2014-05-28
Index visar att svensk bilism blivit mer hållbar – men vi minskar inte längre koldioxidutsläppen i samma takt
OKQ8 presenterar för tredje året i rad ett index
för att redogöra för svensk
utveckling mot en mer hållbar bilism, utifrån ekonomiska, sociala och
miljömässiga aspekter. Indexet visar att bilismen har förbättrats i en hållbar
riktning med 30 procent sedan 2008. Reduktionen av koldioxidutsläppen, en indikator
som tidigare år stadigt förbättrats, har däremot nästan helt avstannat. Mycket
på grund av att svenskarna väljer att köra stora fossildrivna bilar.
OKQ8:s index visar att vi är på väg i rätt riktning för en mer hållbar bilism.
Utifrån parametrarna
rörliga drivmedelskostnader, energieffektivitet, koldioxidutsläpp och
förbättrad trafiksäkerhet har det sammanvägda indexet förbättrats med 30
procent de senaste åren (2008-2013) och med 5 procent det senaste året.
Under de senaste fem åren har störst förbättring uppnåtts inom
trafiksäkerhet där trafikrelaterade skador har minskat med 35 procent och
dödsfall med 53 procent. Energianvändningen har minskat med 27 procent och
minskade utsläpp av växthusgaser med 28 procent.
Minskade koldioxidutsläpp har nästan
avstannat
De
genomsnittliga koldioxidutsläppen för personbilar fortsätter att sjunka, men stannade
nästan helt av under 2013. Minskningen från 2012 till 2013 var endast 3g/km,
från 136 g/km till 133 g/km. För att nå de transportpolitiska målen om en fossiloberoende
fordonsflotta 2030 måste den årliga minskningen ligga på minst 6g/km.
En anledning till att koldioxidutsläppen inte
minskar mer är den kraftiga ökningen (19 procent) av antalet nyregistrerade
bensindrivna personbilar under 2013, samtidigt som antalet nyregistrerade
personbilar som drivs av till exempel etanol och gas minskade med 7 procent.
– Tendensen visar att vi
förflyttar oss i en mer hållbar riktning totalt sett. Samtidigt återstår det mycket
arbete. Exempelvis minskningen av koldioxidutsläppen som nästan avstannat. Visst
har bilisterna själva ett ansvar här, men det handlar också om ett gemensamt
arbete mellan näringsliv, forskning och politiker för att skapa långsiktiga
spelregler som möjliggör en teknik- och konkurrensneutral utveckling, säger
Malin Eklund, Head of Communication & CSR på OKQ8.
Miljöfaktorer lågt prioriterade hos bilister
I OKQ8:s färska attitydundersökning, genomförd av YouGov med 1 014 medverkande,
framkommer att svenska bilister känner relativt lågt ansvar för miljön. Hälften svarar att inköpspriset är
avgörande för val av bil och endast 13 procent att miljöpåverkan är en av de
viktigaste faktorerna vid köp av ny bil. De flesta tror att de om fem år kommer
använda bilen lika mycket som i dag. Enligt bilisterna bär biltillverkarna
störst ansvar för att minska miljöpåverkan från biltrafiken (46 procent). 16
procent menar att det är bilisternas eget ansvar.
Kvinnor har miljön i åtanke i större utsträckning än män, medan yngre
spår att de kommer använda bilen oftare än äldre om fem år.
För mer information vänligen
kontakta:
Malin Eklund, Head of Communication &
CSR, OKQ8
E-mail: press@okq8.se
Mobil: 070–268 00 95
Om OKQ8:s index
för hållbar bilism
OKQ8:s index för hållbar bilism är framtaget utifrån parametrarna
rörliga drivmedelskostnader, energieffektivitet, koldioxideffektivitet och
förbättrad trafiksäkerhet. Prestandaredovisning för respektive indikator
redovisas som ett index där ett ökat index indikerar en ökad hållbarhet inom
respektive område. 2008 har valts ut som basår då tillförlitliga och
tillräckligt heltäckande data varit tillgängliga sedan detta årtal.
Om OKQ8:s attitydundersökning bland bilister
Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av OKQ8 under maj 2014. 1014 svenskar mellan 18-74 år med körkort och tillgång till bil, svarade på frågorna. Respondenrerna är spridda geografiskt över hela landet.
Information om företaget: OK-Q8 AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk