2012-09-14

Servetter med eget tryck en effektiv annonskanal för restauranger

Produktbild från företaget Essity Hygiene and Health AB - Servetter med eget tryck en effektiv annonskanal för restauranger

Egentryckta servetter är ett nytt effektivt och kreativt sätt för restauranger att nå sina gäster med kommersiella budskap. Resultatet från en nyligen genomförd svensk studie visar att tre av fyra gäster uppmärksammade servetterna och att fler än hälften mindes avsändaren.

Tork, ett varumärke från SCA, erbjuder sedan en tid tillbaka ett kostnadseffektivt system för kedjevikta servetter med eget tryck. Ett system som tagits väl emot av svenska kunder och som redan är vanligt förekommande i såväl USA som i flera Europeiska länder.

Enligt en svensk undersökning genomförd av Tork uppmärksammar 75 procent av kunderna i en restaurang de tryckta budskapen på servetterna. Inte mindre än 59 procent kunde dessutom namnge avsändaren av budskapet. Över 200 gäster intervjuades på en restaurang där de egentryckta servetterna introducerades. 

-      En anledning till att servettens budskap når restaurang- eller cafébesökaren så väl är för att gästerna är i en miljö där de är avslappnade och ostörda. En miljö där besökarna ofta spenderar lång tid och därmed har tid att ta åt sig ditt skräddarsydda budskap, säger Angela Nydén, Produkt och marknadschef på Tork.

Som jämförelse har Sverige Konsumenter genomfört en undersökning kring hur mycket man uppmärksammar kommersiella budskap på nätet när man surfar. Resultat visar att endast 10 procent av respondenterna uppmärksammade ett specifikt budskap på nätet.

Med servetter som en väl synlig och kreativ annonskanal kan caféer, restauranger och barer kommunicera direkt med sina gäster. Till exempel genom att uppmärksamma ett specialerbjudande eller hänvisa gästerna till en kampanj på nätet via en webbadress.

Resultatet från studien i Sverige visade också att 61 procent av respondenterna hade en neutral attityd till annonsbudskap på servetter, 31 procent har en positiv attityd och endast 8 procent har en negativ attityd. Respondenterna med en negativ attityd angav att de tyckte att det var dåligt ur miljösynpunkt, trots att det faktiskt är helt tvärtom.

-      Tork kedjevikta servetter garanterar en reducerad konsumtion med 25 procent och de vattenbaserade färgerna som används till trycket är miljövänliga och godkända för livsmedelskontakt (ISEGA). Alla Tork kedjevikta servetter, inklusive de med specialtryck, har fått EU:s miljömärkning, säger Angela Nydén, produkt och marknadschef på Tork.

Besök www.tork.se för mer information om hur man beställer Tork kedjevikta servetter med eget tryck.

För mer information och bilder, var vänlig kontakta:

Angela Nydén, Produkt- och marknadschef Tork Tel: 031-746 01 40 Mobil: +46 705 94 11 40 Email: angela.nyden@sca.com 

Information om företaget: Essity Hygiene and Health AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk