2014-01-20
Drömstart i Monte Carlo för Sébastien Ogier och Volkswagen
Volkswagen började den nya säsongen i rally-VM, World Rally
Championship (WRC), med ett drömresultat. Sébastien Ogier/Julien
Ingrassia kunde säkra segern i den första tävlingen på 2014 års säsong
efter en fantastisk körning.
Succén i Monte Carlo är deras 17:e seger i
WRC och deras tionde med Volkswagen. Segern var deras andra i
rallyklassikern. De vann i Monte Carlo 2009 då tävlingen inte ingick i
världsmästerskapet.
Bryan Bouffier i Ford, som vann i "Monte" 2011, blev tvåa och Kris Meeke i Citroën kom på tredje plats.
Monte Carlo-rallyt, känt som oförutsägbart, bjöd de tävlande på
extremt svåra väder- och vägförhållanden med regn i dalgångarna och snö
högre upp. Som så ofta tidigare blev däcksvalet avgörande.
Volkswagen fick in alla tre Polo R WRC-bilarna på poängplats.
Jari-Matti Latvala/Miiki Anttila, båda från Finland och Andreas
Mikkelsen/Mikko Markkula, från Norge respektive Finland tog viktiga
poäng med femte respektive sjunde plats.
Typiskt "Monte"-väder med däckskaos
Starten i Monte Carlo-rallyt överrumplade alla med ett plötsligt
vinterväder i de franska Alpes Maritimes och kraftiga regn i
dalgångarna. Volkswagen hade med väderleksrapportena som grund, valt
däck i princip utan mönster, slicks, för de tre inledande
specialsträckorna. När snön oväntat började falla blev körningen en
verklig utmaning. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia och deras
team-kamrater förlorade massor av tid under de förhållandena.
Världsmästarna befann sig plötsligt på nionde plats.
Men de visade sin klass från femte specialsträckan och framåt då de
genomgående slutade bland de tre främsta och slutligen vann sju
specialsträckor. Halvvägs genom rallyt hade de ledningen som de sedan
aldrig släppte ifrån sig.
Väderförhållandena var så extrema att Monte Carlo-rallyts 14:e
specialsträcka fick strykas. Det föll så mycket snö över beryktade Col
de Turini mellan första och andra varvet att den andra körningen
slopades sedan några rallybilar fastnat i snön.
Jari-Matti Latvala - the comeback kid
Sébastien Ogiers team-kamrater Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila
gladde sina fans genom en uppseendeväckande come-back. På fredagen
kämpade sig "JML" tillbaka från en 18:e plats till sjundeplatsen. På
lördagen tog han ännu en placering, innan en punktering gjorde att han
föll tillbaka genom fältet.
Latvala/Anttila var bland de tre bästa på åtta av Monte Carlo-rallyts
specialsträckor och klockades vid tre tillfällen för den snabbaste
tiden.
Nybörjaren Mikkelsen tog poäng
Andreas Mikkelsen hade gjort läxan ordentligt och tog sex VM-poäng i
sin första körning i en World Rally Car. Tillsammans med kartläsaren
Mikko Markkula körde han klokt och försiktigt på de 14
specialsträckorna. Men inte ens det räckte. På tionde specialsträckan,
på slicks, gled han av den snötäckta vägen i en långsam kurva mellan
Sisteron och Thoard. Trots att han förlorade mycket tid kunde han, tack
vare hjälpsamma fans, fortsätta och den avslutande dagen gjorde han en
rad topptider.
Bonuspoäng till VW-förare
På rallyts avslutande sträcka, Power Stage, fick Jari-Matti Latvala
and Miikka Anttila tre bonuspoäng och två poäng gick till Sébastien
Ogier and Julien Ingrassia när Volkswagen-förarna blev etta och tvåa på
sträckan. Sammanlagt fördelas sex poäng till de tre första bilarna på
Power Stage, tre till ettan, två till tvåan och en till trean.
Seger i årets första rally och bonuspoäng på Power Stage-sträckan
innebär att regerande världsmästaren Sébastien Ogier är i ledningen
efter säsongsstarten 2014. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia tog med
sig 27 poäng från Monte Carlo och Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila
håller fjärdeplatsen med 13 poäng tack vare segern på Power
Stage-sträckan. Volkswagen tar också en tidig ledning i
konstruktörsmästerskapet, 37 poäng före Citroën med 33 poäng.
-Vilken perfekt start på säsongen, sade Sébastien Ogier efter segern.
-Teamet gjorde ett fantastiskt jobb. Jag är överlycklig. Det är en
fantastisk känsla att vinna Monte Carlo-rallyt under så svåra
förhållanden - särskilt nu när "Monte" ingår i världsmästerskapet igen.
Av det skälet rankar Julien och jag den här segern högre än vinsten
2009. Och ännu mer när man tänker på de tre sista dagarna, att vi kom
tillbaka efter häftiga regn och sedan snökaos i Col de Turini.
- Jag är mycket stolt över hela teamet idag, säger Jost Capito,
Volkswagen Motorsport Director. Förarna, kartläsarna, ingenjörerna och
mekanikerna gjorde alla ett fantastiskt jobb. Sébastien Ogiers körning
var värdig en mästare och även Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen
var magnifika. Tillsammans med sina tekniker och med information från
isspioner och metereologer gjorde de alltid intelligenta däcksval - även
om det inte alltid blev prefekt. Men det är typiskt för "Monte" som
alltid är oförutsägbart. Att ha alla tre Polo R WRC-bilarna på
poängplats och att vinna Monte Carlo-rallyt för första gången som ett
team är en enastående framgång.
Monte Carlo-rallyt – slutresultat
1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3h 55m 14.4s
2. Bryan Bouffier/Xavier Panseri (F/F), Ford + 1m 18.9s
3. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 1m 54.3s
4. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 3m 53.9s
5. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), VW + 6m 08.3s
6. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 8m 37.4s
7. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN), VW + 11m 42.3s
8. Jaroslav Melichárek/Erik Melichárek (SK/SK), Ford + 21m 56.2s
9. Matteo Gamba/Nicola Arena (I/I), Peugeot + 23m 50.7s
10. Yuriy Protasov/Pavlo Cherepin (UA/UA), Ford + 25m 43.1s
Ställningen världsmästerskapet, poäng
1. Sébastien Ogier 27
2. Bryan Bouffier 18
3. Kris Meeke 16
4. Jari-Matti Latvala 13
5. Mads Østberg 12
6. Elfyn Evans 8
7. Andreas Mikkelsen 6
8. Jaroslav Melichárek 4
9. Matteo Gamba 2
10. Yuriy Protasov 1
År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i
över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000
personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på
bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och
marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf
Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat,
Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life,
Multivan, Touareg och Phaeton.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då
Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk