2014-09-04

En av sex nås inte av trafikinformation

Produktbild från företaget WSP Sverige AB - En av sex nås inte av trafikinformation

I samband med trafikstörningar uppger en av sex resenärer att de inte nås av information om anledning till trafikstörningen. Information via sms innan avresa samt bättre prognoser för störningen ger nöjdare kunder. Vana tågresenärer är mer nöjda med informationen vid trafikstörningar än de som åker mer sällan. Det visar en ny studie från konsultbolaget WSP om vad tågresenärer på sträckan Stockholm – Göteborg tycker om informationen vid trafikstörningar.

Drygt 300 tågresenärer som under de senaste tre åren rest mellan Stockholm och Göteborg deltog i studien. Två tredjedelar av resenärer reste på fritiden och resten i arbetet. Studien visar att mest nöjda är resenärer som fått störningsinformation via sms eller genom personal ombord på tåget. Resenärer som fått information via tågtavla eller utrop på stationen uppger att de oftare är missnöjda. Vana resenärer är mer nöjda än de som reser sällan.

Studien "Sanningar om trafikinformation - hur svårt kan det egentligen vara?" presenteras i samband med WSPs järnvägsmingel den 9 september klockan 17.00-18.15 på Arenavägen 7, Globen – Stockholm.

Vill du komma på seminariet, få rapporten eller ytterligare information kontakta gärna:

Susanne Nielsen Skovgaard, chef Trafik & Infrastruktur, WSP Analys & Strategi
Tel: 010-722 86 38 / 070-215 18 44
E-post: Susanne.Nielsen.Skovgaard@WSPGroup.se


Lotta Schmidt, WSP Analys & Strategi
Tel: 010-722 86 48 / 076-1020709
E-post: Lotta.Schmidt@WSPGroup.se

Siv Axelsson, Personal- och informationsdirektör, WSP Sverige AB
Tel: 010-722 87 76 / 070-543 87 17
E-post: Siv.Axelsson@WSPGroup.se


Information om företaget: WSP Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk