2012-08-23
Unilever och DHL tecknar globalt partnerskap för att få ökad effektivitet, hållbarhet och innovation
Bonn, 23 augusti 2012: Unilever och DHL Supply Chain meddelar att de har tecknat ett nytt globalt avtal för att förbättra sitt samarbete samt affärsrelation. Båda företagen vill arbeta tillsammans för att tillhandahålla en global service i världsklass för Unilever och deras kunder. En rad initiativ som fokuserar på ökad effektivitet, minskade kostnader och hållbara metoder kommer att göra att de kan uppnå detta mål.
Initiativen inkluderar en förminskning av koldioxidutsläppen samt att minska avfallet inom globala logistikoperationer genom ny innovativ teknik. Företagen planerar också att utvidga sina befintliga tjänster som erbjuds i synnerhet i utvecklingsländer och tillväxtmarknader, som exempelvis Brasilien, Ryssland, Indien, Kina och Mexiko. Andra aktiviteter inkluderar en "design once, deploy everywhere" metod för att identifiera, utnyttja, och effektivisera nya och innovativa processer i Unilevers varuflödeskedja för att ge optimal prestanda.
Denna ”Joint Business Development Plan” (JBDP) är en del av Unilevers "Partner to Win” program för att arbeta ännu närmre sina viktigaste leverantörer. JBDP fastställer Unilevers strategiska affärsplaner och ger en tydlig ram för hur DHL och Unilever kommer att arbeta tillsammans för att leverera dessa på lång sikt. De omfattar till exempel stöd till Unilevers hållbarhetsplan och DHL: s GOGREEN initiativ, genom att minska koldioxidutsläppen, kostnaderna och avfallet. De två företagen kommer också att nå höga nivåer av kundservice samt förbättra logistikverksamheten med hjälp av innovativa processer och utbyta bäst praxis globalt.
Pier Luigi Sigismondi, Chief Supply Chain Officer på Unilever kommenterar:
"För Unilever är det viktigt att vi arbetar nära våra strategiska leverantörer för att nå vår ambition att fördubbla företagets storlek och halvera vår miljöpåverkan. Vi kan inte göra detta ensamma. DHL och Unilever har arbetat tillsammans i många år nu och båda organisationerna delar samma värderingar, passion och mål. För att stödja våra planer på att utvidga vår verksamhet på ett hållbart sätt har vi valt DHL som vår globala supply chain partner. Vi ser fram emot att arbeta närmare med DHL och att utnyttja fördelarna med detta globala partnerskap. "
Bruce Edwards, CEO DHL Supply Chain, håller med:
"Vi är fast beslutna att bygga ett ännu starkare och mer framgångsrikt partnerskap med Unilever. Vi är alltid angelägna att arbeta strategiskt med Unilever för att utforma bästa möjliga lösningar och levererar enastående tjänster för att hjälpa världens mest framgångsrika varumärken att nå sina tillväxtmål, vinst och miljömässiga ambitioner. "
Media Contact:
Deutsche Post DHL Media Relations
Sabine Hartmann
Phone: +49 (0)228 182 9944
E-mail: sa.hartmann@deutschepost.de
Hill + Knowlton Strategies
Pippa Strutt
Phone: +44 (0)20 973 5986
E-mail: Pippa.Strutt@hkstrategies.com
Unilever Corporate Media Relations Manager
Flip Dötsch
Phone: +31 (0)10 217 3715
E-mail: Flip.Dotsch@unilever.com
Information om företaget: DHL Supply Chain (Sweden) AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk