2014-02-13
Bokslutskommuniké 2013: Ökad omsättning och bättre underliggande resultat
Under helåret 2013 uppgick SJs omsättning
till MSEK 9 023 (8 504) och resultat före skatt uppgick till MSEK 288
(498). Motsvarande siffror för fjärde kvartalet var för omsättning MSEK 2 303
(2 302) och för resultat MSEK 3 (106).
– Våra intäkter
ökade som en följd av utökad verksamhet i dotterbolagen Götalandståg och
Stockholmståg samt en bättre genomsnittsintäkt på sträckan
Stockholm-Malmö/Köpenhamn. Kostnaderna ökade genom den produktionsökning som
SJs nya snabbtåg innebar, men ökningen gav inte motsvarande effekt i
försäljningen. Rensat från engångsposter
är dock det underliggande resultatet för 2013 bättre än för 2012, säger Crister Fritzson, SJs vd och fortsätter:
– Vi når inte upp till önskat resultat under det gångna
året vilket understryker behovet av ett antal kraftfulla åtgärder och
förbättringar, inte minst som vi i höst möter konkurrens på sträckan
Stockholm-Göteborg. Vi har påbörjat ett förbättringsprogram som ska sänka SJs
kostnader med 1 miljard kronor över en treårsperiod. Under januari varslades 400 medarbetare inom administration och försäljning om
uppsägning, en nödvändighet för att säkra SJs framtid.
Samtidigt arbetar SJ vidare
med kundförbättrande åtgärder. Exempelvis har tagits beslut om ett mångårigt
projekt att upprusta SJ 2000-flottan, till en förväntad kostnad om ca 3,5
miljarder kronor, samtliga snabbtåg har uppgraderats till 4G och nu surfar våra
kunder gratis ombord.
SJ arbetar långsiktigt vidare
tillsammans med hela tågbranschen för att förbättra punktligheten. SJs interna
arbete har gett effekt, och SJs del av trafikstörningarna utgör idag en
femtedel. Men tågbranschen som helhet har haft flera utmaningar under 2013 som
påverkade punktligheten negativt. För SJ Fjärrtåg sjönk punktligheten från 81
till 78 procent räknat som rätt tid plus fem minuter och för SJ Regionaltåg
från 90 till 89 procent.
Många kunder väljer tåget av miljöskäl. För att
ytterligare reducera miljöpåverkan och minska energianvändningen med 10
procent, har alla SJs lokförare utbildats i så kallad eco-driving.
– Vi är stolta och glada att SJ för tredje året i rad
blev branschbäst som mest hållbara persontransportföretaget i undersökningen
Sustainable Brand Index, säger Crister Fritzson.
Helåret januari-december
Koncernens nettoomsättning uppgick till
MSEK 9 023 (8 504)
Koncernens resultat före skatt uppgick
till MSEK 288 (498)
Koncernens resultat uppgick till MSEK 220
(471)
Avkastning på eget kapital för koncernen
uppgick till 5,1 % (10,3)
Kvartalet oktober-december
Koncernens nettoomsättning uppgick till
MSEK 2 303 (2 302)
Koncernens resultat före skatt uppgick
till MSEK 3 (106)
Koncernens resultat uppgick till MSEK 5
(189)
Läs hela rapporten på: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=20030&a=172851&l=sv
SJs vd Crister Fritzson och SJs ekonomidirektör Carina Wång nås
via SJs pressavdelning på telefon:
010-751 51 84
Information om företaget: SJ AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk