2013-04-15

Alonso vinner Kinas Grand Prix med en trestoppstrategi

Produktbild från företaget Pirelli Tyre Nordic AB - Alonso vinner Kinas Grand Prix med en trestoppstrategi

Fernando Alonso tog sin första seger för året i Kinas GP efter att ha använt en trestoppstrategi. Ferrariföraren startade som trea på griden med de mjuka, gulmarkerade P Zerodäcken och körde sedan tre stints på mediumdäcken med vit dekor. Han vann 10 sekunder före Kimi Räikkönen i Lotus och Alonsos racetid på 1 timme 36 minuter och 26.945 sekunder var på 16 sekunder när identisk med den tid det tog förra årets segrare Nico Rosberg att vinna racet. 

Snabbaste varv i tävlingen, 1,36.808, sattes av Sebastian Vettel med det mjuka däcket. Denna varvtid var mer än tre sekunder snabbare än det som Kobayashi gjorde i förra årets race, något som understryker prestandan hos årets Pirellidäck. Förarna startade på en mängd olika strategier och många team använde olika däcktaktik för sina båda förare. Jenson Button (McLaren), Sebastian Vettel (Red Bull), Nico Hulkenberg (Sauber), Paul di Resta (Force India), Sergio Perez (McLaren), Jean-Eric Vergne (Toro Rosso) och Valtteri Bottas (Williams) startade på mediumblandningen, övriga förare på den mjuka. De fyra första i mål använde samtliga trestoppare och McLarenföraren Jenson Button var den på tvåstoppstrategi som tog bästa placering, en femteplats. Button körde dessutom den längsta stinten på mediumdäck i början av racet, 23 varv. 

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Strategierna spelade en nyckelroll i dagens tävling, där mediumdäcket visade sig vara det effektivaste i första delen då bilarna hade full tank. Detta gav förare som startade på mediumblandningen en fördel och dessutom betydde det att de som inledde på mjuka däck tvingades köra en kort första stint för att kunna byta till medium så fort som möjligt. Ett resultat av detta blev mängder av omkörningar eftersom strategierna byggde på att förarna kunde ta sig förbi så många konkurrenter som det gick innan det var dags för nästa depåstopp. Däckens förlust av prestanda, snarare än rent slitage, var det som dikterade villkoren, men ändå såg vi riktigt bra varvtider från mediumdäcken under långa stints på 15 varv och mer. Återigen såg vi också stora variationer i strategier, t ex Vettel och Button som avslutade på de mjuka däcken. Det här ledde till en spännande avslutning med hård kamp ända in på mållinjen mellan Lewis Hamilton och Sebastian Vettel om den sista podiumplaceringen. Så här långt under säsongen har vi sett tre olika segrare och idag var det fem världsmästare på de fem första placeringarna...”

Pirellis Truth-O-Meter: "Den vinnande trestoppastrategin var exakt vad våra tekniker förutspådde igår: tre stopp med start på de mjuka, byte till medium mellan varv 6 till 9, medium igen på varv 22-26, samt medium igen från varv 39-43. Alonso startade på mjuka, bytte till medium på sjätte varvet, sen till medium på varv 23 och till slut medium på 41:a varvet"


Information om företaget: Pirelli Tyre Nordic AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk