2012-04-03
Upstream utvecklar nytt nischat säljstöd
Att arbeta med komplex försäljning mellan företag är ett otroligt utmanande jobb som driver företagets omsättning och lönsamhet. Men varför arbetar säljare med verktyg anpassade för andra arbetsgrupper? Varför når inte ens hälften av alla säljare sina försäljningsmål? Skulle liknande felmarginaler accepteras inom andra yrkesgrupper? Förväntas säljteam prestera utan strukturerade arbetsprocesser? På vilket sätt coachas och leds säljteam? Dessa frågor ställde vi oss för fem år sedan och nu är det snart dags att ge säljteam och säljledare ett anpassat systemstöd som aktivt hjälper säljare att fånga avgörande kvalificeringsfaktorer, hantera långa säljcykler, identifiera och hantera rätt beslutspåverkare och visualisera säljprocesserna. För att vinna fler lönsamma affärer.
I flera år har trenden inom försäljning varit tydlig: enklare, transaktionella affärer sker i allt högre grad automatiserat över Internet medan en växande andel affärer, framförallt mellan företag, faller under kategorin "komplex försäljning", eller lösningsförsäljning. Säljcyklerna blir längre, antalet delaktiga i köpbesluten blir fler och beslutsfattarna blir allt svårare att nå.
”Inom många discipliner finns tydliga arbetsprocesser och stödsystem. Ingen ber en ekonomiavdelning att sköta hela sitt arbete i Excel. Eller att marknadsavdelningen ska nöja sig med enbart Outlook. Men säljteam hänvisas till traditionella CRM-system, som sällan ger säljarna mer än ett avancerat elektroniskt kartotek.”, säger Henrik Öquist, produktchef för Membrain hos Upstream.
Byggt på senaste rönen inom forskning
Membrain bygger på de senaste rönen inom forskning kring komplex b2b-försäljning och har tagits fram i direkt dialog med några av de främsta experterna inom försäljning. Detta har skapat en produkt som fokuserar på de aspekter som verkligen är framgångsfaktorer och som eliminerar distraherande och irriterande element för säljaren.
”Medan traditionella verktyg fokuserar på datainsamling, vilket skapar kyrkogårdar av information och luftslott till säljprognoser, skapar Membrain fokus på att visualisera säljprocessen, dess kritiska innehåll och tidsaspekter, vilket hjälper säljare att aktivt föra affärer framåt. Detta skapar förutsättningar för kontinuerligt lärande och coaching och leder till ökad kvalitet i säljarbetet. Slutresultatet blir ökad försäljning. Rätt utfört tror jag att detta kan öka försäljningen med 20-30% för de flesta företag.”, säger George Brontén, grundare och VD av Upstream.
Membrain kommer att lanseras på den europeiska marknaden i maj 2012. Besök www.membrain.com för att hålla dig informerad om utvecklingen av världens främsta verktyg för komplex försäljning.
Information om företaget: Upstream AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk