2012-09-12
Adlibris är det mest rekommenderade företaget i Sverige!
Tidningen Market presenterar idag en stor undersökning om konsumenters relation till 350 ledande företag där det framgår att Adlibris är det företag som allra flest rekommenderar till sina vänner. 71% av de tillfrågade säger att de gärna rekommenderar Adlibris till andra. Tvåa på listan är IKEA.
Undersökningen gjordes tillsammans med GfK och resultatet redovisas i veckans nummer av Market. En sammanfattning finns att läsa här.
- Vi sätter kunden först, så har det alltid varit på Adlibris, därför betyder det här jättemycket för alla oss på företaget. Att kunderna rekommenderar oss är det finaste betyg vi kan få, säger en överlycklig Magnus Dimert, VD på Adlibris.
Det började i ett kök
Adlibris startade i ett kök 1997 med startkapital som grundarna samlat ihop med hjälp av släkt och vänner. Bolaget har sedan dess växt organiskt, utan externt kapital, till att i dag omsätta över 1,2 miljarder kronor och sälja över 10 miljoner böcker per år.
- Vi hade absolut inga pengar att lägga på marknadsföring, det enda vi kunde satsa på var att ta hand om kunderna så att de kunde rekommendera oss till sina vänner. Vi har därför varit extremt fokuserade på att ha låga priser, snabba leveranser och hög kundservice, berättar Magnus Dimert.
Kundservice i första rummet
Adlibris har från dag ett satsat på kundservice och att möta kunder i de forum kunden själv väljer att kontakta företaget. Till en början var detta främst telefon och e-mail, idag kan Adlibris kunder även få svar på Twitter och på Facebook och Adlibris rankades i augusti som bäst i Sverige på kundservice via Facebook i en undersökning av Daymaker.
- Vi har jobbat mycket med att försöka svara på alla frågor innan kunderna ställer dem till oss och försöker hela tiden ligga steget före, förklarar Anna Christensen, ansvarig för Adlibris kundservice.
Adlibris-kulturen
- Gör-det-själv-andan är karaktäristisk för Adlibris och en stor del av vår företagskultur. Vi vill varje dag kunna möta våra kunder och vara stolta över vår tjänst, den attityden genomsyrar hela företaget och är en av de största tillgångarna vi har, fortsätter Dimert.
Utmärkande för Adlibris-kulturen är bland annat att:
- Alla som börjar jobba på Adlibris, oavsett roll, får arbeta i kundservice och i logistiken för att förstå hela flödet.
- Alla på kontoret är beredda att släppa vad de har för händer och åka till logistikcentret i Morgongåva och packa böcker om företaget riskerar att hamna efter i leveranserna. I julhandeln och i kursstarterna är det helt naturligt att se de högsta cheferna packa bokvagnar och vika emballage.
- Kundservice står i centrum och alla på företaget får löpande information och statistik över servicenivån.
För mer information kontakta:
Linnéa Wiklund, PR-ansvarig Adlibris
E-mail: linnea.wiklund@adlibris.com
Telefon 070 766 48 07
Magnus Dimert, VD Adlibris
E-mail: magnus.dimert@adlibris.com
Telefon 08-546 060 18
Information om företaget: Adlibris AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk