2011-06-13

Apoteket vann pris för långsiktig varumärkesvård

Hårt arbete med varumärkesbyggande för Apoteket har burit frukt. Vid Sveriges Annonsörers stora gala 100-wattaren den 9 december tilldelades Apoteket första pris i kategorin ”Långsiktigt varumärkesbyggande 2010”.

Brödtext: – Det här är ett erkännande till alla som har arbetat hårt före och under omregleringen, då vi hela tiden försökt förnya Apoteket, säger en glad Eva Fernvall, varumärkesdirektör i Apoteket. Hon tog emot priset 100-wattaren vid galan på Münchenbryggeriet i Stockholm på torsdagskvällen.

– Målet har varit att hela Sverige ska gilla Apoteket. Vi har hållit vår linje under hela omregleringen och på det sättet bidragit till att lägga hela apoteksbranschen på en hög nivå. Det arbetet tror jag att hela branschen med alla dess nya aktörer har glädje av, fortsätter hon.

Apoteket ligger nu i topp i Svenskt Kvalitetsindex senaste kundnöjdhetsundersökning samtidigt som företagets egenvårdsförsäljning har ökat med 35 procent sedan 2007. Två handfasta bevis på att Apoteket har haft framgång i varumärkesbyggandet.

Avundsjuk jury
Juryns motivering till priset lyder så här: ”Att försöka vända människors uppfattningar om ett varumärke med hjälp av kreativ reklam kan ge vilken varumärkesdirektör som helst huvudvärk. Att dessutom lyckas med konststycket att detta ger den effekt man eftersträvat kan leda till många sömnlösa nätter. Att samtidigt öka sin marknadsandel när man redan är marknadsledare gjorde oss i juryn sjuka av avund.”

Tävlingen 100-wattaren arrangeras årligen av organisationerna Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Det man bedömer är om reklamkampanjer haft den effekt som annonsörerna har haft som mål: ökad försäljning, ökad kännedom om varumärket, förändrad attityd bland kunderna eller vad det kan vara. Därmed skiljer sig 100-wattaren från den andra stora reklamtävlingen Guldägget där man mera tittar på kreativiteten i reklamen.

Vinnare vet vad de vill
– Gemensamt för de bidrag som vinner är att annonsörerna från början haft en tydlig uppfattning om vad de vill uppnå och efteråt kunnat bevisa att det ledde till önskat resultat, hela den metodiska kedjan måste fungera, säger 100-wattarens projektledare Per Rosvall i Svenska Dagbladet den 10 december.

För Apoteket fortsätter arbetet med att utveckla varumärket.

– Utmaningen är att orka vara långsiktig i vårt arbete över tid. Drömmen är givetvis att vinna en liknande utmärkelse om tre år. Då har vi verkligen gjort skillnad! säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör.

För ytterligare information kontakta:
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 010-447 50 74, 070-590 28 93

Information om företaget: Apoteket AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk