2012-10-01
Mercuri Internationals globala studie avslöjar hur framgångsrika företag maximerar sin försäljning
Världens största konsultföretag inom säljutveckling, Mercuri International, har publicerat sin senaste globala undersökning – Sales Excellence 2012 – som visar hur framgångsrika företag optimerar sin försäljning, och vad mindre framgångsrika företag gör för fel.
“Undersökningen visar vad som krävs för att maximera sin försäljning, öka marknadsandelen och behålla en stark marknadsposition” säger Ola Strömberg, koncernchef på Mercuri International.
Undersökningen baseras på intervjuer med 1,150 säljchefer i 23 länder inom 15 industrier. Den genomfördes i juli och augusti 2012, för andra gången sedan den första rapporten 2006.
Vikten av team-arbete
Rapporten visar att ”team work” har blivit viktigare sedan 2006. Framgångsrika företag idag arbetar mer än dubbelt så ofta i team internt och externt, där högre rollflexibilitet är en framgångsfaktor. En annan framgångsfaktor är en tydligt definierad säljstrategi - 8 av 10 framgångsrika företag har det på plats. Vidare är företag med en tydlig säljprocess framgångsrika. Undersökningen visar att mer än 70% av de mest framgångsrika företagen har tydligt definierade och detaljerade säljprocesser.
Svenska företag – bäst?
Resultaten från de svenska respondenterna visar att svenska företag är bättre inom många aspekter jämfört med det globala genomsnittet. Till exempel har i snitt 84% av de undersökta svenska företagen en väldokumenterad säljstrategi på plats, jämfört med 74% av globalt sett framgångsrika företag och 59% av genomsnittet i världen.
Fler än 9 av 10 svenska företag (94% av de undersökta företagen) diskuterar och kommunicerar regelbundet sin säljstrategi med sitt försäljningsteam, jämfört med 82% av de framgångsrika företag och 65% av genomsnittet i världen.
I princip alla svenska företag i undersökningen – 98% – säger att deras säljare är duktiga på att skapa mervärde hos kund, i kontrast till 70% av de framgångsrika företagen och 68% av genomsnittet i världen.
Ett område där svenska företag sackar efter dock är i användandet av olika metoder för att utveckla sin säljkår, så som e-learning kombinerat med klassrumsträning. Här rapporterar bara 36% av svenska bolag att de använder en mix av utbildningsmetoder jämfört med 54% av framgångsrika bolag globalt sett.
Undersökningens enkät bygger på skalor från 1 till 7, där respondenterna anger hur mycket de instämmer med olika påståenden om sitt företag. Svaren från de mest framgångsrika företagen globalt har sedan jämförts med svaren från de minst framgångsrika. Där skillnaden är som störst utgör de 10 viktigaste framgångsfaktorerna för lyckad försäljning.
Rapporten täcker in flera områden så som företagens interna företagskultur, säljledarskap, säljprocesser, strategier mm. Industrier som täcks in av rapporten är bl.a. finans, kemi, medicinteknik, IT, logistik, media, konsumentvaror, byggindustri m.fl.
Mer information om studien återfinns på http://www.mercuri.net/knowledge-bank.
PRESSKONTAKTER
Rickard Cox, marknadschef, konsult och partner Mercuri International Sverige
Email: rickard.cox@mercuri.se
Telefon: +46 (0) 8 705 62 02 | Mobil: +46 709 137 528
Ola Strömberg, CEO Mercuri International Group
Email: ola.stromberg@mercuri.se
Telefon: +46 (0) 8 705 29 29 | Mobil: +46 708 119 906
Information om företaget: Mercuri International Group AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk