2014-02-04
Nudie Jeans vill öka spårbarheten
Kraven på spårbarhet ner till varje enskild produkt ökar i
många branscher. Klädföretaget Nudie Jeans arbetar för att om några år kunna
ge kunderna besked om hur varje plagg har producerats.
Göteborgsbaserade Nudie Jeans har sedan starten 2001 haft
stora framgångar. Företaget omsatte drygt 400 miljoner 2013, och säljer över
hela världen. En del i framgången ligger i en målmedveten satsning på hållbar
produktion på alla plan.
Sedan hösten 2012 används bara ekologiskt odlad bomull i
denimkollektionen, och Nudie Jeans redovisar öppet alla sina leverantörer –
samt ställer mycket hårda krav på de företag som producerar kläderna. I uppförandekoden, som leverantörer måste
skriva under, finns allt från regler för ekologisk hållbarhet till krav på
föreningsrätt.
–
Vi har höjt vår ambitionsnivå när det gäller
miljökrav och hållbarhet steg för steg, berättar Peter Frank som är
produktionsutvecklingschef på Nudie Jeans. Det har varit ett sätt att stärka vårt
varumärke.
Så har till exempel processen att bara använda 100 procent ekologiskt
bomull tagit tid och varit ett stort arbete för Nudie Jeans. Men det påverkar
inte priset på plaggen i så hög grad, framhåller Peter Frank.
– Råvaran blir dyrare, men det betyder inte så många procent
på slutpriset. Det är bättre att kunna vara tydlig; jämfört med att försöka
kommunicera till kunden att nu är det 30 procent som är ekologiskt – det är enklare
att säga att det är 100 procent!
Ett par jeans från Nudie ska även upplevas som hållbara och med
lång livstid. En del i erbjudandet är att kunderna kan få hjälp med att laga jeansen
gratis i Nudie Jeans butiker eller byta in dem så att de kan återanvändas, till
exempel i trasmattor.
Stora utmaningen är att få spårbarhet på varje plagg
Arbetet med att ha kontroll på produktionen går för Nudie
Jeans vidare mot att redovisa och hållbarhetssäkra insatsvaror som tråd och
knappar i plaggen. Och nästa stora utmaning ligger i att göra det möjligt för
kunden att spåra och få information om varje plagg.
–
Det vi gör nu är att lägga grunden för spårbarheten,
menar Peter Frank. Vi samlar in all information som vi sedan kan sammanställa
och redovisa för kunden. Det är lite kvar att lösa, men under kommande år borde det vara möjligt för kunden att ha information
om varje plagg från oss.
Nudie tar hjälp av GS1
Nudie Jeans använder sig av GS1-systemet och har ett eget
företagsprefix, men än så länge är det bara spårbarhet på pall och kartongförpackning.
– Livsmedelsindustrin
allmänt ligger längre fram än klädbranschen vad gäller spårbarhet.
Konsumenterna är redan i dag intresserade av vad de stoppar i sig när det
gäller mat, men önskan om bättre information och större öppenhet från företagen
kommer att sprida sig till andra konsumentprodukter.
– På
Nudie Jenas har vi en uttalad vilja att erbjuda spårbarhet och vara öppna kring
vår produktion, och vi agerar inte på konsumentbeteende. Vi tror att det är positivt för upplevelsen
av Nudie Jeans att vi kan erbjuda spårbarhet, säger Peter Frank.
På GS1
Sweden märker man ett starkt ökat intresse för spårbarhet från flera branscher.
Det berättar Karolin Harsanji, ansvarig för
spårbarhet på GS1.
–
Genom att använda GS1 standard i hela kedjan skapas en säker process som gör
det möjligt att, som i det här fallet, se var jeansen är tillverkade och under
vilka omständigheter. På det sättet kan konsumenten få tillförlitlig
information när den vill ha mer information om produkten.
– De
möjligheterna som finns idag, med alla tekniska hjälpmedel som konsumenten
använder, skapar en otrolig medvetenhet och konsumenten blir mer och mer
kräsen. Det gäller såväl kvalitet som innehåll och pris. Tillsammans med
stramare lagkrav för bättre spårbarhet, ställer det höga krav på industrierna
och konkurrensen är stenhård. Att bygga upp ett starkt förtroende för sin
produkt hos konsumenten är A och O, menar Karolin
Harsanji.
Information om företaget: Validoo AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk