2012-12-07
Blått hänför oss under 2013
Blått hänför oss under 2013
Årets kulör 2013 är djupt indigoblå och heter Big Blue. Den ger en lugn och neutraliserande puls till våra liv.
Akzo Nobel är världens största färgtillverkare och vårt uppdrag är att ge människor en färgglatt liv.
Vi vet och förstår kraften i kulörer och den positiva effekten de har på vårt humör. Kulörer som omger oss påverkar många aspekter av livet. De uppmuntrar, lugnar, inspirerar, utmanar och provocerar; kulörer kan förändra vår syn på omgivningen. Som världens största färgtillverkare, är det vårt ansvar att förmedla allt som är värt att veta kring hur kulörer påverkar oss.
Vårt globala Akzo Nobel Estetiskt Center samlar kontinuerligt kunskap och analyserar vad som händer i världen gällande trender och kulörer. Akzo Nobel Estetiskt Center står bakom Colour Futures, ett internationellt magasin med kulörtrender och -kollektioner framtaget för att inspirera våra kunder. Varje år bjuder vi in ¿¿en internationell grupp av kreativa experter från närliggande fackområden som design, arkitektur och mode, som tillsammans med våra kulördesigners fastställer nyckelkulörerna till nästa års trender.
Expertgruppen kommer från olika delar av världen och med olika kulturella källor och influenser - från konst till teknik; från natur till popkultur. Gruppens insikter om kulörer och framtida trender är i samarbete med våra designers översatta till situationsbilder, stämningar och till sist kulörpaletter. Resultaten presenteras i den årliga upplagan av Colour Futures. Använd den gärna som en universell inspirationskälla.
Relationer
Varje år har Colour Futures ett huvudtema. I år är relationer inspirationskällan för våra 5 trendpaletter. I våra moderna liv är relationer genom nätverk, dialog och innovation viktigt för att förstå sambanden mellan olika delar av allt det som omger oss. All information vi får kommer snabbare och snabbare och kräver mer och mer av oss. Men vi måste också kunna stänga av flödet av information från sociala medier, appar och andra informationskällor. Våra nya kulörpaletter representerar de olika aspekterna av hur relationer påverkar oss.
Vi är inte bara en typ av person som bara har en stil; relationer ger oss möjlighet att välja fler olika stilar beroende på sammanhang. Och öppnar upp för nya inspirerande rum.
Årets kulör
Årets kulör 2013 är djupt indigoblå och heter Big Blue. Den ger en lugn och neutraliserande puls till våra liv. Big Blue har ett lugn och ärlighet över sig. Den inbjuder till avkoppling och inspiration. Den spelar på flera känslor, som t ex trygghet och lekfullhet - tryggheten i hemmet och lekfullheten i det kosmiska.
Big Blue är en mångsidig kulör och den passar lika bra till starka kulörer som neutrala och vita toner. Under arbetet med Colour Futures 2013, var Big Blue en klar och tydlig vinnare som årets kulör.
5 kulörtrender 2013:
Under 2013 kommer alla kulörer att framstå som mogna och sofistikerade. Paletten är framtagen med hänsyn till hur vi vill leva. Dess många skiftande nyanser; allt från utmanande till mer säkra, ger tillsammans med de neutrala färgerna ett fantastiskt kulörspel.
Collective Passion
Energisk, Förenande, Spontan, Kollektiv, Transparant
Framstår som en flock fåglar som snabbt ändrar destinationen från en plats till en annan. Alltid tillsammans, men i nya former och kombinationer. Så kan man bäst beskriva hur denna dynamiska och lekfulla palett tagit form. Vi lever i dagens samhälle med glädje över att kunna delta i det som för stunden känns mest angeläget.
- Inte en monoton yta men kulörer som flyter in i varandra.
Switching off
Lugn, Tystnad, Inaktiv, Kreativ, Ensamhet, Dagdrömmande
I dagens hektiska samhälle blir det successivt svårare att fly undan än tidigare, och studier visar att vi dagdrömmer mindre och mindre. Denna palett som går från de allra vitaste vita till mörkaste mörka ger oss en koppling mellan det moderna samhället och den tysta tiden för oss själva. Samspelet mellan dagdrömmar och natt, eller tiden under den blå timmen, är nyckeln till inre frid.
- Lugna vita ytor i kontrast till nattens mörka kulörer.
The Art of Understanding
Nyfiken, Tydlig, Kommunikation, Ordning, Förståelse
Saker och ting som omger oss i vardagen och tickar och går, men hur fungerar de? Att sitta ner och avkoda, demontera allt vi har omkring oss, att förstå kopplingen till hur vi lever våra liv är den viktigaste nyckeln till den här paletten. Vi vill ha en tydlighet och ett system i allt.
- Kulörerna är klara och snygga. 50-talets glada kulörer.
Home Factory
Enkelhet, Självförsörjning, Ärlig, Produktion i liten skala
Det enkla och personliga kommer till sin rätt här. Önskan att skapa och producera mat, möbler och kläder själv är viktigt för att förstå sambandet till vad vi behöver för att överleva. Inte i stor skala, men i en enkel och liten skala, där den enskilde är i fokus.
- Kulörerna är mörkare och kommer från vintage design och jorden vi lever på.
Visual Solace
Ren glädje, Uppbyggande, Upplyftande, Själsfrände, Undrande
Måste allt ha en djupare mening? Kan inte något bara vara vackert? En palett som ger oss förståelse för frid och helhet när vi ser på det. Något vackert som ger oss en djupare mening, utan att vi behöver sätta ord på det. En nyfiket och upplyftande palett med feminina lugna kulörer.
- Kulörerna hämtar sin inspiration i konsten från slutet av 1800-talet och vackra engelska trädgårdar.
Colour Futures 2013 kan laddas ner i pdf format på www.colourfutures.com
För mer information och fler bilder från boken Colour Futures:
Annika Karlsson
Marknadschef Nordsjö
040-35 53 30 / annika.karlsson@akzonobel.com
Information om företaget: Akzo Nobel Decorative Coatings AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk