2014-09-04
En av sex nås inte av trafikinformation
I samband
med trafikstörningar uppger en av sex resenärer att de inte nås av information
om anledning till trafikstörningen. Information via sms innan avresa samt
bättre prognoser för störningen ger nöjdare kunder. Vana tågresenärer är mer
nöjda med informationen vid trafikstörningar än de som åker mer sällan. Det visar en ny studie från
konsultbolaget WSP om vad tågresenärer på sträckan Stockholm – Göteborg tycker
om informationen vid trafikstörningar.
Drygt
300 tågresenärer som under de senaste tre åren rest mellan Stockholm och
Göteborg deltog i studien. Två tredjedelar av resenärer reste på fritiden och
resten i arbetet. Studien visar att mest nöjda är resenärer som fått
störningsinformation via sms eller genom personal ombord på tåget. Resenärer
som fått information via tågtavla eller utrop på stationen uppger att de oftare
är missnöjda. Vana resenärer är mer nöjda än de som reser sällan.
Studien
"Sanningar om trafikinformation - hur svårt kan det egentligen vara?"
presenteras i samband med WSPs järnvägsmingel den 9 september klockan
17.00-18.15 på Arenavägen 7, Globen – Stockholm.
Vill du komma på seminariet, få rapporten eller
ytterligare information kontakta gärna:
Susanne Nielsen Skovgaard, chef Trafik &
Infrastruktur, WSP Analys & Strategi
Tel: 010-722 86 38 / 070-215 18 44
E-post: Susanne.Nielsen.Skovgaard@WSPGroup.se
Lotta
Schmidt, WSP Analys & Strategi
Tel: 010-722 86 48 / 076-1020709
E-post: Lotta.Schmidt@WSPGroup.se
Siv
Axelsson, Personal- och informationsdirektör, WSP Sverige AB
Tel: 010-722 87 76 / 070-543 87 17
E-post: Siv.Axelsson@WSPGroup.se
Information om företaget: WSP Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk