 6,5”-skärm som
hör till det standardmonterade radiosystemet ”Composition Media”.
Radio/navigationssystemet ”Discover Pro” finns som tillval. Båda
innehåller många extrafunktioner i GTE. Hit hör exempelvis en
räckviddsmonitor, en energiflödesmätare, nollutsläppsstatistik,
”e-manager” och, i kombination med navigationssystemet (tillval),
”räckvidd 360°”. Dessutom kan alla Golf GTE-ägare utan kostnad ladda ner
appen ”Volkswagen Car-Net e-Remote” till sin smartphone och använda
denna för att styra olika funktioner och för att plocka fram information
från bilen. Översikt över radio- och radio/navigationssystemens
extrafunktioner:
Räckviddsmonitor:
Visar den aktuella räckvidden för GTE vid eldrift, samt potentiell ytterligare räckvidd om alla tilläggsförbrukare stängs av.
Energiflödesmätare:
Visar kraftflödet vid acceleration (blå pilar)
och vid inbromsning eller energiåtervinning (gröna pilar) i form av
animerad grafik.
e-manager:
Kan programmeras med upp till tre avfärds- och
laddningstidpunkter – Golf GTE säkerställer inställd kupétemperatur och
laddningskapacitet vid den angivna tidpunkten. Parallellt med detta kan
luftkonditioneringen aktiveras för att kyla/värma kupén då bilen laddas.
Luftkonditioneringen inverkar därför inte på batteriladdningsprocessen
vilket gör att räckvidden förlängs.
Räckvidd 360°:
Den aktuella räckviddsradien i elläget visas 360°
runt om på den lokala kartan. Det inre området visar aktionsradien för
en tur-och-retur-resa, det yttre området markerar räckvidden vid
enkelresa. Laddningsstationer kan visas och läggas in som etappmål i
färdvägen.
Car-Net e-Remote.
Med hjälp av appen ”Volkswagen Car-Net e-Remote”
kan flera av dessa inställningar göras och information inhämtas via en
smartphone eller via Car-Net-portalen på Internet. Appen gör det möjligt
att programmera avfärdstid, luftkonditionering, laddning av batteriet
samt att hämta information om bilen och dess aktuella status.
Power-mätare centralt instrument
. Power-mätaren kompletterar varvräknaren till
vänster och visar även om energi tillförs högspänningsbatteriet
(energiåtervinning) eller tas från detta. På power-mätaren kan föraren
alltså se hur mycket systemenergi som förbrukas för tillfället eller hur
mycket energi som återvinns. Hastighetsmätaren sitter som vanligt till
höger. Den färgdisplay (”Färddator Plus”) som sitter placerad mellan
power-mätaren och hastighetsmätaren visar hela tiden räckvidden vid
eldrift liksom det aktuella driftsläget. Den undre delen av
multifunktionsdisplayen visas i ett separat LED-fält – efter att motorn
startats – tillsammans med ordet ”READY” som visar att elmotorn är klar
att tas i drift.
Den svenska marknaden
Golf GTE har svensk premiär i
slutet av första kvartalet 2015, men är redan nu prissatt och
beställningsbar. Det rekommenderade cirkapriset är 369 900 kronor. Bilen
är klassad som supermiljöbil i Sverige.
Golf GTE har motsvarande
standardutrustning som Golf GTI, exempelvis radiosystemet ”Composition
Media” med en 6,5"-display och Bluetooth handsfree, sportstolar med
”Clark” med rutig tygklädsel ”Clark”, regnsensor, servostyrning
”Servotronic Sport” med variabel utväxling, svart innertak, metallklädda
pedaler, färddator Premium med flerfärgsdisplay, 2-zons
klimatanläggning ”Climatronic” och multifunktionsratt.
Annat som är standard på Golf GTE är
LED-strålkastare, LED-bakljus, 17”-lättmetallfälgarna ”Sevilla”, däck
med optimerat luftmotstånd samt Car-Net med e-remote.
Tittar vi på säkerheten är följande
standard: adaptiv farthållare (ACC) inklusive Front Assist och
autobromsen City Emergency Brake, sju krockkuddar inklusive
knäkrockkudde på förarplatsen, multikollisionsbroms, Pre-Crash
passagerarskyddssystem, trötthetsvarnare och elektromekanisk
parkeringsbroms inklusive Auto Hold-funktion.
I Sverige erbjuds tre prisvärda paket; Dragpaket, Pluspaket och Förarassistanspaket. Golf GTE går att utrustas med dragkrok.
Mer information
Mer information om Golf GTE finns i bifogade dokument.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då
Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube:
www.youtube.com/user/VolkswagenSverige
, Instagram:
www.instagram.com/volkswagensverige
År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i
över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000
personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på
bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och
marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf
Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat,
Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life,
Multivan, Touareg och Phaeton.
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk