2014-02-24
Med Johan vid rodret tar Subaru grepp om företagskunderna
Subaru var ett av få bilmärken
som stärkte sina positioner när det gäller försäljning till juridisk person
under förra året. För att ge mer bränsle till brasan har Subaru Nordic nu
rekryterat Johan Mårtensson till ny Fleet Manager för den svenska marknaden.
Subaru
är ett märke som brukar gå mot strömmen. Den japanska biltillverkaren satte
2013 nytt rekord med 808.919 tillverkade bilar, vilket innebar en ökning med
7,4 % jämfört med 2012. SUBARU Nordic noterade en försäljningsökning på sina
sex marknader med 12,1 % under 2013. Och medan den svenska marknaden backade
3,7 % ökade Subaru i Sverige med 14,4 %.
Även i
disciplinen försäljning till företag bryter Subaru mönstret. Under förra året
ökade andelen juridisk person från 44,6 till 54,7 procent medan
branschgenomsnittet minskade från 71,6 till 67,2 procent.
–
Ökningar är alltid kul och för mig gäller det nu att lyfta upp Subaru till en
nivå som minst motsvarar branschens genomsnitt, säger Johan Mårtensson, Fleet
Manager för Subaru i Sverige.
Johan
kommer närmast från en liknande befattning på KIA och startade sin bana som
företagssäljare för BMW på Förenade Bil i Malmö.
– Johans
mångåriga erfarenhet tillsammans med vårt företagsanpassade modellprogram, där
Subarus miljöklassade biogasbil Boxer-CNG är en av hörnpelarna, bäddar för att
vår satsning ska lyckas, säger Torbjörn Lillrud, vd för SUBARU Nordic AB.
Information om företaget: Subaru Nordic AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk