2014-05-20
Maverick by Sigma nominerade för ”Bästa innovation” och ”Bästa kompetenssatsning” i Swedish Learning Awards 2014!
Med inspiration av extern marknadsföring och förändringskommunikation
För två år sedan startade Volvo Group och Sigma ett nytänkande internkommunikationsprojekt med målen att etablera nya kommunikationsverktyg och förändra medarbetarnas kommunikationsvanor världen över. Lösningen kom att inspireras av externa kommunikationskampanjer och att tänka förändringskommunikation. Projektet blev en stor framgång, med ökat engagemang hos målgruppen och hög måluppfyllelse.
Projektets utgångspunkt
blev alltså att göra internkommunikation som man gör marknadsföring och tänka
på användarna som kunder. Och resultatet visade snart minskade supportkostnader
och att 60 000 användare i världen fick större förståelse och förtroende för
sin IT-miljö. Genom nytänkande kommunikation fick Volvo Group betydligt större
nytta av sina IT-investeringar.
Dan Jönsson och Ulla-Britt Arenvid är Creative Directors på
Sigmas digitala kommunikationsbyrå – Maverick by Sigma:
”Det
är dags att begrava det traditionella tänket kring hur man lär ut/sprider
information internt. Att lyckas med att skapa engagemang för förändring kräver andra lösningar och synsätt. Det är det här projektet ett
bevis för. Och för er som vill veta mer om hur det gick till, har vi satt ihop den här filmen som beskriver projektet.”
Modig och kunnig beställare en stor
framgångsfaktor
”Vi
är oerhört stolta över nomineringarna och för projektets framgång. Och en av de viktigaste framgångsfaktorerna
är modet hos projektets beställare, som vågade tänka utanför de vanliga ramarna
för utbildning och internkommunikation och ge oss utrymme för kreativ höjd.
Därför känns det helt rätt att dessa initiativtagare Sara Järpenberg och
Christer Brasta, också är nominerade till utnämningen "Årets eldsjäl”.
Sara Järpenberg jobbar med IT och kommunikation på Volvo Group med ansvarar för all kommunikation gällande IT-förändringar och förbättringar till IT-användarna på Volvo Group. Christer Brasta jobbar med IT, innovation och kommunikation inom Volvokoncernen. Christer driver också frågor runt företagskultur och förändring inom Volvo Group.
Läs
mer om tävlingen här: http://swedishlearningawards.se/2014/05/15/finalister-2014/
Information om företaget: Sigma Nexer AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk