2014-01-24
Läcker ”jätte hjärna” neonskylt till Bierhaus i Stockholm: symbol för ökad kreativitet i samband med öldrickande
Under slutet av 2013 levererade vi en neonskylt
till Restaurang Rihno vid Liljeholmskajen. Därefter fick vi en förfrågan
från Yukio Krigh, som är samma arkitekt bakom konceptet för Bierhaus. Så fort
vi fick förfrågan visste vi att projektet kommer att bli både spännande och
utmanande!
Bierhaus – klassisk
ölhaus miljö och tradionell tysk mat
Bierhaus
på Tegnérgatan i Stockholm säger sig vara ett tyskt öl och korv hus. Mycket
riktigt, kan man i denna klassiska rustiska ölhallsmiljö klädd i tegel och trä
avnjuta ett stort urval av tysk fatöl och traditionell mat från olika regioner
i Tyskland såsom hemmagjorda korvar i en mängd olika smaker, surkål, långkok
och äppelstrudel. Bakom Bierhaus står En Ful och en Gul -ägaren Teng Wen Chien
samt gänget bakom Tjoget – Mathias Krigh, Joel Söderbäck, Andreas Bergman och
Peter Mannerstål.
Designen lyfter fram lokalens personlighet och historia
Designen
för Bierhaus är framtagen av Solid Air Design bestående av Mathias och Yukiko
Krigh. Den genomgående tanken är både att ta tillvara på och lyfta fram lokalens
personlighet och historia. 70-talets gamla gourmés kök har grävts fram och
fungerar idag som Berliner baren, likt en undangömd källare och bunker. I stora
bardelen möts man av traditionella bord och bänkar med eldade och förkolnade
plank. Original baren från Limerick står också kvar, men har eldats för att få en
patina av bränt trä. Helheten är en avskalad, levande grafisk och tidlös ölhalls
miljö.
Modern
neonskylt formad som en hjärna
Kan du berätta mer om idén/designen
till hjärnan?
- Idén om "hjärnan" kommer från det faktum att man blir mer kreativ
av att dricka öl.
Ett par öl, vilket motsvarar 0,07 promille alkohol i blodet, har gjort deltagarna
i vår studie bättre på kreativa problemlösningsuppgifter, säger Yukiko.
Den läckra neonskylten är formad som en hjärna på 120 x 140 cm och består av 69
fristående neonrör som är separatmonterade. Neon-hjärnan ger ett varmt och
intensivt rött sken.
Neonskyltar
firar över 100 framgångsrika år
Neon största och mest allmänt kända
användningen är i neon skyltar. Det finns tre anledningar till detta: Neon är
en förstklassig strömförare, har en fantastisk förmåga att avge ljus som kan
ses på stora avstånd och de kan göras i vilken form som helst. Möjligheten att kunna
skapa böjda former och att den kan ses på stora avstånd gör neon perfekt för
reklam. Det är alltså naturligt att neon har använts som gasfyllnad i lysrör
för ljusreklam och prydnad i över 100 år.
Neonskyltar har en mycket lång livslängd, kan använda mycket höga spänningar och
har en mycket låg strömförbrukning. Vid tillverkning av neonlysrör fylls röret
med neon till ett tryck av sexmilibar
och elektroder sätts fast i ändarna. Vid drift läggs en spänning på upp till
4 000 volt
över elektroderna. Skenet av ett neonlysrör är rött men genom att blanda neon
med andra ädelgaser kan man även få andra färger.
Hur har ni har upplevt samarbetet med
Systemtext?
– Det var underbart. Systemtext har hjälpt oss så mycket! berättar Yukiko.
Motsvarar
slutresultatet era förväntningar?
- Ja, det tycker vi. Vi är
oerhört glada över att skyltlösningen vi beställde blev så fantastiskt snygg! Tack
så mycket! säger Yukiko.
För ytterligare information, kontakta:
Monica Andersson,
Kommunikationschef
Systemtext
AB
040-642 21 56
monica.andersson@systemtext.se
Information om företaget: Vittfarne Investment 6 AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk